English

معاون بهداشتی وزیر بهداشت خبر داد

یک پزشک خانواده به ازای هر ۴۰۰۰ روستایی در کشور

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر چهار هزار روستایی در کشور یک پزشک خانواده دارند.

یک پزشک خانواده به ازای هر ۴۰۰۰ روستایی در کشور

به گزارش خبرگزاری موج، علی اکبر سیاری ظهر شنبه در حاشیه نخستین همایش تجارب برگزیده حوزه بهداشت در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: هشت عامل منجر به چهار بیماری شده و این چهار بیماری ۷۶ درصد بیماری‌ها را تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: مصرف غذای ناسالم، مصرف دخانیات، کم تحرکی و مصرف الکل، فشار خون بالا، قندخون بالا، چربی خون بالا و کم تحرکی باعث چهار بیماری قلبی عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های تنفس می‌شوند.

سیاری ادامه داد: چنانچه این هشت عامل کنترل شود می‌توانیم از مرگ نا به هنگام مردم جلوگیری کنیم و در نتیجه هزینه‌های درمان مردم هم کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: برنامه ای تحت عنوان برنامه کنترل و پیشگیری برنامه بیماری‌های غیر واگیر در وزارت بهداشت تاسیس و در شورای امنیت غذایی توسط رئیس جمهور تصویب و ابلاغ شد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این برنامه را در سال ۹۴، در چهار شهرستان این برنامه را به عنوان پایلوت اجرا کردیم، افزود: این برنامه تحت عنوان «ایراپن» از سال ۹۵ در کل کشور به تدریج در حال پیاده سازی است.

سیاری گفت: در این برنامه برای افراد بالای ۳۰ سال خطر سنجی انجام می‌شود و عوامل خطر این چهار بیماری در فرد بررسی می‌شود.

اجرای تدریجی «ایراپن» در کشور

وی تصریح کرد: این افراد به چهار گروه تقسیم می‌شوند که گروهی از آن‌ها که هیچ عامل خطری ندارند به نام گروه سبز معرفی می‌شوند، افرادی که عوامل خطر آن‌ها بالای ۳۰ است در ۱۰ سال آینده خطر سکته قلبی و ابتلا به سرطان برایشان پیش بینی می‌شود.

سیاری ادامه داد: این برنامه به تدریج در کل کشور اجرا می‌شود و ما تصمیم داریم برای ۹۰ درصد مردم پرونده سلامت تشکیل دهیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایراپن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت بوده و ایران به عنوان کشوری پیشرو در این زمینه فعالیت می‌کند و ما امیدواریم تا ۱۰ سال آینده از ۲۵ درصد مرگ نا به هنگام مردم جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت بهداشت در حوزه بهداشت آبی اظهار کرد: بنادر مکان‌هایی هستند که از همه جای دنیا کشتی‌هایی در آن مکان حضور دارند و ممکن است ناقل بیماری‌هایی باشند از این رو تفاهم نامه ای را تحت عنوان توانمند سازی افرادی که در این حوزه کار می‌کنند امضا کردیم.

سیاری ادامه داد: در بحث برنامه‌های تحول سلامت ۱۵ برنامه و ۱۰ پروژه در نظر گرفته‌ایم و این ۱۰ پروژه پشتیان ۱۵ برنامه در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: این پروژه‌ها مربوط به ۲۸ میلیون روستایی و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر که کمتر برخوردار بوده‌اند، است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اولین کاری که در دولت تدبیر و امید برای روستاییان انجام دادیم این بود که دسترسی به پزشک را افزایش دادیم به طوری که در سال ۹۲ که شروع به کارکردیم چهار هزار و ۳۰۰ پزشک در سطح روستاهای کشور داشتیم و این آمار در حال حاضر به ۶ هزار و ۸۰۰ پزشک رسیده است.

وی افزود: تقریباً هر چهار هزار روستایی یک پزشک عمومی تحت عنوان پزشک خانواده دارند.

فعالیت ۷۰۰۰ ماما در روستاهای کشور

سیاری ادامه داد: هفت هزار ماما در روستاها فعالیت می‌کنند، ۳۴۵ قلم دارو را به ۴۶۰ قلم افزایش دادیم، محل اسکان پزشکان را تعمیر، نوسازی و بازسازی کردیم، دو هزار و ۷۰۰ واحد بهداشتی در روستاهای کشور ساخته شد و در مجموع دو هزار و ۴۰۰ خودرو برای خدمات بخش خصوصی به ناوگان اضافه شد.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار خدمات دندان‌پزشکی را به روستاها بردیم و یک هزار و ۳۰۰ دندان‌پزشکی به روستا اعزام کردیم.

سیاری گفت: خدمات دندان‌پزشکی در روستاها برای گروه‌های هدف یعنی دانش‌آموزان زیر ۱۴ سال و مادران باردار رایگان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در شهرها اولویت ما حاشیه شهرهاست و حدود ۱۰ میلیون از افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند به خدمات مراقبتی اولیه دسترسی دارند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: اکنون در تمام شهرهای ایران نظام بهداشتی طراحی‌شده استمرار داشته و برای هر دو هزار و ۵۰۰ شهروند ایرانی یک مراقب سلامت در کشور وجود دارد.

سیاری گفت: در شهرهایی با ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت سه کارشناس تغذیه و روان‌پزشک به سیستم اضافه کردیم چرا که سلامت مردم از سه ناحیه آسیب‌های اجتماعی، بیماری‌های واگیر و غیر واگیر آسیب می‌بیند.

وی با بیان اینکه برای تمامی افراد کشور بسته خدمت بهداشتی ارائه می‌شود، افزود: حوزه بهداشت یکی از موفق‌ترین حوزه‌هایی است که نسبت به ۳۰ سال گذشته بهتر کار کرده است.

سیاری ادامه داد: بخش مراقبت‌های اولیه از سال ۵۴ آغاز شد و تاکنون ۱۰ وزیر عوض شدند اما خانه بهداشت عوض نشد و با تغییر وزیر فعلی هم روند کار متوقف نمی‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه