English

همزمان با روز جهانی صنایع دستی برگزار می‌شود

رونمایی از لوح ثبت ملی گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن

همزمان با روز جهانی صنابع دستی در ابتدای هفته آینده از لوح ثبت ملی گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن رونمایی می‌شود.

رونمایی از لوح ثبت ملی گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن

به گزارش خبرگزاری موج، صنایع دستی، به مجموعه‌ای از هنرها و صنایع اطلاق می‌شود که محصول آن‌ها به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ بومی، به کمک دست و ابزار دستی ساخته می‌شود.

در هر یک از فرآورده‌های این صنایع، ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعت‌گر سازنده، به نحوی تجلی می‌یابد و همین عامل، وجه تمایز اصلی این‌گونه محصول‌ها از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه‌ای است.

صنایع دستی، حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر است. بنابراین، صنایع دستی تنها کالایی برای مبادله نیست، بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های قومی، از طریق این کالا مبادله می‌شود و نوعی ارتباط فرهنگی در میان جامعه‌ها پدید می‌آورد.

صنایع دستی، پس از جنگ جهانی دوم، با محتوای هنری و فرهنگی، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت و در دهم ژوئن مقارن با بیستم خرداد سال ۱۹۶۴میلادی نخستین همایش‌ جهانی با شرکت مسوولان اجرایی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعت‌گران بیش از ۴۰ کشور جهان، در نیویورک برگزار شد. در قطعنامه‌ پایانی آن همایش، تأسیس« شورای جهانی صنایع دستی»، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب ‌شده و سالروز تأسیس این همایش، به عنوان «روز جهانی صنایع دستی» نامگذاری شد.

با راه‌اندازی شورای جهانی صنایع دستی ، صنایع دستی و سنتی، به صورت بخشی از حیات فرهنگی- اقتصادی ملت‌ها، مورد توجه قرار گرفت و ایران، از سال ۱۳۴۷شمسی و سال ۱۹۶۸میلادی از طریق سازمان صنایع دستی کشور، به عضویت این شورا درآمد و در مجمع آسیا و اقیانوسیه‌ آن، مشغول فعالیت شد که این شورا هم‌اکنون، ۹۰ کشور جهان را تحت پوشش دارد و دبیرخانه‌ی آن، در شهر آمستردام هلند قرار گرفته است.

امسال و در بیستم خردادماه و مصادف با روز جهانی صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با تدارک سه برنامه ویژه در شهرستان گنبدکاووس قصد دارد روز پرفروغی را در این استان رقم زده و در عرصه صنایع دستی و میراث فرهنگی یادگاری ارزشمند را از خود به جای بگذارد.

به همین منظور شامگاه چهارشنبه در آئین افتتاح بازارچه دائمی صنایع دستی شهرستان گنبدکاووس در در خیابان خیام شمالی و نرسیده به سه راه فرودگاه با حضور مسوولان استانی و شهرستانی برگزار خواهد شد.

در ادامه موزه فرش شهرستان گنبدکاووس میزبان مسوولان و مدیران استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس و علاقه‌مندان به صنایع دستی خواهد بود که برای برگزاری آئین رونمایی از لوح ثبت ملی شهرستان گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن به این مکان آمده‌اند.

آخرین برنامه تدارک دیده شده در این روز نیز جشن ثبت ملی شهرستان گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن و رونمایی از تمبر صنایع دستی در تالار فرهنگیان این شهرستان است.

به هر تقدیر این برنامه‌ها می‌تواند آغازی بر فرایند توسعه بخش گنبدکاووس در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد که زمزمه‌های آن از برخی فعالیت‌های مثبت اداره متبوع در گنبدکاووس شنیده می‌شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه