English

گلایه همسر شهیده «نازقلیچی» از حج و زیارت

برنامه شناسایی مفقودان فاجعه منا مشخص نیست

همسر شهیده مرجان ناز قلیچی، شهید شاخص سال ۹۶ با گلایه مندی از برنامه های سازمان حج و زیارت گفت: برنامه های سازمان برای شناسایی پیکر مفقودین فاجعه منا مدام در حال تغییر است.

برنامه شناسایی مفقودان فاجعه منا مشخص نیست

به گزارش خبرگزاری موج، حدود دو سال پیش که حادثه تلخ «منا» در عربستان سعودی رخداد، شوک بدی به جامعه مسلمانان وارد شد. در این فاجعه ناگوار ۴۶۴ حاجی ایرانی جان خود را از دست دادند که از این بین ۴۹ نفر متعلق به استان گلستان بودند. پیکر ۴۰ شهید گلستانی فاجعه منا به خانواده‌هایشان تحویل داده شد ولی پیکر ۹ نفر دیگر همچنان مفقود است.

در بین اسامی مفقودشدگان این حادثه یک نام پررنگ‌تر از سایر نام‌هاست و آن‌هم فرماندار فقید بندر ترکمن «مرجان ناز قلیچی» است.

قرار بود پیکر مفقودین با مراجعه اعضای خانواده‌شان به عربستان و از طریق تست DNA شناسایی شود اما با برهم خوردن روابط سیاسی دو کشور ایران و عربستان این امر عملی نشد.

حال که به ایام حج تمتع نزدیک‌تر می‌شویم باری دیگر یادآوری این فاجعه غم بار دل های مسلمانان را به درد آورده است. شهیده مرجان ناز قلیچی به‌عنوان شهید شاخص سال ۹۶ انتخاب شد و اکنون بعد از دو سال بی‌خبری از مقبره این بانوی فداکار ایرانی به سراغ همسرش شهرام کُر رفتیم تا از پیگیری‌ها برای شناسایی پیکر فرماندار فقید بندر ترکمن مطلع شویم.

شهرام کر در توصیف همسرش گفت: همسرم زنی فداکار و مادری مهربان بود، اعتمادبه‌نفس خوبی داشت و رضایت عمومی را جلب می‌کرد به‌طوری که بعد از وقوع فاجعه مردم جای خالی وی را حس می‌کردند و همچنان پیگیر پیدا شدن پیکر وی هستند.

وی افزود: همسرم یکی از شهدای فاجعه منا بود که مقبره‌اش شناسایی نشد و قرار بود اعضای خانواده برای شناسایی به عربستان اعزام شوند اما با برهم خوردن روابط ایران و عربستان منتفی شد.

کُر در رابطه بااینکه آیا در سال جاری به حج تمتع اعزام می‌شود یا خیر اظهار کرد: ما از سازمان حج پرس‌وجو کردیم که آیا شناسایی پیکر مفقودین در حج تمتع انجام می‌شود یا نه که به ما پاسخ دادند خیر در این حج تمتع شناسایی انجام نخواهد شد اما پس از پایان مراسم حج خانواده‌ها برای شناسایی پیکر عزیزانشان به عربستان اعزام می‌شوند.

همسر فرماندار فقید بندر ترکمن ادامه داد: ما دو سهمیه حج داشتیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم امسال از این سهمیه استفاده نکنیم و با شناسایی پیکر همسرم، در مراسم حج سال آینده از آن سهمیه استفاده کنیم.

کُر افزود: در چنین زمانی که ما از پیکر عزیزانمان بی‌خبریم و دچار بحران روحی هستیم رفتن به حج یادآور خاطرات بدی برای ماست.

وی با انتقاد از برنامه‌های سازمان حج و زیارت اظهار کرد: متأسفانه برنامه‌های سازمان حج و زیارت در این زمینه متغیر است و موجب نارضایتی بعضی از خانواده‌های شهدای منا شده است.

کُر افزود: اخیراً شنیده‌ایم حجت‌الاسلام قاضی عسگر گفته‌اند برای شناسایی پیکر مفقودین یک نفر از اعضای خانواده به عربستان اعزام می‌شود اما برخی از خانواده‌ها برای تشخیص DNA فرزند کوچک دارند که به سن قانونی نرسیده و نمی‌توانند اجازه دهند فرزندشان به‌تنهایی برای تشخیص هویت به عربستان اعزام شود.

وی ادامه داد: دو فرزند من کوچک هستند و به سن قانونی نرسیده‌اند و پسر کوچک من بعدازآن فاجعه دچار مشکلات روحی شده و تحت درمان روان پزشک قرار دارد و من اجازه نمی‌دهم به‌تنهایی برای تشخیص DNA اعزام شود مگر اینکه خودم هم همراه فرزندم باشم.

همسر مرحومه ناز قلیچی گفت: خواهر همسرم برای رفتن به عربستان و تشخیص DNA اعلام آمادگی کرده است که شاید از این طریق شناسایی صورت بگیرد اما قطعاً تسلی خانواده‌ها نخواهد شد.

کُر بابیان اینکه بهتر است از هر خانواده دو نفر برای تشخیص پیکر مفقودین اعزام شوند، گفت: سکوت من نشانه اعتراض است و علاوه بر اینکه خودم از مشکلات روحی مرتبط با این حادثه رنج می‌برم دوست ندارم به‌عنوان همسر شهیده شاخص کشور مسائل این‌چنینی را مطرح کنم.

وی اظهار کرد: من نمی‌دانم با چه اصولی کمیته حقیقت‌یاب را به عربستان داده اندچرا که این یعنی مجرم و قاضی یکی شده است.

همسر مرحومه ناز قلیچی گفت: این شهیده متعلق به‌نظام بوده و ما نمی‌خواهیم صحبتی کنیم که برخی افراد و دشمنان سوءاستفاده کنند.

بیمه حجاج فاجعه منا توسط سازمان حج و زیارت پیگیری شود

وی در رابطه با وضعیت پرداخت بیمه حجاج گفت: کاروانی که شهیده ناز قلیچی همراه آن رفته بود هیچ‌یک از حاجی‌ها بیمه نبوده‌اند و این سهل‌انگاری از سوی کاروان بوده است.

کُر افزود: اکثر کاروان‌های اعزام‌شده به حج بیمه نبودند و ما سازمان حج و زیارت را در این زمینه متولی می‌دانیم و باید این امر را پیگیری کند.

همسر فرماندار فقید بندرترکمن با بیان اینکه مراسم گرامیداشت شهدای منا هر ساله باید برگزار شود، افزود: این امر گویای خیلی از مسائل است و نشان از بی لیاقتی و نماد بی کفایتی عربستان را دارد.

وی افزود: در بحث تحویل ندادن اجساد شهدای منا هم شاهد اقتدار رهبری و نظام بودیم که با موضع گیری شفاف نشان دادند با هیچ کشوری شوخی ندارند.

کُر ادامه داد: بسیاری از شهدای فاجعه منا از اهل سنت بودند اما عربستان نسبت به اهل سنت هم بی تفاوت بود و بی کفایتی خود را به اثبات رساند.

وی افزود: در سال های گذشته که حاجیان به حج اعزام می شدند ما از آن ها می خواستیم برای ما دعا کنند اما در اثر بی کفایتی عربستان کار به جایی رسیده است که ما باید برای حجاج دعا کنیم که صحیح و سالم بازگردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه