English

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری گلستان:

پل تاریخی آق‌قلا با اعتباری بیش از ۴ میلیارد ریال مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: مرمت اضطراری پل تاریخی شهرستان آق‌قلا با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اجرا می‌شود.

پل تاریخی آق‌قلا با اعتباری بیش از ۴ میلیارد ریال مرمت می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج به‌ نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی در بازدید از روند پیشرفت و مرمت پل تاریخی آق قلا با اشاره به جذب 4 میلیارد و 900 میلیون ریال اعتبار تخصیص‌یافته برای آغاز عملیات مرمت پل تاریخی آق قلا، اظهار داشت: از این اعتبار 3 میلیارد و 900 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و یک میلیارد و 500 میلیون ریال از اعتبارات شهرداری است که اگر این اعتبارات تزریق شود، مبلغی حدود 5 میلیارد ریال نیاز است تا مرمت این پل تاریخی به پایان برسد.

وی افزود: از زمان آغاز عملیات مرمت پل تاریخی تاکنون ، شاهد 20 درصد پیشرفت فیزیکی با دیواره‌سازی‌های صورت گرفته شده و ترمیم پایه های پل را شاهد بوده‌ایم و امیدواریم با تلاش‌های شبانه‌روزی پیمانکار و همدلی همه عوامل اجرایی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی، همزمان با عید سعید قربان، شاهد تردد شهروندان از روی پل تاریخی باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با اشاره به مرمت پل تاریخی در این مرحله گفت: در این مرحله از عملیات پل آق قلا استحکام‌بخشی شامل خاک‌برداری، لجن‌برداری و اجرای برید عرضی در یک سمت پل در حال انجام است و احداث 2 دهنه طاق، کف سازی عبورگاه، دست انداز پل و بازسازی دوباره پله‌ها هم از استحکام‌بخشی و بازسازی عبورگاه است.

پل تاریخی آق‌قلا مربوط به دوران صفویه است و در منابع تاریخی به نام "پل پهلوی دژ" از آن یاد شده و همچنین این اثر تاریخی با شماره 919 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پل آق قلا به طول 75.75 و عرض گذرگاه حدود 4.30 متر و حداکثر ارتفاع 12 متر از سطح آب یکی از نمونه‌های منحصر به فرد در این منطقه است.پل دارای چهار چشمه نامساوی با طاق جناغی و پایه های مستحکم بوده که پس از کاوشهای اخیربه نظر می‌رسد بیش از 4 چشمه داشته و در حال حاضر پل دارای 5 پایه آجری است که در سمت شرق موج شکن‌های زاویه‌دار و در سمت غرب پشت بند های مدوری شکل دارد که تزئینات آجری کاری از ویژگی‌های منحصربه فرد این سازه معماری است.

در کاوش‌های اخیر در ضلع جنوب پل تاریخی آق قلا یک جرز جدید به دست آمده و کشف بقایای از بستر آجری در کف پل آق قلا از دیگر دست آوردهای کاوش های اخیر نیز بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه