English

امحا ۲۰ تن مواد افیونی در اصفهان

فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته اصفهان به عنوان استان شاخص کشور رتبه اول را در زمینه مبارزه با مواد مخدر بین استان‌های همطراز خود به دست آورده است.

امحا 20 تن مواد افیونی در اصفهان

به گزارش خبرگزاری موج، سردار عبدالرضا آقاخانی در همایش بزرگ مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز بعد از دفاع مقدس بزرگ‌ترین جبهه‌ای که نیروی انتظامی به طور مستقیم در آن مبارزه می‌کند خاکریز مبارزه با مواد مخدر است.

وی بزرگترین افتخار نیروی انتظامی را شهادت جان برکفان این نیرو در امر مبارزه با پدیده شوم قاچاق مواد مخدر دانست و گفت: ناجا، سه هزار و 700 شهید و 11 هزار جانباز در امرمبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته پلیس استان در این زمینه 11 شهید تقدیم کرده است که نشان دهنده عزم جدی و قاطع برای مقابله با این بلای خانمانسوز است.

کشف 40 تن مواد مخدر در سال 95

آقاخانی به کشف نزدیک به 40 تن مواد مخدر در سال 95 توسط کارکنان مجموعه فرماندهی انتظامی استان اشاره کرد و افزود: موضوع مبارزه با شبکه‌ها و سرپنجه‌های قاچاق و توزیع کنندگان خرد مواد مخدر در محلات به عنوان یک ماموریت ویژه در دستور کار پلیس استان قرار دارد.

وی با اشاره به آمارهای جهانی در این زمینه گفت: براساس آمارهای سازمان ملل، ایران رتبه اول مبارزه با مواد مخدر در جهان را دارد و بیش از 58 درصد هروئین جهان در کشور ما کشف می‌شود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان از قاچاق مواد مخدر به عنوان بزگترین تجارت غیر قانونی دنیا بعد از قاچاق اسلحه نام برد و اظهار کرد: آمارها حاکی از آن است که در آمد روزانه قاچاقچیان و کارتل های بزرگ مواد مخدر 20 میلیارد تومان است.

آقاخانی به خانواده‌ها در زمینه نوع برخورد با فرزندانشان هشدار داد و گفت: براساس آمارهای به دست آمده 57 درصد معتادان، لجبازی با خانواده را علت گرایش به سمت اعتیاد عنوان کردند. 61 درصد معتادان عنوان داشتند که از عواقب مصرف مواد افیونی اطلاعی نداشتند. 98 درصد معتادان هرگز قابل درمان نیستند؛ همچنین 50 درصد مجرمان زندان استان، جرائم مرتبط با مواد مخدر دارند و انگیزه بیشتر سارقان تامین مواد مصرفی خود است.

98 درصد معتادان هرگز قابل درمان نیستند

وی با اشاره به امحا 20 تن مواد مخدر کشف شده توسط پنج استان اصفهان، یزد، چهار محال و بختیاری، لرستان و مرکزی گفت: 50 درصد این کشفیات مربوط به استان اصفهان است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به سه رویکرد این فرماندهی در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال 96 سه موضوع مقابله با سر شبکه‌ها و سر پنجه‌های قاچاق و توزیع مواد مخدر، جمع آوری معتادان متجاهر و مقابله با توزیع کننده خرد مواد مخدر با جدیت دنبال می‌شود تا زمینه آرامش بیشتر برای مردم استان فراهم شود.

نرخ ابتلا به اعتیاد در اصفهان پائین تر از متوسط کشور

هم‌چنین،‌ استاندار اصفهان با بیان اینکه نرخ ابتلا به اعتیاد در استان از متوسط کشور پائین‌تر است، گفت: ما از این موضوع احساس رضایت نمی‌کنیم چرا که برای استان دین باور، با فرهنگ و تمدن 10 هزار ساله حتی یک مورد ابتلا به اعتیاد هم قابل تحمل نیست.

رسول زرگر پور گفت: نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب، مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد را همواره به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار داده و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و شهدا و جانبازان زیادی را نیز در این راه تقدیم کرده است؛ اما با وجود این هنوز در زمینه ریشه کن کردن آن موفق نبوده و همیشه گردانندگان اصلی این بلای خانمانسوز یک قدم جلوتر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه کشفیات مواد مخدر ما در طول سال بسیار بالاست، تصریح کرد: البته اینکه نرخ رشد کشفیات داریم خبر خوبی نیست چرا که به همان میزان رشد کشفیات ورود مواد مخدر به کشف هم با افزایش روبرو است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه همواره گفته می‌شود 20 تا 30 درصد مواد وارد شده به کشور کشف می‌شود، گفت: بنابراین هرچه نرخ کشف ما بیشتر باشد نشان می‌دهد که نرخ ورود مواد به کشور نیز بیشتر بوده است.

تغییر رویکرد مبارزه با مواد مخدر در دولت یازدهم

زرگرپور افزود: در دولت یازدهم عملکرد مبارزه با مواد مخدر مورد آسیب شناسی قرار گرفت و مشخص شد که باید رویکرد آن اصلاح شود.

وی تصریح کرد: در گذشته مبارزه با مواد مخدر تنها مبارزه با عرضه و توزیع آن بود و سعی می‌شود آمار و ارقام مبتلایان به مواد مخدر نیز کمتر به مردم اعلام شود؛ دولتمردان آمارهای این بلا را محرمانه تلقی می‌کردند و سیاست کلان خود را بیشتر به امر مبارزه با توزیع کنندگان و قاچاقچیان اختصاص داده بوند و این آسیب اجتماعی در بین مردم جایگاهی نداشت و صرف مبارزه و کشف مواد باعث شده بود که مواد مخدر به یک معضل اجتماعی تبدیل شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اجتماعی کردن مواد مخدر یعنی اینکه همه آحاد مردم، دستگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، کارگاه‌های تولیدی، آموزش و پرورش و دیگر ارگان‌ها و نهادها با این پدیده مبارزه کنند، گفت: در چهار سال اخیر شاهد بودید که آمارهای مربوط به مواد مخدر از حالت محرمانه بودن خارج شده و در اختیار شهروندان قرار گرفت تا همه آگاه شوند عواقب این بلای خانمانسوز به چه میزانی است و خود را ملزم به مبارزه با آن کنند.

زرگرپور، رویکرد دوم اصلاح ساختار مبارزه با مواد مخدر را اولویت قرار دادن پیشگیری از آن عنوان و تصریح کرد: هم اینک از بین کمیته‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، تنها یک کمیته به موضوع مقابله اختصاص دارد و بقیه مربوط به پیشگیری است.

نرخ 10 درصدی رشد اعتیاد در زنان

وی اظهار کرد: اجتماعی کردن مواد مخدر منجر به این شد که امروز بیش از 30 سازمان مردم نهاد در استان فعال شده و در زمینه مقابله، درمان و به کارگیری افراد پاک شده فعالیت می‌کنند که البته تعداد این سمن‌ها باید بیش از این‌ها باشد.

رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان از اولویت قرار دادن سه قشر دانش آموزان، دانشجویان و بانوان در برنامه پیشگیری از اعتیاد خبر داد و گفت: در این زمینه سه کمیته راه اندازی شده و دانش آموزان و دانشجویان مبتلا و یا در معرض ابتلا به اعتیاد شناسایی و برای آن‌ها اقدامات کنترلی و آموزشی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

زرگرپور با بیان اینکه نرخ رشد اعتیاد در بین بانوان استان کمتر از 10 درصد است، گفت: هرچند که این آمار از ابتلای اعتیاد مردان پائین تر است اما معتاد شدن بانوان به جهت اینکه تربیت فرزندان را برعهده دارند بسیار مخرب‌تر است.

استاندار اصفهان تاکید کرد: ما برای ریشه کن کردن معضل مواد مخدر و اعتیاد چاره نداریم جز اینکه همه مردم را درگیر این مبارزه کنیم و اگر بتوانیم این مهم را تحقق ببخشیم روزی خواهد رسید که اولین استان پاک کشور در زمینه مواد مخدر باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی