English

به همت هنرمندان گلستانی انجام شد

«برای فُک خزری» نمایشگاهی برای نجات نماد پاکی دریا

چیدمان «برای فُک خزری» عنوان نمایشگاهی است که توسط هنرمندان گرگان و با به‌کارگیری مفاهیمی ساده عوامل تهدیدکننده محیط‌زیست و علل کوتاه شدن زندگی فک‌های خزری را به نمایش می گذارد.

«برای فُک خزری» نمایشگاهی برای نجات نماد پاکی دریا

به گزارش خبرگزاری موج، چیدمان «برای فُک خزری» عنوان نمایشگاهی است که با به‌کارگیری مفاهیمی ساده و استفاده از نمایش متن، حجم و مجسمه‌هایی از فک خزری و ویدئویی برگرفته از رقص بومی سعی در نمایش عوامل تهدیدکننده محیط‌زیست و مفاهیمی پیرامون علل کوتاه شدن زندگی فک‌های خزری دارد.

این نمایشگاه روز یکشنبه با همکاری مرکز درمانی و تحقیقات فک خزری (لنی هارت) در محل تالار فخرالدین اسد گرگانی و با حضور معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور، مدیرکل محیط‌زیست گلستان و علی مرادف محقق و پژوهشگر روسی افتتاح شد.

هنر چیدمان یا اینستالیشن سازه مجموعه‌ای از اشکال رسانه‌ای است که فضایی را در محیط داخلی و یا خارجی شکل می‌دهد و از طریق آن سعی دارد مفهوم یا نقطه نظری را به بیننده منتقل کند. این آثار به بیننده این حس را می‌دهد که نه فقط ناظر بلکه شرکت‌کننده در آن‌هم باشد. در هنر چیدمان از طیف گسترده‌ای از المان‌ها، مواد طبیعی، رسانه‌های جدید همچون ویدئو، صدا، هنر و ... بهره‌گیری می‌شود.

نمایشگاه «برای فُک خزری» در طبقه دوم تالار فخرالدین اسعد گرگانی برپاشده است. در ابتدای ورود به نمایشگاه مجسمه‌ای از فُک خزری به رنگ طلایی قرار داده شده تا ارزش این جانور را به مخاطبان نمایش دهد.

وارد سالن اصلی نمایشگاه که شوید مجسمه‌های فُک شناور در آب‌های آلوده به چشم می‌خورد، در انتهای این آب‌های آلوده ماکت ساحلی قرار داده‌شده که چندین فُک بر روی آن قرار دارند. به بدن‌های فک‌ها که با دقت نگاه کنید متوجه چسبیده شدن انواع آلودگی‌ها و زباله‌ها به آن‌ها می‌شوید، پیام این مجسمه‌ها این است که این حیوانات ساحل مناسبی برای اسکان ندارند و آلودگی‌هایی ازجمله مصالح ساختمانی و زباله‌های دریایی به بدن‌های این فک‌های خزری چسبیده شده و موجب بیماری آن‌ها شده است.

در پایان نمایشگاه هم‌روی پرده پروژکتورتصاویری ویدئویی از یک رقص فراموش‌شده ترکمنی به نام «پُرخوانی» اجرا می‌شود. اصل لغت پُرخوان از دو کلمه پری و آواز ترکیب‌شده است، درگذشته‌ها پُرخوان ها به بالای بلندی می‌رفتند و با سازوآواز و انجام رقص‌های ویژه و خواندن وردها و ذکرها در شفای خسته‌دلان و بیماران روحی و دوری امراض از بدن آن‌ها را از کائنات می‌طلبند.

 درواقع اگر به این ویدئو دقت کنیم متوجه می‌شویم آن‌کسی که بیمار است و رقصنده‌های در این فیلم به دورش چرخ می‌زنند ببینده تصاویر یعنی ناظران در سالن هستند تا نشان دهد حال بد این روزهای ما نیازمند شفا است.

لنی هارت، مؤسس مرکز مرکز درمانی و تحقیقات فک خزری در آشوراده با حضور در این نمایشگاه اظهار کرد: خیلی خوشحالم در مراسم افتتاح این نمایشگاه دو نماینده از دولت حضور داشتند چراکه این امر نشان می‌دهد برای نجات فُک دریای خزر هم باید از فکر استفاده شود هم از قلب.

وی با اشاره به نمایشگاه برپاشده برای فک خزری گفت: افرادی که این هنر را به خدمت طبیعت درآورده‌اند تا کار بزرگی انجام دهند جای تشکر دارند چراکه فعالیت‌هایی که برای نجات فُک خزری انجام می‌دهیم تنها مختص به ایران نیست بلکه این کار در سایر کشورها هم در حال انجام بوده و ایران در این مسیر تبدیل به یک نمونه شده است.

هارت ادامه داد: امروز علی مرادف، یکی از اساتید دانشگاه روسیه از داغستان روسیه در ایران حضور دارد تا از فعالیت‌هایی که در ایران برای فک خزری انجام‌شده الگوبرداری کند و در روسیه پیاده‌سازی کند.

نمایشگاهی برای نمادهای از یادرفته

احمد عظیمی یکی از برگزارکنندگان این نمایشگاه که خود از اساتید رشته هنرهای تجسمی در گلستان است گفت: هدف ما از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن هویت‌ها و نمادهای فراموش‌شده زندگی فعلی ماست.

وی افزود: بعد از نمایشگاه «پنبه زاری» که در سال ۹۴ برگزار شد، ما به دنبال یکی دیگر از هویت‌ها و نمادهای برجسته در حال فراموشی استان بودیم تا با پرداختن به آن تلنگری جدی به بینندگان وارد شود و سعی در احیای آن داشته باشیم.

عظیمی با بیان اینکه در تحقیقات خود متوجه شدیم بحث دریای خزر و آلودگی‌هایش خیلی مهم بوده و نیازمند توجه ویژه است، افزود: برخی موارد و نمادها موردتوجه دیگر هنرمندان هم بوده اما چون به آن‌ها خوب پرداخته نشده است اثر خوبی نداشته است.

وی گفت: سلامت دریای خزر وابسته به نگاه جامع و همکاری همه کشورهای حاشیه این دریاست و امیدواریم روزی این همکاری برای نجات دریای خزر و فُک خزری حاصل شود.

عظیمی با بیان اینکه آلودگی آب‌ها و تورهای ماهیگیری ماهیگیران مکان ناامنی را برای فک‌های خزری در ایران ایجاد کرد، اظهار کرد: در خیلی از مکان‌های مختلف دنیا حیوانات را موردبررسی قرار می‌دهند تا به آلودگی‌های آن محیط پی ببرند و با بررسی بدن فُک در آب‌های خزر متوجه شدند بیماری هایی ازجمله هپاتیت، حصبه، شبه حصبه، فلج اطفال، عفونت‌های انگلی، اسهال خونی و ...در بدن فک‌ها خیلی زیاد شده و این‌یک هشدار جدی است که به ما می‌گوید آلودگی بدن انسان‌ها به‌خصوص در حاشیه دریای خزر زیاد شده است.

حمید حسینی یکی دیگر از طراحان برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار مهر در رابطه با علت انتخاب فُک خزری برای موضوع چیدمان گفت: ما در مطالعات خود به این نتیجه رسیدیم که وضعیت دریای خزر خیلی بحرانی است و فک خزری که نماد و سمبل پاکی دریاست و نشانه‌ای برای آب‌های تمیز است به مکانی که آب‌های آلوده وجود داشته باشد نمی‌رود و این روزها این حیوان به ساحل دریای ما کمتر نزدیک می‌شود.

وی توضیح داد: بحث فُک به سرشاخه‌های طبیعت بازمی‌گردد چراکه اگر فُک نابود شود بعدازآن دریا نابود می‌شود و بعد از دریا انسان از بین می‌رود به‌نوعی آینده فُک با آینده انسان گره‌خورده است.

این نمایشگاه تا تاریخ ۲۷ تیرماه در از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی میزبان بازدید کنندگان بوده  و در تاریخ ۲۸ تیرماه در خانه تاریخی مظفری در شهر گمیشان برگزار می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه