English

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان مرکزی:

وضعیت بحرانی آب زیرزمینی در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان مرکزی با هشدار نسبت به وضعیت بحرانی آب زیرزمینی در استان گفت: بحران آب جدی و بسیار خطرناک است.

وضعیت بحرانی آب زیرزمینی در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری موج، عزت‌اله آمره در جلسه نشت فرمانداران برای بررسی مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی که در استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به حفاری چاه در استان اظهار داشت: سال گذشته 50 کیلومتر مجوز حفاری چاه صادر کردیم، به این معنی که حدود 15 میلیارد تومان هزینه به بهره‌برداران چاه‌ها تحمیل شده که نشانگر وضعیت بحرانی آب زیرزمینی در استان است.

وی افزود: گرچه تخصیص‌ها محدود است ولی به‌طور عمده اولویت را به بحث‌های گلخانه‌ای، صنایع، مرغداری‌ها و دامداری‌ها داده‌ایم و سعی کرده‌ایم به شکل قطره‌چکانی طوری حرکت کنیم که متوقف نشویم، تقاضا داریم که در بحث کنتورهای حجمی گرچه دولت پیش‌بینی کرده است که از محل اعتبارات دولتی این کنتورها باید نصب شوند، ولی درخواست داریم که اگر امکان دارد اعتبار مورد نیاز کنتورها را در طرح‌های سیستم‌های آبیاری نوین ببینند، این به این معنی که حدود 80 درصد هزینه کنتور برای کشاورز بلاعوض محسوب شود.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: موضوع دیگر کشت‌های بهاره و کشت‌های آب‌بر مثل هندوانه است که خواهش داریم باز هم همکاری فرمانداران باشد و بحث کشت‌های آب‌بر و کشت‌هایی که ارزش اقتصادی کمتر دارند در استان جمع شود.

آمره با اشاره به اعتراض فرماندار شازند نسبت به انتقال ندادن آب کمال صالح به 40 روستای شازند گفت: مصر آبرسانی به  40 روستای شازند از سد کمال صالح هستیم، اما این روستاها در طرح ملی سد کمال صالح پیش‌بینی نشده بودند که اگر مطرح می‌شد تاکنون انجام شده بود.

وی بیان کرد: چاه‌های غیرمجاز از موضوعات مهم در استان است، در کنار اینکه بحث‌های فنی، قانونی و حقوقی را در برخورد با چاه‌های غیرمجاز داریم، نگاهی هم به معیشت مردم داریم و این آمادگی را داریم که در روستاهایی که تجمیع چاه‌های غیرمجازهست طرح تجمیع را با همکاری همکاران جهاد کشاورزی و فرمانداری‌ها اجرا و تعدادی از این چاه‌ها را مجاز کنیم تا معیشت مردم هم دچار مشکل نشود.

مدیرعامل شرکت آب‌‌منطقه‌ای استان مرکزی عنوان کرد: بحران آب را نیاز نیست که تشریح کنیم، کم‌ترین تنش‌ها را با وجود محدودیت آب در شهرستان‌ها داشتیم، بحران آب جدی و بسیار بسیار خطرناک است، به تازگی هم عده‌ای از خانواده‌های شهدا عریضه‌ای را به مقام معظم رهبری نوشتند که در سطح سران عالی نظام مشکل آب مطرح شود، تصور کنید آب جیره‌ای شود برای ملتی که اصراف‌گر و بدمصرف هستیم چه اتفاقی می‌افتد، بنابراین روی این موضوع باید بیشتر دقت شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی