English

مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان خبر داد:

۵ مهارت و آیین فرهنگی استان اصفهان ثبت ملی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از تهیه و ارسال پرونده ثبت ملی ۵ مهارت و آئین‌های فرهنگی و سنتی مردم استان اصفهان جهت ثبت ملی در فهرست میراث ناملموس فرهنگی کشور به شورای عالی ثبت ملی میراث فرهنگی کشور خبر داد.

۵ مهارت و آیین فرهنگی استان اصفهان ثبت ملی می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، الهیاری اظهار داشت: پرونده‌های 5 مهارت و آئین‌های سنتی در پهنه استان اصفهان تهیه و جهت ثبت ملی در فهرست میراث ناملموس فرهنگی کشور به شورای عالی ثبت ملی میراث فرهنگی کشور پس از تصویب در شورای ثبت استان، ارسال شد.

وی تأکید کرد: پرونده مهارت تهیه گلاب ناب مردمان دیار قمصر از توابع شهرستان کاشان که ویژه شست و شوی خانه مقدس کعبه تهیه و به شهر مقدس مکه ارسال می‌شود در شورای ثبت استان به تائید رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: سالیان متمادی است که هم‌زمان با موسم حج جهت شست و شوی خانه خدا، مقدار 80 لیتر گلاب ناب دو آتشه، در شهر قمصر با مهارتی خاص تولید و توسط سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به مکه ارسال می‌شود، لذا پرونده مهارت گلاب ناب قمصر تهیه و جهت ثبت به تهران ارسال گردید.

وی همچنین از تهیه پرونده آئین باران خواهی روستای آزران از توابع شهرستان کاشان خبر داد و گفت: مردمان روستای آزران در یکی از جمعه‌های اردیبهشت‌ماه برای طلب باران و برکت، صدها سال است که در کنار چشمه‌ای موسوم به چشمه آب دراز در این روستا جمع می‌شوند و با اجرای نمایش تعزیه، پخت آش نذری و انجام آداب مختلف از خداوند برای سال پیش رو طلب باران و برکت می‌نمایند، بنابراین تهیه پرونده ثبت ملی این رویداد فرهنگی و آئینی نیز از دیگر برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان بوده است.

الهیاری با اشاره به تهیه پرونده سایر مهارت‌های سنتی منطقه کاشان افزود: ثبت ملی مهارت پخت شیره انگور در شهر کامو از توابع شهرستان کاشان و همچنین ثبت ملی غذای سنتی گوشت لوبیا و سرکه شیره کاشان که از جمله غذاهای نذری هیئت‌های مذهبی کاشان در ایام عزاداری‌های مذهبی به‌ویژه ایام محرم است از دیگر برنامه‌های ثبتی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان بشمار می‌رود.

وی تصریح کرد: پرونده ثبت ملی مهارت کهن عصاری از دیگر اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در راستای تلاش برای ثبت ملی این مهارت تاریخی است، به گونه‌ای که در این مهارت حداقل از چهار سده قبل مردمان منطقه فلات مرکزی ایران به‌ویژه استان اصفهان با تأسیس کارگاه‌های عصاری به استحصال روغن از دانه‌های روغنی همچون کرچک، تخم پنبه و کنجد می‌پرداختند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: کارگاه‌های عصاری با معماری منحصربه‌فرد خود از یکسو و تجهیزات فنی جالب توجه، حداقل از عصر صفوی در شهرستان‌های اصفهان، شهرضا، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، خوانسار، دهاقان و لنجان ایجاد شده بود و متخصصین امر به کار تولید روغن از دانه‌های روغنی می‌پرداختند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه