English

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان

۵۰ درصد گندم گلستان برداشت شده است/ تزریق ۱۷۰ دستگاه کارنده جدید به ادارات جهاد کشاورزی گلستان

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان گفت: تاکنون 50 درصد محصول گندم استان برداشت شده و بیش از 400 هزار تن توسط مراکز خرید، خریداری شده است

50 درصد گندم گلستان برداشت شده است/ تزریق 170 دستگاه کارنده جدید به ادارات جهاد کشاورزی گلستان

به گزارش خبرگزاری موج، عیدمحمد فاروغی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان در خصوص وضعیت برداشت محصولات گندم و جو در استان اظهار کرد: تاکنون 50 درصد محصول گندم استان برداشت شده و بیش از 400 هزار تن توسط مراکز خرید، خریداری شده است.

وی ادامه داد: تاکنون 98 درصد محصول جو و 99 درصد محصول کلزا در استان برداشت شده است.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: امسال با توجه به تنش‌ها و خشکسالی‌ها باعث شده که برداشت کمتر گندم را نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

فاروقی با اشاره به آتش گرفتن 400 هکتار از اراضی کشاورزی در استان در سال گذشته گفت: بر اثر این آتش‌سوزی‌ها یک هزار تن بالغ بر 1.3 میلیارد تومان از محصولات کشاورزیان از بین رفت که به عنوان یک آسیب جدی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: این آتش‌سوزی‌ها به دلیل سهل‌انگاری کشاورزان در هنگام پختن غذا، پرتاب کردن باقیمانده سیگار در زمین کشاورزی و یا فرسوده بودن دستگاه‌های کشاورزی رخ می‌داد که امسال تمهیدات جدی برای کاهش آتش‌سوزی اندیشیده شد.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: از سال گذشته سعی شد که دستگاه‌های فرسوده با ارائه تسهیلات به کشاورزان نوسازی شود که در این راستا موفق هم عمل کردیم که در کشور، استان گلستان در این بخش پیشتاز، موفق و برتر بوده است.

فاروغی بیان کرد: اما کشاورزانی که هنوز از کمباین‌های فرسوده استفاده می‌کنند توصیه می‌شود در ساعات گرم به خصوص در ساعات نزدیک به ظهر که فعالیت چند ساعته دستگاه باعث گرم شدن آن می‌شود و احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد، دستگاه به مدت دو ساعت خاموش باشد که پس از سرد شدن دوباره از دستگاه کمباین استفاده شد.

وی با اشاره به اینکه دلیل عمده آتش زدن باقیمانده محصولات کشاورزی عجله کشاورز برای کشت محصول جدید در زمین زراعی است، گفت: در سال جاری 170 دستگاه کارنده محصول که می‌توانند با وجود بقایای محصولات کشاورزی اقدام به کاشت محصول کنند به ادارات شهرستان تزریق شده است.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: تسهیلات ویژه‌ای نیز با اولویت برای خرید دستگاه‌های جدید کشاورزی در نظر گرفته شده که انشالله به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

 فاروقی در پایان ابراز کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی انجام شده، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در سطح استان کاهش یافته اما باید این نکته را تاکید کنیم، آتش زدن باقیمانده محصولات کشاورزی باعث از بین رفتن خاک و کاهش میزان برداشت محصول در سال‌های آینده خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه