English

وضعیت غیر آرمانی موسسه آرمان در خوزستان؛

سرمایه در هوا، سرمایه گذاران بلاتکلیف/ مردم دست به دامان استاندار شدند

کمتر از سه روز از بلاتکلیفی سرمایه گذاران موسسه مالی توسعه (آرمان) می گذرد ، با وجودی که روابط عمومی این موسسه شنبه را روز مراجعه به شعب اعلام کرده بود لیکن مشتریان شنبه نیز با درهای بسته روبرو شدند.

سرمایه در هوا، سرمایه گذاران بلاتکلیف/ مردم دست به دامان استاندار شدند

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، در حالی که از روز چهارشنبه در بسیاری از شهرهای استان سپرده گذاران برای تعیین تکلیف سرمایه های خود در مقابل موسسه توسعه (آرمان) تجمع کرده بودند و برخی مسئولین از پاسخگویی به مراجعه کنندگان در موسسه توسعه از روز شنبه خبر داده بودند، اما موسسه مالی توسعه امروز اعلام کرد: «تغییر تابلوی برخی شعب تعاونی وحدت (آرمان) در برخی شهرستان ها بدون هماهنگی با نهادهای مرتبط انجام شده و غیر قانونیست و این موسسه هیچ گونه مسئولیتی در برابر سپرده های مردم ندارد.»

استاندارخوزستان: موسسه آرمان هیچ گونه مشکلی ندارد

شنبه نیز مردمی که با درهای بسته شعب روبرو شدند، جهت چاره جویی و تعیین تکلیف به درب استانداری رفته، خواستار ورود استاندار به این امر شدند؛ استاندار خوزستان نیز توضیحاتی در خصوص تجمع سپرده گذاران موسسه آرمان در استان ارائه کرد و گفت: این موسسه در استان مشکلی ندارد!

غلامرضا شریعتی در اظهار نظری جالب عنوان کرد: مردم موقعی که پول به این مؤسسه می دادند و سود دریافت می کردند از استانداری اجازه نگرفتند؛ این مسئله به استانداری ربطی ندارد و معضل سیاسی اجتماعی است! ولی مردم موقعی که پول خود را در حساب های موسسه آرمان گذاشته و سود بیش از حد متعارف دریافت می کردند باید به این نتیجه هم فکر هم می کردند! کسی که یک دفعه سود اضافه و بیشتر از بانک های دولتی می دهد، حتما امکان دارد یک مشکلی هم برای آنها پیش بیاید!

شریعتی بیان کرد: مردم موقع افتتاح حساب از ما اجازه نگرفتند و ما هم توصیه ای به آنها نداشتیم ولی اکنون که پول آنها گیر کرده استانداری را می شناسند!! استانداری ظاهرا مرغ عزا و عروسی است و هرکسی هرکاری داشته باشد به استانداری مراجعه می کند!

استاندار خوزستان با بیان اینکه وظیفه ماست تا مسائل مردم را پیگیری کنیم، گفت: ساعت یک بامداد شنبه با حیدری معاونت نظارت بانک مرکزی تماس گرفته و به صورت جدی خواستار حل مشکل مردم شدم. همچنین با نماینده شعب موسسه توسعه آرمان جنوب غرب کشور صحبت و گزارش های آنها نیز به من ارائه شد. امروز مسئولان موسسه، قوه قضائیه و نیروی انتظامی جلسه دارند و اعلام کردند تا نیمه ظهر امروز نتیجه برگزاری جلسه و جمع بندی را به ما اعلام کنند.

شریعتی اظهار کرد: یک ماه قبل با رئیس بانک مرکزی صحبت کرده بودم ولی اعلام کردم که برخی از این مؤسسات مجوز ندارند؛ حالا این یک مؤسسه منظور نیست! وی گفت: مکاتبات بسیاری نسبت به مجوزدار نبودن این مؤسسات صادر می کنیم، ولی کسی به آن اهمیتی نمی دهد و این مؤسسات از برخی ارگان ها مجوز دریافت و تابلوی خود را بالا می برند! در عین حال اگر کسانی ناراحت نشوند باید بگویم که این مسائل به دولت نهم و دهم برمی گردد. در آن زمان یک سری تعاونی های اعتباری بودند که دولت به آنها فشار و با اصرار خواستار ادغام آنها تحت عنوان مؤسسات مالی اعتباری شد.

شریعتی با اعلام اینکه این مسائل یعنی صورت مسئله را پاک کردن و کلاه سر خودمان گذاشتن، افزود: مؤسسه آرمان ایلام در حال حاضر مشکل پیدا کرده و مؤسسه آرمان خوزستان هیچ مشکلی نداشته و جذب و گردش مالی خوبی هم دارد. وقتی بانک مرکزی اعلام کرد که مؤسسه آرمان مشکل دارد، همه برای دریافت پول خود از این مؤسسه به خوزستان رجوع کردند و چنین مسائلی پیش آمد. در صورتی که هیچ ارتباطی بین این مؤسسه در دو استان وجود نداشته، سهامدارانشان مختلف، ولی پشت یک تابلو قرار داشتند.

 همچنین مدیرکل موسسه توسعه (آرمان) در جنوب غرب، در گفتگویی در این باره بیان کرد: بسته شدن حساب های مشتریان به دلیل حفظ امنیت حساب های مشتریان است که امیدواریم در هفته جاری این موسسه با بانک مرکزی به نتیجه نهایی دست یابد.

حمید رضا جهازی افزود: تجمع و اعتراض مردم در این چند روزه نیز در کارکرد و فعالیت شعبه های این موسسه تاثیر گذاشته و باعث تعطیلی بسیاری از شعبه های این موسسه در خوزستان شده است، لذا از مشتریان این موسسه تقاضا می شود که همکاری لازم را داشته باشند تا هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود.

وی افزود:روز پنجشنبه هفته گذشته به دلیل ازدحام و تجمع مردم در مقابل شعبه های این موسسه در خوزستان، شعبه ها تعطیل اعلام شد و شنبه هم پس از بازگشایی مجدد شعب، به دلیل تجمع اعتراضی مردم با هماهنگی نیروی انتظامی، بسیاری از شعب استان تعطیل شدند.

مشتریان بلاتکلیف

احمدی یکی از سهامدارن این موسسه به خبرگزاری موج می گوید: من اکنون بیش از سه روز است که در بلا تکلیفی میان رسیدن به سرمایه خود یا ضرر ناشی از دست دادن آن به سر می برم؛ این تنها لسان حال من نیست، بلکه شرایط کسانیست که فریفته تبلیغات برخی موسسات می شوند.

وی در حالی که به جمعیت زیاد مشتریان سردرگم این موسسه اشاره می کند، افزود: واقعا نمی دانیم در این شرایط دست به دامان چه کسی بشویم، لذا به استاندار که عالی ترین مقام دولت در استان است متوسل شدیم، درست است او نیز پاسخ جالبی به ما نداد، اما همچنان توقع داریم این نابسامانی را حل کند.

این مشتری موسسه مالی توسعه (آرمان) اظهار کرد:  اگر این موسسه قانونیست چرا از بازپرداخت سرمایه هایمان طفره می رود؟ در حالی که حتی برخی شعب این موسسه تعطیل شده و حاضر به بازگشایی آن نیستند؟ قرار بود امروز به شعب  مراجعه کنیم اما  در کمال ناباوری دیدیم کرکره این شعبه ها بسته است.

خدمات موسسه از روز یکشنبه آغاز می شود

در همین حال روابط عمومی موسسه اعتباری توسعه (آرمان) با انتشار اطلاعیه ای از ارائه خدمات در روز یکشنبه و برطرف شدن مشکلات خبر داد.  در این اطلاعیه آمده است:

 تعاونی اعتباری وحدت (آرمان) یکی از موفق‌ترین موسسات فعال کشور بوده و و در روزگاری که بسیاری از موسسات و تعاونی‌های اعتباری بلاتکلیف، دچار مشکل شده بودند، سپرده‌گذاران این تعاونی هیچ مشکلی نداشتند. وحدت در زمان ایجاد مشکلات تعاونی‌ها حتی یک شکایت از سوی سپرده‌گذاران را تجربه نکرد و این نشان از اعتماد سپرده‌گذاران وحدت به مسوولان آن دارد.

از سویی دیگر موسسه اعتباری توسعه اولین موسسه اعتباری در کشور است که مجوز فعالیت در ایران را دریافت کرده و یکی از موسسات خوشنام محسوب می‌شود و همه خدمات بانکی از صدور چک تا اتصال به سانتا و شرکت کارگزاری را داراست. اخیرا فعالیت توسعه کاهش یافته بود و احیای آن به خون تازه‌ای احتیاج داشت.

از این رو تعاونی اعتباری وحدت به یاری توسعه شتافت تا آرمان جدیدی در نظام بانکداری خصوصی به ثبت برسد. این یکی شدن می بایست در چارچوب نظام بانکی کشور و با طی مراحل قانونی از سوی بانک مرکزی ایران صورت پذیرد. بوروکراسی اداری ادغام این دو موسسه مالی باعث شد تا عملا تزریق نقدینگی به موسسه تازه حیات یافته توسعه با مشکل مواجه شود. مشکلی که متاسفانه برخی از سپرده گذاران تحمل آن را نداشتند و با مراجعه به برخی شعب نتوانستند سود سپرده های خود را برداشت کنند. این مشکل در شرایطی به وجود آمد که سپرده های مردم در موسسه تحت حمایت بانک مرکزی محفوظ و طبق برنامه ریزی به عمل آمده از روز یکشنبه با تزریق ۳۵۰ میلیارد تومان و تا پایان هفته جاری با تزریق ۵۰۰میلیارد تومان پرداخت آنها از سر گرفته می شود.

 موسسه اعتباری توسعه مسئولیتی در خصوص تعاونی های غیرمجاز ندارد

اما جالبتر اینکه موسسه اعتباری توسعه مدعی استفاده غیرقانونی تعاونی های غیرمجاز از تابلوی این موسسه شده، نسبت به استفاده غیرقانونی تعاونی های غیرمجاز از تابلوی خود واکنش نشان داد و در اطلاعیه ای اعلام کرد: «این موسسه هیچگونه مسئولیتی در خصوص تعاونی های غیرمجاز که به نحو غیرقانونی از تابلوی این موسسه استفاده نموده اند نداشته و پیگیری فک تابلو های موسسه از سر درب این تعاونی ها از طریق مراجع قضایی در حال انجام است.»

گفتنی است، در شرایطی که این موضوع می تواند باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران شده و منجر به فرار سرمایه گذاران از استان شود، لذا با توجه به مسائل مطرح شده و اهمیت بازگشت اعتماد و سرمایه به مشتریان موسسه آرمان، امید می رود که هر چه سریعتر معضل این شهروندان نیز حل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه