English

وزیر نیرو:

چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب در ۳۴ سد کشور آب ذخیره می‌کنند

حمید چیت چیان وزیر نیرو گفت: طی چهار سال فعالیت دولت یازدهم هرسال یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون مترمکعب ظرفیت تنظیم آب در سدها ایجادشده که این عدد ۲.۲ برابر سال‌های قبل از انقلاب و ۱.۵ برابر سال‌های پس از انقلاب است.

چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب در ۳۴ سد کشور آب ذخیره می‌کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، وزیر نیرو در آیین آبگیری دو سد زمکان و جامیشان استان کرمانشاه که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، ابراز داشت: در حال حاضر چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در سدها تنظیم و استحصال می‌شود که ۲۰ سال قبل از انقلاب چهار میلیارد و ۶۹ میلیون مترمکعب و از ابتدای انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم ۱۹ میلیارد و ۱۶۸ میلیون مترمکعب بوده است.

وی تعداد سدهایی که در سال جاری آبگیری یا افتتاح‌شده را (با احتساب دو سد زمکان و جامیشان) ۱۶ سد اعلام کرد و افزود: تا پایان امسال شش سد جدید آبگیری و یا افتتاح می‌شود و همچنین ۱۴۰ طرح سدسازی در دست اقدام است و تنها سه سد ضروری که یک مورد آن برای تأمین آب شرب همدان و دو مورد دیگر برای استان خوزستان و نجات آبادان از شوری آب بود را شروع کردیم.

چیت چیان بابیان این مطلب که در ۱۰ سال اخیر هرگز میزان بارندگی کشور به میانگین متوسط نرسیده است، اظهار داشت: در جهت مدیریت منابع آب مقام معظم رهبری با درایتی که داشتند با تخصیص هشت میلیارد دلار منابع از صندوق توسعه ملی به این طرح‌ها موافقت کردند که به جرأت می‌توان گفت که در هر ساعت یک میلیارد تومان در طرح‌های آبی هزینه شده است.

چیت چیان در ادامه به طرح سامانه گرمسیری در دو استان کرمانشاه و ایلام اشاره کرد و گفت: در این چهار سال پنج سد را در کرمانشاه آبگیری کردیم که چهار سد جامیشان، زمکان، تنگ حمام و دایک گیلانغرب توسط شرکت آب منطقه‌ای و سد داریان توسط شرکت آب نیرو اجرا شد.

وزیر نیرو اعتباراتی که با احتساب سامانه گرمسیری برای طرح‌های آبی کرمانشاه از سال ۹۳ تاکنون هزینه شده ۳۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تا نیمه اول سال ۹۷ برای طرح‌های آبی کرمانشاه هزینه خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه