English

مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه:

افزایش اعزام زائران کرمانشاهی حج تمتع

حامد دارابی گفت: سهمیه اعزام زائران اهل سنت استان از 195 به 280 نفر افزایش‌یافته که اکنون کل این ظرفیت‌تکمیل شده اما متأسفانه زائران شیعه هنوز استقبال صددرصدی نداشته‌اند که دلیل اصلی آن شایعات و فضاسازی‌های گسترده در فضای مجازی است.

افزایش اعزام زائران کرمانشاهی حج تمتع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، دارابی با اشاره به مطالبی که به نقل از مفتی‌ها و امام‌جمعه مسجدالحرام و سایر مقامات سعودی علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی نقل می‌شود، گفت: این سخنان از ده‌ها سال پیش وجود داشته و مبنای اصلی آن اختلاف‌های سیاسی بین 2 کشور است اما باید توجه کرد که فریضه حج موضوعی معنوی و فراتر از مسائل سیاسی است.

دارابی تأکید کرد: ملت ایران شک نداشته باشند که اگر زمانی موسم حج باعث زیر سؤال رفتن عزت و کرامت ملت ایران شود، رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام برگزاری آن را به صلاح نخواهند دانست.

او اظهار کرد: آل ‌سعود دشمن شیعه و اسلام است و این خاندان حامی اصلی تروریست‌های منطقه هستند اما این اختلاف‌های سیاسی بین ایران و سعودی باید در جای خود و البته با قاطعیت پیگیری شود.

دارابی بیان کرد: سهمیه ایران در مراسم تمتع 2 سال پیش 60 هزار نفر بود که در پی رایزنی‌های اخیر به 86 هزار نفر افزایش‌یافته است و هر خانواده شهید منا هم می‌توانند 2 زائر به حج امسال اعزام کند.

فاجعه منا عمدی نبود

وی در ادامه با اشاره به پیامدهای فاجعه منا تأکید کرد که این حادثه عمدی نبوده و نتیجه سوء مدیریت مقامات سعودی بوده است.

دارابی با اشاره به مذاکرات ماه‌های اخیر طرف ایرانی با مقامات حج عربستان گفت: مسئولان سعودی حدود 6 ماه پیش دستورالعملی را برای اجرا در موسم حج به همه کشورهای اسلامی ارسال و تأکید کرده بودند که همه موظف به اجرای آن هستند اما حدود 10 بند از این دستورالعمل با منافع جمهوری اسلامی مغایرت داشت که پس از چندین دور مذاکره، طرف سعودی از شروط خود عقب‌نشینی کرد.

آخرین وضعیت دیه شهدای منا

مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه با اشاره به تأکید مقامات جمهوری اسلامی ایران بر حفظ کرامت و حرمت زائران ایرانی گفت: در پایان مذاکرات 2 طرف، عربستان موظف به تأمین امنیت همه زائران به‌ویژه زائران ایرانی شد.

دارابی اختلاف اصلی بین مذاکره‌کنندگان ایرانی و مسئولان عربستان را درباره دیه 500 شهید ایرانی حادثه منا عنوان و اظهار کرد: تاکنون حدود 60 تا 70 میلیون تومان از این دیه به هریک از خانواده‌های شهدا پرداخت‌شده است و امیدواریم که بتوانیم بقیه را تا پایان امسال دریافت کنیم.

بخش کنسولی و ویزای زائران یکی از موارد اختلاف بود که به گفته دارابی با توجه به تعطیلی سفارتخانه‌های 2 طرف درنهایت توافق شد که عربستان به‌صورت الکترونیکی ویزای زائران را صادر کند.

به گفته او پرونده 12 زائر ایرانی که در جریان سقوط جرثقیل در عربستان هم بلاتکلیف مانده بود، دیگر مورد اختلاف‌برانگیز بود که در پایان مذاکرات، عربستان پذیرفته دیه آن‌ها را پرداخت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه