English

استاد حوزه و دانشگاه

حرمت‎ها را کوچک نشمارید/ چیزی جز دعا تقدیر انسان را تغییر نمی‎دهد

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه نباید حرمت‎ها را کوچک بشماریم، گفت: رعایت حرمت‎ها انسان را عاقبت‎بخیر می‎کند و از زمره اشقیاء به سوی سعادتمندان هدایت خواهد کرد.

حرمت‎ها را کوچک نشمارید/ چیزی جز دعا تقدیر انسان را تغییر نمی‎دهد

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‎الاسلام سیدرضا طاهری شامگاه سه‎شنبه در مراسم نوزدهم ماه مبارک رمضان در مصلای شهرستان کردکوی، ضمن قبولی طاعات و عبادات و با تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری مولای متقیان امام علی (ع)، اظهار کرد: امام علی (ع) در سحر چنین شبی به دست شقی‎ترین آدمیان به شهادت می‎رسد در واقع ابن‎ملجم مرادی آنقدر شقاوت دارد که اشقی‎الاخرین نام گرفته است.

وی ماه مبارک رمضان را ماه ضیافت الهی دانست و گفت: خداوند در این ماه به صورت ویژه از بندگان پذیرایی می‎کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند رحمت ویژه خود را برای مؤمنان قرار داده است، افزود: یکی از مصادیقی که رحمت خداوند شامل حال مؤمنان می‎شود ماه مبارک رمضان است که لیالی قدر از جمله پذیرایی‎های ویژه خداوند از مؤمنان است.

طاهری با تاکید بر اینکه مومنان باید شب‎های قدر را در عبادت خداوند، دعا و نیایش، استغفار و ... سپری کنند، اذعان کرد: یکی از اقسام عبادت مجلس علم است طوری که مرحوم محدث قمی بافضیلت‎ترین کارها در شب‎های قدر را مذاکره علم دانستند.

* تفکر از مهم‎ترین عبادات است

وی با بیان اینکه در روز قیامت به اعمالی نیازمند هستیم که از ماندگاری بالا برخوردار باشند، بیان کرد: تفکر از مهم‎ترین عبادات است، از این رو در لیالی قدر باید به خوبی تفکر کنیم؛ تفکر تصمیم‎ساز و سرنوشت‎سازی که روند زندگی انسان را از راه نادرست و یا راه درستی که حواشی نادرستی دارد، نجات دهد و به مسیر درست هدایت کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تفکری که انسان را متحول و متنبه کند و به خداوند نزدیک‎تر کند بسیار ارزشمند است، متذکر شد: در بسیاری از موراد تقدیرات بدی که برای انسان رقم خورده است با تصمیم‎های درست و مناسبی که انسان در لیالی قدر می‎گیرد تغییر می‎کند، به‎عنوان مثال ممکن است تقدیر انسان مرگ باشد اما با یک رفتار مناسب، تغییر یابد.

طاهری اضافه کرد: رفتار، کردار، تفکر و تصمیم‎هایی که انسان می‎گیرد، می‎تواند تقدیر وی را تغییر دهد؛ به‎عبارتی انجام کار نیک، احترام و نیکی به والدین، صدقه دادن و ... می‎تواند انسان را از زمره شقاوتمندان خارج و در زمره سعادتمندان وارد کند.

وی با بیان اینکه قضا و تقدیر انسان را هیچ چیزی جز دعا تغییر نمی‎دهد، ابراز کرد: در روایات آمده است اگر تقدیر انسان قطعی شده باشد با دعا قابل تغییر است مشروط به اینکه در کنار خواستن، تصمیم درست هم وجود داشته باشد، از این رو در صورتی که انسان در لیالی قدر بتواند خوب تصمیم بگیرد، بهره کافی را از لیالی قدر ببرد و با دعا از خداوند کمک بخواهد، می‎تواند تقدیر بد را عوض کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شب‎زنده‎داران در لیالی قدر به قرآن کریم و اهل بیت (ع) متوسل شوند، یادآور شد: کوچکترین کاری که انسان در راه خداوند، احترام به قرآن کریم و تمسک به اهل بیت (ع) انجام دهد آثار و برکات آن را مشاهده می‎کند.

طاهری با تاکید بر اینکه نباید حرمت‎ها را کوچک بشماریم، تصریح کرد: تحولاتی که در زندگی بسیاری از افراد ایجاد شده ناشی از کوچک نشمردن حرمت‎ها و احترام به والدین، استاد، عالم، قرآن کریم و اهل بیت (ع) بوده است.

وی متذکر شد: رعایت حرمت‎ها انسان را عاقبت‎بخیر می‎کند و از اشقیاء به سوی سعادتمندان هدایت می‎کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه