English

نماینده اهواز در مجلس خبر داد:

اعتبارات بی‌سابقه در راه خوزستان

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تشریح ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور و تأثیر آن بر خوزستان، گفت:این ماده باعث خواهد شد حجم اعتبارات بی‌سابقه‌ای در استان جاری شود و آثار و برکات آن از همین امسال در زندگی مردم پدیدار خواهد شد.

 اعتبارات بی‌سابقه در راه خوزستان

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، همایون یوسفی در گفت‌وگو با سیمای مرکز استان با اشاره به ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور اظهار کرد: مفاد این ماده به شکلی است که برای جبران عقب‌افتادگی استان‌های درگیر جنگ در دوران دفاع مقدس پیش‌بینی‌هایی مبنی بر این موضوع شده است که این عقب‌افتادگی‌ها در استان‌هایی ازجمله خوزستان٬ کرمانشاه٬ کردستان و آذربایجان به‌نوعی جبران و برای این استان‌ها علاوه بر ردیف‌های متمرکز سالیانه، ردیف‌های دیگری به‌منظور بازسازی و رفع عقب‌ماندگی آن‌ها در نظر گرفته شود.

 یوسفی در پاسخ به این سؤال که فرآیند تصویب این ماده به چه شکل بوده و چگونه وارد صحن مجلس شده است، تصریح کرد: علی‌رغم تمام برکاتی که جنگ برای کشور داشت و این برکات هنوز جاری است٬ موجب ایجاد مشکلاتی در حوزه‌های مختلف اجتماعی٬ اقتصادی٬ فرهنگی٬ روان‌شناختی و ... در استان‌های درگیر شد. اگر بخواهیم برای توسعه این استان‌ها با یک دید مشترک با دیگر استان‌ها نگاه کنیم شاید عقب‌ماندگی‌ها پابرجا بماند و جبران آن امکان‌پذیر نباشد.

وی افزود: فرایند تصویب این قانون به این شکل بود که ۱۸ نفر عضو مجمع نمایندگان خوزستان در جلسه مشترکی با دکتر لاریجانی٬ رئیس مجلس که حدود سه ساعت و نیم به طول انجامید، در خصوص مسائل مختلف استان خوزستان بحث و تبادل‌نظر کردند و دغدغه‌ای را که همه مسئولان نسبت به این استان داشتند، مطرح کردیم. در پایان آن جلسه از دکتر لاریجانی این پرسش را مطرح کردیم که به‌طور مشخص در گفتار همه مسئولان نظام نسبت به خوزستان و استان‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس دغدغه‌ای وجود دارد٬ برای حل این دغدغه چه باید کرد؟

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دکتر لاریجانی پیشنهاد ما را جویا شدند و ما گفتیم اگر بخواهیم مشکلات این استان‌ها برطرف شود باید در برنامه توسعه کشور یک جایگاه ویژه‌ برای این استان‌ها در نظر بگیریم؛ ما در خصوص این موضوع یک بررسی کارشناسانه انجام داده و پیشنهاد مشخص خود را ارائه خواهیم کرد.

یوسفی خاطرنشان کرد: از همان لحظه با سازمان برنامه‌وبودجه کشور و استان وارد رایزنی در این زمینه شدیم و با همکاری آن‌ها، موادی پیش‌بینی شد که می‌توانند در آینده اثرات بسیار ماندگاری در استان ایجاد کنند. ما این مواد پیشنهادی را نزد دکتر لاریجانی مطرح کردیم و ایشان به دکتر حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه، دستور دادند و تأکید کردند که این ماده در برنامه ششم توسعه قرار بگیرد. این ماده در کمیسیون تلفیق نیز تأیید شد و به دنبال آن به صحن علنی آمد.

وی گفت: پیش از آن‌که این ماده در صحن مطرح شود با استان‌های مختلف به‌ویژه استان‌های درگیر موضوع، تبادل‌نظر کردیم تا این ماده بتواند رأی بیاورد و پیش از رأی‌گیری نیز، من به نمایندگی از مجمع نمایندگان خوزستان از این ماده دفاع کردم و درنهایت با یک رأی خوب ۷۲ درصدی مورد تصویب مجلس قرار گرفت.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: هنگام بررسی این ماده در صحن علنی مجلس٬ این ماده شماره ۱۲۸ بود با حذف برخی از مواد قبل از این ماده٬ اکنون در قالب ماده ۱۱۲ برنامه توسعه ششم است. در قسمت اول این ماده تأکید شده که محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس توسط ستاد کل نیروهای مسلح مشخص شود. در قسمت دوم نیز مشخص شده که در سال اول برنامه٬ سازمان برنامه‌وبودجه کشور میزان عقب‌ماندگی‌های استان را تا سطح شهرستان‌ها مشخص کند.

یوسفی افزود: در قسمت سوم قرار شده که از سال دوم برنامه علاوه بر ردیف‌های جاری که استان‌ها دارند، ردیف‌های دیگری برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها به میزان ۱۰ درصد سالیانه قرار داده شود. در قسمت بعد این ماده با توجه به اهمیت آبراه اروند برای خوزستان و توسعه پایدار این استان٬ بحث بهسازی و پاک‌سازی این آبراه دیده شده است. در قسمت بعد نیز تمهیداتی دیده شده که میزان دریافتی کارکنان دولتی و غیردولتی در استان‌های درگیر جنگ افزایش قابل‌توجهی پیدا کند که می‌تواند مهاجرت را کاهش و ماندگاری مردم را افزایش دهد.

وی افزود: از عواملی که می‌تواند این مشکلات را حل کند همین ماده ۱۱۲ است که باعث خواهد شد حجم اعتبارات بی‌سابقه‌ای در استان جاری شود و آثار و برکات آن از همین امسال در زندگی مردم پدیدار خواهد شد. در یکی از این مواد پیش‌بینی شده که حداقل ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان بر حقوق کارکنان هم دولتی و هم بخش غیردولتی که تأییدشده، اضافه خواهد شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچه سرمایه‌گذاری در خوزستان به‌عنوان یک نقطه استراتژیک بیشتر باشد در بازتولید ثروت ملی اثرات مضاعفی دارد و مطمئناً بازتاب آن به ثروت ملی نیز کمک‌رسان خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه