English

طی مراسمی در اداره کل زندانهای فارس رخ داد:

فرمانده جدید یگان حفاظت زندان های استان فارس معرفی شد

آیین تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت زندان های استان فارس با حضور فرمانده یگان حفاظت سازمان زندان‌ها برگزار شد.

فرمانده جدید یگان حفاظت زندان های استان فارس معرفی شد

به گزارش خبرنگار خبرگاری موج از شیراز، آیین تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت زندان های استان فارس با حضور فرمانده یگان حفاظت سازمان زندان‌ها، مدیرکل زندان‌های فارس، معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان فارس، معاون دادستان در امور نظارت بر زندان‌های شیراز و جمعی از مسئولین و کارکنان زندان‌ها در سالن شهید دستغیب اداره کل زندان‌های فارس برگزار شد.

در این مراسم با حکم فرمانده یگان حفاظت سازمان زندان‌ها، سرهنگ احمد نظریان به عنوان فرمانده یگان حفاظت زندان‌های فارس معرفی و از خدمات ارزشمند سرهنگ نصراله انصاری طی 30سال خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی قدردانی شد.

سرهنگ محسن ایزدخواه‌پیما، فرمانده یگان حفاظت سازمان زندان‌ها در مراسم تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت زندان‌های فارس ضمن قدردانی از خدمات سرهنگ انصاری فرمانده پیشین یگان حفاظت زندان‌های فارس گفت: سرهنگ انصاری با کارنامه قابل قبولی خدمت 30ساله به نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان زندان‌ها گفت: استان فارس از جمله استان‌هایی است که دارای19 زندان و محل نگهداری محکومین و متهمین است و با اقدامات خوشایندسازی و اقدامات اصلاحی و تربیتی و قضایی، آرامش خوبی در سطح زندان‌های استان با پیگیری‌های مدیرکل زندان‌ها و درایت قضات در جهت رسیدگی به پرونده‌های قضایی در راستای عدالت حکمفرما شده است.

ایزدخواه‌پیما افزود: استان فارس از نظر ارزیابی، نظم و انضباط و پیگیری در حوزه یگان حفاظت، جزو 3 استان اول کشور در سطوح مختلف است.

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که تأکید داشتند تلاش کنید تا سربازان وظیفه فراری، برگشت داشته باشند تا آسیب نبینند یادآور شد: خوشبختانه با عمل به منویات مقام معظم رهبری و تلاش و پیگیری رؤسای زندان‌ها، تعداد قابل توجهی از سربازان وظیفه که غیبت یا فرار از خدمت داشته‌اند به محل خودمت خود بازگشته‌اند.

این مقام مسئول در سازمان زندان‌ها گفت: با تدبیر، درایت، نظارت و هدایت دکتر جهانگیر رییس سازمان زندان‌های کشور، در طول یک سال گذشته تاکنون تعداد 1602 نفر از سربازان فراری به خدمت فراخوان و به کارگیری شده‌اند که این روند از طریق مدیران کل، رؤسای زندان‌ها و فرماندهان یگان حفاظت همچنان در دستور کار می‌باشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان زندان‌ها اضافه کرد: با جذب نیروهای تحصیل‌کرده زمینه ایجاد آرامش و کاهش تخلف در زندان‌ها افزایش یافته و از سربازان وظیفه با مدرک فوق دیپلم با درجه گروهبان یکم استفاده می‌شود.

ایزدخواه‌پیما اظهار داشت: 14هزار دستورالعمل صیانتی پیشگیری و راهکاری ابلاغ شده و در برخی استان‌ها بومی‌سازی نشده است که مدیران و فرماندهان یگان حفاظت زندان‌ها باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

وی یادآور شد: مرفوک سازمان زندان‌ها راه‌اندازی شده است و لازم است اخبار و اطلاعات به موقع جمع آوری و ارسال گردند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان زندان‌ها گفت: استان فارس نیز در خصوص راه‌اندازی مرفوک در یگان حفاظت زندان‌ها، استان پیشرو است و از اقدامات صورت گرفته در یگان حفاظت قدردانی می‌شود.

اگر آموزش‌های نوین نباشد در تأمین امنیت با مشکل مواجه می‌شویم

در این مراسم همچنین سید حشمت‌اله حیات‌الغیب مدیرکل زندان‌های فارس با اشاره به پیشینه شکل‌گیری یگان حفاظت در سازمان زندان‌ها گفت: یگان حفاظت سازمان زندان‌ها به عنوان بزرگترین یگان حفاظت در بین نهادهای دولتی، در سال 1379 تشکیل، و به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح رسید و هدف عمده آن ایجاد پلیس تخصصی در زندان‌ها بوده است.

مدیرکل زندان‌های فارس افزود: این یگان، برای حفاظت از تاسیسات، اماکن، تجهیزات، اموال منقول و غیرمنقول سازمان و زندان (منظور کلیه اماکن ویژه نگهداری زندانیان اعم از زندان‌ها، بازداشتگاه‌ها، مجتمع‌های عالی حرفه‌آموزی و کاردرمانی و سایر مراکز وابسته)، انتقال، اعزام و بدرقه محکومان و محبوسان به مراجع قضایی، درمانی، تربیتی و آموزشی و مرخصی‌های تحت‌الحفظ در چارچوب قانون و آیین‌نامه اجرایی سازمان تشکیل شده است.

حیات‌الغیب گفت: امروزه یگان حفاظت، نقش بی‌بدیلی در ایجاد امنیت و آرامش پایدار ایفا می‌کند و مهمترین مأموریت آن ایجاد نظم، امنیت، اقتدار و حفاظت از مجموعه از زندان‌ها و پاکسازی زندان‌ها از وجود هرگونه اشیاء ممنوعه در محیطی سالم برای توسعه فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی است.

مدیرکل زندان‌های فارس گفت: زندان محیطی آسیب زا و باصعوبت است که آسیب آن هم متوجه زندانی و خانواده آنها و هم متوجه کارکنان زندان‌ها به ویژه یگان حفاظت و سربازان وظیفه می‌شود که باید آسیب‌های احتمالی در بین سربازان وظیفه را با اجرای برنامه‌های آموزشی نوین به حداقل برسانیم.

وی تأکید کرد: اگر آموزش‌های نوین نباشد در تأمین امنیت با مشکل مواجه می‌شویم و لازم است که از تکنولوژی‌های مدرن جهت آموزش پرسنل استفاده کنیم.

حیات‌الغیب ضمن قدردانی از همکاری خوب فرمانده یگان حفاظت سازمان زندانها با مجموعه اداره کل زندان‌های استان گفت: با انتصاب سرهنگ ایزدخواه به عنوان فرمانده یگان حفاظت سازمان زندان‌ها، اقدامات و تحولات بنیادی در یگان حفاظت زندان‌ها انجام شده است و اولین برنامه ایشان، تأمین نیروی انسانی به ویژه در زمینه جذب سربازان وظیفه و افزایش سربازان وظیفه به دو برابر ظرفیت فعلی است.

مدیرکل زندان‌های فارس اضافه کرد: تأمین و تجهیز زندان‌ها در درون و بیرون مجموعه به دوربین مداربسته به صورت منسجم و هدفمند و ارتقاء اتاق مانیتورینگ از دیگر اقدامات است.

وی تأکید کرد: خوشایندسازی محیط آسایشگاه سربازان وظیفه و کارکنان یگان حفاظت از دیگر برنامه‌های یگان حفاظت سازمان است که زمینه کاهش جرایم را در بین پرسنل یگان حفاظت فراهم کرده به گونه‌ای که فرار در بین سربازان وظیفه به حداقل رسیده است.

حیات‌الغیب ادامه داد: تأکید بر رزمایش مشترک با نیروهای نظامی و انتظامی، بازرسی‌های سیستماتیک و غیرمترقبه، توجه به نکات امنیتی اعزام و بدرقه و تجهیز یگان به خودروهای زندانی بر و اسکورت و ارسال دستورالعمل‌های متعدد آموزشی نقش مهمی در کاهش فرار و بدرقه زندانیان داشته است.

مدیرکل زندان‌های فارس افزود: کنترل بر درهای ورودی و خروجی و اشیاء ممنوعه از دیگر مواردی است که مورد تأکید فرمانده یگان حفاظت سازمان است.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت زندان‌های استان فارس گفت: در استان فارس،20 مرکز اصلاحی و تربیتی مشتمل بر 15 زندان، 3 بازداشتگاه، یک کانون اصلاح و تربیت و یک مجتمع حرفه‌آموزی و کاردرمانی وجود دارد که از حیث تعداد زندان و بازداشتگاه، اولین استان در کشور محسوب می‌گردد.

حیات‌الغیب افزود: استان فارس از نظر جمعیت کیفری در سطح کشور بعد از تهران و خراسان رضوی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است و آمار ورودی زندانیان در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سه ماهه سال گذشته 0/8 درصد کاهش ورودی داشته است.

وی ادامه داد: از حیث فراوانی جرائم زندانیان، جرائم مواد مخدر و سرقت بالاترین جرائم زندانیان استان را تشکیل می‌دهد و 97درصد زندانیان مرد و 3 درصد آنان زن و از این تعداد 3/3 درصد نیز اتباع بیگانه هستند.

مدیرکل زندان‌های فارس با اشاره به وضعیت نیروی انسانی یگان حفاظت در استان گفت: تعداد کارکنان یگان حفاظت اعم از پاسیار و سربازان وظیفه 1228 نفر می‌باشند که با اجرای طرح بومی سازی، 133 نفر از پرسنل وظیفه به استان محل سکونت خود انتقال داده شده‌‎اند.

حیات‌الغیب اضافه کرد: با اجرای بخشنامه بخشش اضافه خدمت از سوی مقام معظم رهبری و ستاد کل نیروهای مسلح؛ تسویه حساب حدود 100 نفر از پرسنل وظیفه یگان حفاظت انجام گرفته است.

وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه یگان حفاظت زندان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: احداث، بازسازی، بهسازی، نوسازی و تجهیز دفتر یگان حفاظت اداره کل و آسایشگاه سربازان وظیفه در زندان‌ها، بهسازی، بازسازی و نوسازی ساختمان یگان حفاظت با توجه به قدمت و فرسودگی آن، احداث، بازسازی، بهسازی و تجهیز کلیه آسایشگاه‌های سربازان وظیفه در زندان‌های تابعه استان به بهترین نحو ممکن و راه‌اندازی باشگاه ورزشی و تجهیز آن به وسایل ورزشی در تعدادی از زندان‌ها از اقدامات عمرانی در زندان‌هاست.

مدیرکل زندان‌های فارس گفت: با توجه به اهمیت اعزام و بدرقه و تقویت ناوگان، با درنظر گرفتن 2 دستگاه خودرو هایلوکس و نیسان پیکاب جهت اسکورت و اعزام زندانیان با نصب‌آرم و علائم یگان حفاظت اداره کل زندان‌ها، اختصاص تعداد7 دستگاه اتوبوس شهری از واحد اتوبوسرانی شهرداری شیراز ، خرید تعداد 5 دستگاه وانت نیسان و تغییر کاربری، خرید2دستگاه موتورسیکلت جهت اعزام و بدرقه و اسکورت انفرادی، یگان این اداره کل تجهیز شده است.

وی افزود: اتاق مانیتورینگ، مرکز پیام و مرفوک با 80درصد پیشرفت فیزیکی در اداره کل؛ به منظور پیشگیری و کاهش جرائم و تخلفات زندانیان، کنترل، مراقبت و حفاظت محیط پیرامون، و نگهداری فیلم‌های ذخیره شده به مدت طولانی، فراهم نمودن امکان دسترسی بی‌سیم مادر با تیم اعزام و بدرقه، گزارش‌گیری روزانه از کلیه زندان‌ها و ثبت در فرمت مخصوص جهت بازدهی بیشتر امور راه‌اندازی شده است.

حیات‌الغیب گفت: میدان تیر محدوده پیرامونی مجتمع حرفه‌آموزی و کاردرمانی شیراز به منظور انجام تیراندازی سالیانه پرسنل یگان راه‌اندازی شده است و کلاس‌های آموزشی ویژه پرسنل جدیدالورود به مدت 7 روز انجام می شود.

وی یادآور شد: بازرسی‌ها به صورت سیستماتیک و غیرمترقبه انجام می‌شود و دستگاه ایکس‌ری در فیلتر ورودی زندان مرکزی شیراز در همین راستا و به منظور شناسایی و کشف مواد مخدر و اشیاء ممنوعه همچون فلزات، گوشی تلفن همراه، مموری و ....در مبادی ورودی زندان راه‌اندازی شده است.

مدیرکل زندان‌های فارس همچنین به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در حوزه‌های مختلف همچون برگزاری مسابقات قرآنی، ورزشی، فرهنگی، اردوهای تفریحی، کوهنوردی، برگزاری کلاس‌های مشاوره، احکام و عقاید با استفاده از مشاوران و روحانیون مجرب و برگزاری محافل انس با قرآن و برپایی نماز جماعت و شرکت سربازان وظیفه در برنامه‌های ملی و مذهبی اشاره کرد.

در پایان مراسم با حضور مسئولین سازمان زندان‌ها و مسئولین انتظامی و اجرایی استان از زحمات 30ساله سرهنگ انصاری فرمانده یگان حفاظت زندان‌های فارس قدردانی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه