English

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان

تب کریمه کنگو در گلستان مشاهده نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان گفت: از دو سال پیش تب کریمه کنگو در گلستان مشاهده نشده است اما هشدارهای لازم را داده‌ایم.

تب کریمه کنگو در گلستان مشاهده نشده است

به گزارش خبرگزاری موج، محمود رضا وفایی اظهار کرد: با توجه به شیوع فصل گرما، فعالیت کنه‌ها و احتمال شیوع تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو در کشور افزایش‌یافته و ظاهراً در برخی از استان‌ها هم این بیماری مشاهده‌شده است.

یک مورد مشکوک مشاهده شد

وی ادامه داد: ما از دو سال گذشته تاکنون با این بیماری درگیر نبوده‌ایم و تنها در سال ۹۴ یک مورد مشکوک اعلام شد که درنهایت به تائید نرسید.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان با تأکید بر اینکه باید اقدامات بهداشتی در این زمینه بیش‌ازپیش رعایت شود، ادامه داد: دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذبح کنندگان، کارگران کشتارگاه‌ها، قصاب‌ها و تمام افراد مرتبط بادام باید رعایت نکات و اقدامات بهداشتی جهت پیشگیری از بروز بیماری را مدنظر قرار دهند.

وی به اقدامات پیشگیرانه هم اشاره و تصریح کرد: خودداری از هرگونه نقل‌وانتقال و خریدوفروش دام‌های مشکوک و غیربومی و بدون مجوز دامپزشکی به‌ویژه در مناطقی که سابقه بروز بیماری دارند، رعایت موارد ایمنی و بهداشتی هنگام کار با دام از قبیل استفاده از دستکش، ماسک، چکمه و لباس مناسب و اجتناب از کشتار غیرمجاز دام ازجمله نکاتی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

وفایی با تأکید بر اینکه باید از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود روی بدن دام‌ها خودداری شود، بیان کرد: کسانی که با دام‌ها در ارتباط هستند از خوردن و آشامیدن و سیگار کشیدن در هنگام کار خودداری کرده و بعد از انجام کار روزانه، دست‌ها، وسایل و البسه کار را شستشو و ضدعفونی کنند.

وی با تأکید بر اینکه تماس انسان با خون و بافت‌های آلوده دام می‌تواند برای انسان بیماری‌زا باشد، اضافه کرد: سعی شود هنگام خرد کردن گوشت یا آلایش خوراکی از دستکش استفاده کنید.

وی بیان کرد: عدم استفاده از گوشت‌های فاقد مهر دامپزشکی، پرهیز از تماس با خون و ترشحات دام کشتار شده، سم‌پاشی دام‌ها و جایگاه‌های دامی به‌طور مستمر باید در این ایام انجام شود.

به گفته وفایی در کشتارگاه‌های دام در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و یا بروز علائم بیماری شامل تب بالا، دردهای عضلانی و سردرد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان متذکر شد: در صورت استفاده از گوشت دام قربانی در مراسم و اعیاد، پیش از مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال (صفرتا چهار درجه) نگهداری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه