English

زنگ خطر صادرات کرمانشاه؛

کاهش ۳۰ درصدی صادرات از مرزهای کرمانشاه طی سال گذشته

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با ابراز نگرانی از به صدا درآمدن زنگ خطر صادرات استان کرمانشاه، گفت: باید هرچه زودتر فکری به حال کاهش صادرات از مرزهای استان بشود.

کاهش 30 درصدی صادرات از مرزهای کرمانشاه طی سال گذشته

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، کیوان کاشفی با اشاره به روند کاهشی صادرات استان در سال گذشته اظهار کرد: در سال 95 برخلاف روند صعودی صادرات 10 سال گذشته، شاهد کاهش 28 تا 30 درصدی صادرات از مرزهای استان بودیم و این روند کاهشی در چندماهه ابتدایی امسال نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: دلیل این کاهش صادرات به‌هیچ‌عنوان متوجه تجار و تولیدکنندگان ما نیست و کاهشی در تولیدات کارخانه‌های استان هم نداشتیم، بلکه این کاهش ناشی از مسائل مرزی و از دست رفتن مزیت برخی از مرزها خصوصاً مرز "پرویزخان" است.

عضو هیأت‌ رئیسه اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه درگذشته پرویزخان شریان صادرات از ایران و کرمانشاه به تمام عراق و حتی‌ بخشی‌های مرکزی این کشور بود، تأکید کرد: اکنون دولت مرکزی بین اقلیم کردستان و بخش عرب نشین خط حائلی ایجاد کرده که در این خط حائل تشریفات گمرکی و بازدیدهایی صورت می‌گیرد.

به گفته کاشفی، این روند که گاهی با اعمال سلیقه همراه است، هزینه و زمان را افزایش می‌دهد و از همین رو آن‌ها به‌جای مرز پرویزخان به سمت مرزهای عرب نشین ازجمله سومار، مهران و حتی مرزهای استان خوزستان سوق پیداکرده‌اند.

وی عنوان کرد: این در حالی است که درگذشته عمده صادرات ما از مرز پرویزخان صورت می‌گرفت و همین امر باعث افت صادرات از مرزهای استان شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بابیان اینکه باید با اقدامات سریع این روند کاهشی را جبران و مزیت‌های مرزی استان را بازگردانیم، یادآوری کرد: خوشبختانه ما دو مرز "خسروی" و "سومار" راداریم که با بخش عربی عرق هم‌جوارند و می‌توانند بخشی از کاهش صادرات پرویزخان را پوشش دهند.

کاشفی خاطرنشان کرد: ازاین‌پس باید بر روی مرز سومار حساب ویژه‌ای بازکنیم و هر آنچه تاکنون سرمایه‌گذاری روی مرز پرویزخان صورت گرفته به سمت سومار سوق دهیم.

وی بابیان اینکه مرز سومار مسیر بسیار کوتاهی تا مندلی عراق دارد، ادامه داد: این مسیر کوتاه باعث می‌شود هزینه حمل‌ونقل از مرز سومار نصف مرز پرویزخان باشد.

به گفته این مسوول، راه دسترسی مرز سومار نیز باید موردتوجه ویژه قرار گیرد، زیرا راه کنونی از سه‌راهی گیلانغرب به سومار که حدود 60 کیلومتر است بسیار نامناسب است و باید تسطیح شود.

عضو هیأت‌ رئیسه اتاق بازرگانی ایران همچنین خواستار افزایش سرعت کار در مرز سومار شد و گفت: این مرز حتماً باید 24 ساعته شود و به‌علاوه بتوانیم در زمان کوتاهی این مرز را به سمت رسمی شدن پیش ببریم.

کاشفی در خصوص مرز خسروی نیز اظهار کرد: برای مرز خسروی باید بر روی صادرات مواد غذایی تمرکز کنیم، زیرا در سمت عراق آزمایشگاه مناسبی در این خصوص وجود دارد.

وی از روش‌هایی که می‌تواند مزیت صادرات مرز پرویزخان را بازگرداند هم یادکرد و افزود: باید افزایش و تنوع رویه‌های گمرکی را در این مرز داشته باشیم و خصوصاً ترانزیت و واردات را نیز از این مرز برقرار کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه 90 درصد صادرات کرمانشاه به عراق است و نمی‌توان از این بازار غافل بود، یادآوری کرد: در کنار بازار عراق باید برای بازارهای دیگری ازجمله بازار سوریه هم برنامه داشته باشیم که قرار است اتاق بازرگانی دعوت از رایزن اقتصادی و سفیر این کشور را داشته باشد.

کاشفی عنوان کرد: نکته دیگر بالا بودن هزینه تمام‌شده کالاهای تولیدی در داخل ایران است که از قدرت رقابت با محصولات مشابه کشورهای دیگر می‌کاهد و برای این بخش هم باید برنامه داشته باشیم و حمایت‌های ویژه‌ای از تولیدکننده برای کاهش هزینه تمام‌شده صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بابیان اینکه انجام این موارد نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف است، تصریح کرد: متأسفانه کارگروه توسعه صادرات که محل هماهنگی برای صادرات و یکی از حیاتی‌ترین کارگروه‌ها است بسیار ضعیف برپا می‌شود و ما باید حتماً این کارگروه را 15 روز یک‌بار داشته باشیم.

وی در پایان از صادرات به‌عنوان عاملی برای رونق تولید و اشتغال و ایجاد ثروت برای کشور یادکرد و افزود: صادرات بزرگ‌ترین استراتژی برای بخش صنعت و یک بازار رایگان خوب در دیگر کشورها است که نباید از آن غافل شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه