English

مرکز گلستان، شهری بدون کمربند/ کمربندی گرگان، رؤیایی در انتظار تحقق

محوری که در گذشته نقش کنارگذر و کمربندی گرگان را ایفا می‎کرد امروز به یک بزرگراه درون‌شهری تغییر نقش داده که این موضوع مشکلات عدیده‎ای برای مردم ساکن در آن محور به وجود آورده است.

مرکز گلستان، شهری بدون کمربند/ کمربندی گرگان، رؤیایی در انتظار تحقق

به گزارش خبرگزاری موج، در تعریف ساده از کمربندی آمده است: «خیابانی که از حاشیه شهر می‎گذرد» با همین تعریف ساده می‎توان پی برد که مرکز استان گلستان فاقد کمربندی است چرا که بزرگراه شهید کلانتری با وجود تردد ماشین‎های سبک و سنگین، احداث شهرک‎های مسکونی و کاربری‎های متعدد در این ناحیه، دیگر شباهتی به کمربندی شهر ندارد.

احداث شهرک‎های مسکونی متعدد در این منطقه از سعدی و حافظ و جامی گرفته تا شعرای قرن معاصر، واقع شدن برخی نهادها در این ناحیه بالطبع موجب شکل‌گیری کاربری‎های متفاوتی در این محدوده شده است. سال‌هاست خودروهای سبک و سنگین که از دیگر استان‎ها وارد گلستان می‎شوند انتخابی جز بزرگراه شهید کلانتری ندارند این در حالی است که نبود یک کمربندی ایمن در مرکز استان و از سویی ازدحام و افزایش بار ترافیکی در منطقه‎ای که کمربندی شهر را یدک می‎کشد موجب سوانح دلخراشی در این محور شده است.

*محور شهید کلانتری، هیچ شباهتی به کمربندی ندارد

یک شهروند گرگانی ساکن شهرک حافظ در خصوص مشکلات شهروندانی که در اطراف کمربندی گرگان زندگی می‎کنند، گفت: کمربندی شهید کلانتری جزوی از شهر است در این محور شهرک‎های متعدد و افراد زیادی زندگی می‎کنند متأسفانه تردد زیاد و بار ترافیکی در این محور موجب تصادفات و خسارت‎های جانی و مالی فراوانی شده است.

این شهروند ادامه داد: از سویی تردد خودروهای سنگین در این محور به تأسیسات زیربنایی مانند آسفالت، شبکه و معابر خسارت وارد می‎کند که این خود بار هزینه‎ای برای شهر دارد در واقع محوری که در گذشته نقش کنارگذر و کمربندی گرگان را ایفا می‎کرد امروز به یک بزرگراه درون‌شهری تغییر نقش داده است که این موضوع سبب‌ساز مشکلات عدیده‎ای برای مردم ساکن در محور شده است.

وی ادامه داد: در سال 1388 ساخت کمربندی در گرگان کلنگ‎زنی شد اما بعد از گذشت سال‎ها هنوز اخباری مبنی بر اتمام و استفاده از کمربندی جدید منتشر نشده است.

*کمربندی شهید کلانتری، جزو محورات پرخطر محسوب می‎شود

ازدحام و تردد ماشین‎های متعدد در محور کمربندی شهید کلانتری موجب شده تا در چند روز گذشته شاهد تصادفاتی که متأسفانه به فوت منجر شده است، باشیم.

مدیر ترافیک شهرداری گرگان با بیان اینکه محور کمربندی شهید کلانتری هر ساله و در ایام تعطیلات  جزو محورات پرخطر محسوب می‎شود اظهار کرد: هر ساله برنامه‎های متعددی برای جلوگیری از حوادث رانندگی در این محور داریم طول محور کنارگذر از پل نصرآباد تا سعدآباد 12 کیلومتر است و با توجه به حجم تردد عابر پیاده، 12 پل عابر در این محور ایجاد شده است.

محمد کریم‎نژاد افزود: یکی از مشکلات مهم در کمربندی شهید کلانتری تداخلات خودروهای برون شهری و درون شهری است از سویی عدم رعایت قوانین رانندگی از سوی رانندگان بر مشکلات این محور افزوده است و اکثر تصادفات ایجاد شده در این محور از عدم رعایت قوانین رانندگی از سوی رانندگان نشأت می‎گیرد.

وی بیان کرد: امسال بازدیدی با اعضای شورای ترافیک از این محور داشتیم در این بازدید تصمیم بر آن شد نقاطی که عابران پیاده تردد بیشتری دارند در کوتاه مدت نسبت به ایجاد سرعت گیر اقدام و در بلند مدت پل عابر پیاده در نظر گرفته شود.

مدیر ترافیک شهرداری گرگان خاطرنشان کرد: نصب دوربین خطی  و دوربین مدار بسته می‎تواند در کاهش سوانح تأثیر داشته باشد اما با طول محور شهید کلانتری نصب دوربین در حال حاضر و در سراسر این محور امکان‌پذیر نیست.

بر اساس این گزارش، احداث کمربندی گرگان از مدت‎ها قبل پیش‎بینی شده است کمربندی گرگان بخش مهمی از طرح احداث بزرگراه بهشهر – قوچان است و حدود ۲۴۰ کیلومتر از این پروژه از شهر گرگان عبور می‌کند. این کمربندی از شرق گرگان شروع شده و در ادامه با عبور از شمال استان، دو شهر گرگان و کردکوی را پوشش داده و در پایان نیز از غرب کردکوی خارج می‎شود کمربندی گرگان در دو فاز انجام می‌شود که فاز نخست آن به طول ۱۵ کیلومتر که تاکنون پیشرفت فیزیکی 90 درصد داشته است به گفته مسوولان مشکلات اعتباری موجب شده تاکنون این کمربندی به سرانجام نرسد.

با این وجود عواملی از جمله افزایش جمعیت و تعدد ساخت و سازها در محور شهید کلانتری موجب بروز مشکلاتی چون ترافیک، سوانح رانندگی و ایجاد خسارت‎های مالی و جانی فراوانی در این منطقه شده است، کمربندی شهید کلانتری دیگر هیچ شباهتی به کمربندی ندارد از این‌رو ، نیاز به یک کمربندی ایمن برای شهر گرگان به عنوان مرکز استان ضروری است در شرایطی که هر روز بر مشکلات کمربندی شهید کلانتری بیش از قبل افزوده می شود مسوولان با نگاه ویژه‎تری کمربندی گرگان را دریابند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه