English

آفت شب پره حدود پنج هزار هکتار از رویشگاههای شمشاد شمال کشور را آلوده کرد

قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:‌ آفت شب پره شمشاد حدود پنج هزار هکتار از رویشگاههای شمشاد در شمال کشور را آلوده کرده است.

آفت شب پره حدود پنج هزار هکتار از رویشگاههای شمشاد شمال کشور را آلوده کرد

به گزارش خبرگزاری موج، مسعود ملکی بیان داشت:‌ با اینکه از زمان شیوع این آفت دربعد پیشگیری، مقابله و مهار آن اقدامات خوبی مانند محلول پاشی در گستره زیادی از رویشگاه های آلوده به این آفت انجام شد اما طبق بازدیدهای به عمل آمده و اظهار نظر برخی از کارشناسانان ذیربط این اقدامات اثر بخش نبوده و شیوع این آفت دراین عرصه ها تشدید شده است.

وی اظهار داشت :‌ این آفت به تازگی نیز گستره زیادی از رویشگاههای شمشاد استان گلستان را در برگرفته و آلوده کرده است و نکته دیگر آنکه طبق تحقیقات انجام گرفته دیگر کشورها نیز مانند گرجستان که بنوعی درگیر این آفت بوده است ولی الگوی مشخصی در بعد پیشگیری ، مقابله و مهاراین آفت نداشته است .

قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت :‌ مساله دیگر اینکه اعتباراتی هرسال در حوزه گیاه پزشکی تخصیص داده می شود اما کافی نیست.

ملکی افزود :‌ هم اینک این آفت به علت زاد آوری و تولید نسل زیاد آن، در شمال کشور ماندگار شده است و هرچند برای مقابله و مهار‌ آن از تمام ظرفیت ها و توان موجود استفاده می شود اما نمی توان برای ریشه کنی و نابودی آن اساسی کاری انجام داد.

کارشناس ارشد گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری در شمال کشور نیز پیش از این با ابراز نگرانی از افزایش سطح و شدت آلودگی رویشگاههای شمشاد به آفت شب پره گفت :‌ به علت کمبود امکانات ، اعتبارات و ناتوانی در دسترسی به مناطق آلوده و سخت گذر فرآیند عملیات کنترلی این آفت به کندی انجام می گیرد.

یزدانفر آهنگران بدون اعلام میزان اعتبار مورد نیاز برای ریشه کنی این آفت افزود :‌ هرچند در بودجه سنواتی سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری اعتباراتی به ازای هرهکتار به منظور کنترل این آفت و جلوگیری از تشدید آن تخصیص داده می شود اما به علت زادآوری بیش از این حد این آفت متاسفانه این اعتبارات پاسخگو نیست .

وی اظهار داشت :‌ چنین وضعیتی سبب شده تا گستره زیادی از رویشگاه های شمشاد از جمله در منطقه سی سنگان نوشهر به طور کلی از بین برود .

کارشناس ارشد گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری شمال کشور گفت :‌ هم اینک از محلول b.t در کانون های آلوده به این آفت استفاده می شود و این محلول در حقیقت یک ماده میکروبیولوزیکی B.t یک نوع باکتری است و ماده ضد هورمون پوست اندازی دیمیلین دارد و درصد زیادی از لاروها با پاشیدن این ماده یا محلول بر روی برگ درختان شمشاد در اولین مراحل زندگی خود از بین می روند.

آهنگران افزود :‌ با توجه به گسترگی و شدت سطوح آلوده به این آفت ، تراکم بسیار زیاد جمعیت لاروهای آفت، شرائط خاص مناطق جنگلی به ویژه رویشگاههای شمشاد ، عدم امکانات لازم و کافی باعث شده تا ریشه کنی این آفت با پاشیدن این محلول در رویشگاههای شمال کشور ممکن نباشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه