English

بهاره رهنما:

مسوولان شهری نسبت به نامگذاری برخی از اماکن به نام شهدای زن اقدام کنند

بهاره رهنما گفت: امیدوارم مسئولان شهری نسبت به نامگذاری برخی از اماکن به نام شهدای زن اقدام کنند، زیرا همه با حماسه آفرینی های مردان این مرز و بوم آشنا هستند اما کسی قهرمانان زن کشورمان را نمی شناسد.

مسوولان شهری نسبت به نامگذاری برخی از اماکن به نام شهدای زن اقدام کنند

به گزارش خبرگزاری موج از رشت، بهاره رهنما در نشست خبری نمایش «آرامش زن زیبایی است که شوهر ندارد» که در پلاتو رادی مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، با اشاره به اقتباسی بودن متن این نمایشنامه از یک رمان خارجی، اظهار کرد: نمایشنامه هایی که فضای زنانه دارند به معنی ضد مرد بودن نیست، بلکه به احساسات و درونیات یک زن می پردازند و جامعه مردان را زیر سوال نمی برند.

رهنما با بیان اینکه مسائل مربوط به زنان و کودکان در دنیا مطرح است و تئاترهای با این مضمون جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: من نمایشنامه «آرامش زن زیبایی است که شوهر دارد» را بازنویسی، بومی و به فرهنگ ایرانی نزدیک کردم، زیرا متن اصلی طولانی و با ارجاعات فرنگی بود و لذا برای تماشاچی جاذبه نداشت.

وی خشونت و جنایت زنان را غیر قابل باور دانست و گفت: بسیاری از افراد براساس یک مشکل روحی به جنایت کشیده می شوند و لذا سعی می کنم بیشتر نمایشنامه های جنایی با محور زن بنویسم که چگونه یک زن که نماد جاودانگی است، به خشونت متوسل می شود؟! البته در این مسیر از دانشم در رشته حقوق استفاده می کنم.

نویسنده و بازیگر نمایش «آرامش زن زیبایی است که شوهر دارد» در ادامه به جایگاه تئاتر در ایران اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب هیچ کدام از دولت ها بخاطر وجود مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی آن طور که باید به تئاتر توجه نکرده اند و تئاتر در برنامه ریزی های دولت یک جای کوچک دارد.

رهنما با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا تئاتر از اهمیت و حمایت دولت برخوردار است، تصریح کرد: بسیاری از مردم دنیا بر این اعتقاد هستند که هرچقدر سالن های تئاتر بیشتر شود، جرم و جنایت کاهش می یابد. در واقع هیجان و ارتباط فرهنگی که تئاتر در جامعه به ویژه برای جوانان ایجاد می کند بسیار تاثیرگذار است.

بازیگر سینما و تلویزیون از شهر رشت به پاریس ایران تعبیر و عنوان کرد: نمایشنامه هایی که می نویسم جناح بندی جنسیتی ندارد و سعی من بر این است تا از منظر روانکاوی به نمایشنامه ها نگاه کنم. نمایش «آرامش زن زیبایی است که شوهر دارد» نیز حول تئوری های روانکاوی می گردد و از یک روانکاو مشاوره گرفتیم و لذا از حوزه کار زنانه یا مردانه بیرون آمده است.

وی با بیان اینکه شهرستان ها از بار فرهنگی خوبی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: من جزو اولین کارگردانانی هستم که اجرای تئاتر در شهرستان ها را باب کردم. هنرمندان باید تلاش کنند حتی با شرایط محدودتر مالی، اجرای خود را به شهرستان ها ببرند.

بازیگر نمایش «آرامش زن زیبایی است که شوهر دارد» با اشاره به علاقه شدید خود به تئاتر، افزود: به جایگاهی از فعالیت حرفه ای رسیده ام که دیگر نیازی به شناخته شدن ندارم و بازی در فیلم و سریال خوشحالم نمی کند و عاشق تئاتر هستم و احساس می کنم اشتباها بازیگر سینما و تلویزیون شدم. البته در تئاتر برخلاف سینما و تلویزیون، کار غیر کمدی کار می کنم.

رهنما با انکار فمینیست بودنش، گفت: همواره داستان هایی می نویسم که قهرمان آنان زنان هستند، زیرا فقط همین داستان ها را می دانم. زنان ایرانی شخصیتی قوی و مستقل دارند و برای من قهرمان هستند. دوست دارم که این حس در زن ایرانی پرورانده شود که چقدر می تواند تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه جزو اولین زنانی هستم که بعد از انقلاب درباره نقش بانوان در دفاع مقدس به ویژه بانوان خرمشهری نمایشنامه نوشتم، اضافه کرد: نمایشنامه «غبار» به نقش مهم زنان در جنگ ایران و عراق می پردازد؛ نقشی که در عرصه تئاتر کمتر دیده شده است. امیدوارم مسئولان شهری نسبت به نامگذاری برخی از اماکن به نام شهدای زن اقدام کنند، زیرا همه با حماسه آفرینی های مردان این مرز و بوم آشنا هستند اما کسی قهرمانان زن کشورمان را نمی شناسد.

به گزارش موج، نمایش «آرامش زن زیبایی‌ است که شوهر دارد» به همت آموزشگاه سینمایش و با مجوز رسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت کاری از گروه نگاتیو از 20 لغایت 22 تیر ساعت 18 و 20 در سالن شهید انصاری مجتمع خاتم الانبیاء(ص) به روی صحنه می رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی