English

جهانگیری:

دولت در مسیر ایجاد نهضت بزرگ سدسازی در کشور

معاون اول رئیس‌جمهور نحوه کنونی مصرف آب در بخش کشاورزی را نامساعد عنوان کرد و گفت: برای رفع بحران آب دولت با جدیت وارد حوزه مدیریت منابع شده و نهضت بزرگ سدسازی در کشور ایجادشده است.

دولت در مسیر ایجاد نهضت بزرگ سدسازی در کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح چندین طرح آبی در استان کرمانشاه ضمن بیان بحران خشکی کشور، ابراز داشت: موضوع آب از چالش‌های مهم کشور است و هر چه جلوتر رفتیم این چالش عمیق‌تر شد و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که برخی دریاچه‌های ما همچون دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی ندارند و همین معضل گریبان گیر دشت‌های حاصلخیز کشور نیز شده است.

وی مجموع ظرفیت کنونی تنظیم آب سدهای کشور را 38 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: در این راستا با موافقت رهبر معظم انقلاب 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبی کشور بداشت شده که حاصل آن افتتاح طرح‌های آبی خصوصاً در مناطق غربی کشور بوده است.

معاون اول رئیس‌جمهور بابیان این مطلب که باید در حوزه مدیریت مصرف هم‌کارهای جدی خصوصاً در بخش کشاورزی صورت بگیرد، خاطرنشان ساخت: نحوه کنونی مصرف آب در بخش کشاورزی ما با شرایط کشور سازگار نیست و باید به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و سیستم‌های نوین آبیاری برویم و همچنین در بخش شرب هم باید فرهنگ‌سازی مناسبی جهت صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گیرد.

جهانگیری اظهار کرد: در بخش صنعت هم در کشور صنایع پرمصرفی به لحاظ مصرف آب‌داریم که باید این صنایع به سمت سواحل کشور خصوصاً سواحل جنوبی سوق داده شوند. در جنوب کشور صدها کیلومتر ساحل داریم که در آنجا نشانه‌ای از کار و تولید نیست و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی  همچنین با اشاره به آب‌رسانی به شش هزار روستای کشور با تانکر درگذشته، گفت: در دولت تصمیم گرفته شد برای رفع این مشکل اقدامی صورت گیرد و با تصویب مجلس سال گذشته 500 میلیون دلار و امسال 300 میلیون دلار به این امر اختصاص یافت و سال گذشته به 2980 روستای کشور آب‌رسانی شد که به‌اندازه 10 سال قبل از آن است و امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت.

جهانگیری وزارت نیرو را از موفق‌ترین وزارتخانه‌ها در دولت یازدهم معرفی کرد که اقدامات خوبی انجام داده است.

جهانگیری در ادامه با اشاره به عزم دولت برای ایجاد امکانات زیربنایی دی روستاها، گفت: علاوه بر این با تصویب مجلس یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاها در نظر گرفته‌شده که در قابل تسهیلات کم‌بهره در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که در روستاها اقدام به ایجاد واحدهای تولیدی کنند.

وی افزود: از تمام تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران واقعی دعوت می‌کنیم  طرح‌های خود را برای استفاده از این تسهیلات آماده کنند تا از این محل خدمت جدیدی برای ماندگاری مردم در روستاها انجام شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه کرمانشاه یک استان کشاورزی با ظرفیت‌های گسترده است، به آبگیری دو سد جامیشان و زمکان اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها به توسعه کشاورزی این استان کمک می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه