English

کرمانشاه رتبه اول تولید نخود، دوم ذرت و پنجم گندم در کشور را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: با اقدامات دولت یازدهم بدون افزایش سطح بیش از 940 هزار تن به تولید محصولات زراعی استان کرمانشاه اضافه‌شده است.

کرمانشاه رتبه اول تولید نخود، دوم ذرت و پنجم گندم در کشور را دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، خسرو شهبازی در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات کلی این سازمان طی سال گذشته تاکنون ابراز داشت: در راستای تحقق طرح نظام نوین ترویج جهاد کشاورزی سعی داشته است سه مؤلفه ساماندهی نیروهای سازمانی، تجهیز مراکز و ساختمان‌ها و انتقال فنی و دانش‌بنیان را در دستور کار قرار دهد.

طی چهار سال 767 کارشناس کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استخدام شدند

وی با بیان این مطلب که طی سه مرحله از سال 1393 تاکنون 767 نفر توسط سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه؛ جذب و به‌کارگیری شده‌اند افزود: در دولت یازدهم 767 کارشناس کشاورزی با مدارک لیسانس به بالا در 54 مراکز دهستان‌های استان برای علمی کردن کشاورزی و انتقال‌یافته‌های مراکز تحقیقاتی به کشاورزان استخدام شدند که این تعداد استخدام در یک بازه زمانی سه‌ساله در تاریخ بخش کشاورزی استان کرمانشاه بی‌سابقه است.

شهبازی خاطرنشان ساخت:  طی سال 93 در دو مرحله 567 نفر و در اسفند 95 نیز طی مرحله سوم تعداد 200 کارشناس کشاورزی دیگر جذب‌شده و در 54 مرکز جهاد کشاورزی در دهستان‌های استان مشغول خدمات‌رسانی به کشاورزان شده‌اند و این کارشناسان کشاورزی دارای مدارک لیسانس به بالا با تخصص‌های مختلف مانند زراعت، باغبانی، آب‌وخاک، حفظ نباتات، دام‌پروری و... بوده‌اند که دوشادوش کشاورزان در قالب طرحی به نام نظام نوین ترویج آخرین دست آوردهای علمی مراکز تحقیقاتی کشاورزی را به بهره‌برداران بخش کشاورزی منتقل می‌کنند.

وی تصریح کرد: در سال 95 در ادامه خدمات مؤثر دولت یازدهم به کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان کرمانشاه 202 طرح عمرانی و تسهیلاتی بااعتباری بیش از 292 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی 1674 نفر به بهره‌برداری رسیده است.

انقلاب مکانیزاسیون در استان کرمانشاه بااعتباری بیش از 111 میلیارد تومان

به گفته‌ شهبازی طی چهار سال فعالیت دولت یازدهم بیش از 111 میلیارد تومان اعتبار در غالب 4 خط مکانیزاسیون در کرمانشاه جذب گردید و با جذب این میزان تسهیلات ارزان‌قیمت، تعداد 1748 دستگاه تراکتور، 79 دستگاه کمباین و 2227 دستگاه ادوات کشاورزی توسط کشاورزان استان کرمانشاه خریداری و باعث انقلابی گسترده و بی‌سابقه در یک بازه زمانی محدود برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان، تجهیز ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی، مکانیزه کردن عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول و ورود جدیدترین ادوات کشاورزی به استان کرمانشاه شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه اظهار داشت: اقدامات دولت یازدهم در بخش محصولات زراعی استان منجر به کسب رتبه‌های برتر کشوری در تولیدات شاخص زراعی همچون رتبه اول تولید کشور درکشت نخود، رتبه دوم عملکرد در واحد سطح در کشور با تولید ذرت دانه‌ای، رتبه پنجم تولید گندم در کشور و رتبه چهارم تولید چغندرقند کشور گردید.

وی افزود: کل تولید محصولات کشاورزی استان کرمانشاه شامل زراعت، باغبانی، دام، طیور و.... در سال زراعی 91-92 حدود 3 میلیون 651 هزار تن بوده که با دلایلی که ذکر گردید این میزان در پایان سال 95 به بیش از 4 میلیون و 600 هزار تن رسیده به‌طوری‌که استان کرمانشاه نقش اساسی را در تولید محصولات استراتژیکی مانند گندم و خودکفایی کشور از واردات این محصول داشته است.

افزایش 2 برابری تولید گندم استان کرمانشاه به همت دولت یازدهم

شهباز اعلام داشت: تولید محصولات عمده زراعی مانند گندم در دولت یازدهم افزایش قابل‌ملاحظه ای داشته به‌طوری‌که در سال 92 از 450 هزار تن به  966 هزار تن در سال 95 رسیده که افزایشی بیش از 2 برابر را نسبت به سال 92 نشان می‌دهد.

وی گفت: از 966 هزار تن گندم تولیدی کشاورزان استان در سال 95 بیش از  743 هزار تن مازاد بر نیاز کشاورزان بوده که به‌صورت تضمینی توسط دولت خریداری و در سیلوها ذخیره شد و به‌طوری‌که اکنون سیلوهای گندم استان کرمانشاه مملو از این محصول استراتژیک بوده و نه‌تنها نیاز این استان و استان‌های غربی به این محصول برطرف شده حتی به سایر استان‌های کشور نیز منتقل و نیاز آن‌ها را نیز تأمین کرده است.

3200 هکتار به سطح باغات استان کرمانشاه در دولت یازدهم اضافه‌شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه ابراز کرد: در دولت یازدهم باغات استان کرمانشاه در سطح 3200 هکتار توسعه‌یافته که از این سطح 600 هکتار از نوع باغات مدرن بوده که با  تکنولوژی‌های نوین و بروز دنیا اجرایی شده است.

وی خاطرنشان ساخت: در راستای اجرائی نمودن و مقابله با اثرات خشک‌سالی و ایجاد اشتغال توسعه باغات پسته، مزارع زعفران و گلستان‌های گل محمدی که نیاز آبی کمتری نسبت به سایر محصولات باغی دارند در دستور کار دولت یازدهم قرارگرفته، به‌طوری‌که در دولت یازدهم سطح زیر کشت محصول زعفران از 42 هکتار سال 92 به بیش از 92 هکتار، پسته از 51 هکتار به 126 هکتار و گل محمدی از 210 هکتار به بیش از 232 هکتار رسیده است که ضمن مقاومت نسبت به وقوع خشک‌سالی‌ها؛  به‌عنوان محصول جایگزین نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری بیش از 54 میلیارد تومانی دولت یازدهم در صنایع تبدیلی بخش کشاورزی

وی اعلام داشت: ظرفیت اشتغال‌زایی که در بازه زمانی سال 92 تا سال 95 در واحدهای تأسیس‌شده صنایع تبدیلی ایجادشده 532 نفر است که این میزان 36 درصد از کل ظرفیت اشتغال ایجادشده در این بخش از ابتدای انقلاب تاکنون است که خود نشان از ظرفیت مناسب اشتغال ایجادشده برای جوانان در صنایع تبدیلی است.

شهبازی در پایان تصریح کرد: تعداد طرح‌های به بهره‌برداری رسیده صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تا پایان سال 95 تعداد 119 فقره بوده که این واحدها ظرفیت فرآوری بیش از یک‌میلیون و صد هزار تن از محصولات کشاورزی استان کرمانشاه را شامل می‌شود و امیدواریم با تکمیل واحدهای در حال احداث به‌زودی شاهد افزایش ظرفیت هرچه بیشتر صنایع تبدیلی بخش کشاورزی باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه