English

یک استاد دانشگاه:

شرکت های دانش بنیان روزنه ای امید بخش در مسیر اشتغال پایدار جامعه

بیژن کلهرنیا گفت: توسعه شرکت های دانش بنیان و اتکا به دانش های تیمی کوچک می تواند به عنوان بزرگترین روزنه برون رفت از معضل بزرگ بیکاری با حمایت و نظارت دولتها به شمار رود.

شرکت های دانش بنیان روزنه ای امید بخش در مسیر اشتغال پایدار جامعه

کلهرنیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه در خصوص روند رو به رشد مراکز دانش بنیان ابراز داشت: در فضای اقتصاد اطلاعاتی یا اقتصاد دانش‌بنیان یکی از بازیگران اصلی «بنگاه‌های دانش‌بنیان» هستند که به‌عنوان واحدهای ساختاری اقتصاد، نقش اساسی و کلیدی دارند. این بنگاه‌ها در تمامی حوزه‌های اقتصادی نقش‌هایی بسیار متنوع و متکثر داشته و محصولات آنها خروجی قابل سنجش و شاخص کارآیی و موفقیت در این فضا است.

 

گذار بنگاه‌ها از وضعیت پیشاصنعتی و صنعتی به وضعیت فناورانه

وی تصریح کرد: گذار بنگاه‌ها از وضعیت پیشاصنعتی و صنعتی به وضعیت فناورانه و اطلاعاتی یا دانش‌بنیان، لازمه اصلی حرکت اقتصادی از پارادایم صنعتی به‌سوی پارادایم اقتصاد دانش‌بنیان است، برای این منظور شرکت‌ها باید نگرش خود را تغییر داده و به تصویر روشنی از آینده مطلوب و نوین خود در فضای دانش‌بنیان دست یابند تا بتوانند با توسعه فرهنگ و انگیزش سازمانی، برای حصول به این آینده برنامه‌ریزی کرده و همه تلاش و اقدامات خود را معطوف آن کنند.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ماهیت بنیادین آنها، به صورت اساسی منجر به تغییر و بهبود اقتصاد می‌شود، خاطرنشان ساخت:  با این وصف نباید در روند شکل‌گیری و توسعه این شرکت‌ها شکی راه داد؛ اما نکته اصلی ایجاد ارتباط این شرکت‌ها با بازار واقعی فناوری و نوآوری در داخل و خارج از کشور است. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان فراوان فعلی کشور در توسعه بازار، رقابت‌پذیری مبتنی بر فعالیت بخش خصوصی و نیز فروش به مشتریان منفرد، شرکتی و دولتی داخلی موفق باشند به‌گونه‌ای که امکان توسعه صادرات این شرکت‌ها نیز فراهم آید، نشان‌دهنده این خواهد بود که مجموع فعالیت‌های زیرساختی دولت و سایر نهادهای مرتبط با زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان قوی و متناسب عمل کرده‌اند.

کلهرنیا با بیان این‌که سطوح مدیریتی کشور به این نتیجه رسیده است که برای ایجاد ارزش افزوده چاره‌ای جز رفتن به سمت شرکتهای دانش‌بنیان وجود ندارد، گفت: دیگر نمی‌شود به پول نفت قناعت کرد، فرزندان ما همین الان هم انتقاد دارند که ما با این سرمایه چه کرده‌ایم و چه اقدام و سرمایه گذاری مثبتی براساس این سرمایه عظیم صورت گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه