English

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای خوزستان:

گرد و غبار، آسیب‌های جدی به شبکه انتقال برق خوزستان وارد کرد

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای خوزستان گفت: بحران گرد و غبار بهمن ماه سال گذشته آسیب‌های جدی به شبکه انتقال و فوق توزیع خوزستان وارد کرد.

 گرد و غبار، آسیب‌های جدی به شبکه انتقال برق خوزستان وارد کرد

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، محمود دشت بزرگ افزود: هر بحرانی به دنبال خودش آفت‌هایی برای کشور دارد و چندین استان را درگیر می‌کند که در این خصوص باید راهکارهای جدی و اصولی برای مقابله با هر نوع بحرانی پیش بینی و مُدَوّن شود.

دشت بزرگ ادامه داد: بحران گرد و غبار بهمن ماه سال گذشته آسیب‌های جدی  به شبکه انتقال و فوق توزیع خوزستان وارد کرد که تصمیم گرفتیم برای نخستین بار هفت استان جنوب کشور  را به خوزستان دعوت کنیم تا با انعقاد تفاهم نامه‌ای آمادگی این را داشته باشیم تا در مواقع بحران به کمک استان بحران زده بشتابیم.

وی همچنین به ارایه گزارشی از وضعیت شبکه برق خوزستان پرداخت و گفت: شرکت برق منطقه‌ای خوزستان متولی تامین انرژی الکتریکی در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد است که مساحت حوزه عملیاتی آن بالغ بر 80 هزار کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای خوزستان خاطر نشان کرد: ظرفیت منصوبه نیروگاهی در خوزستان 13196 مگاوات، ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع 28069 مگاولت آمپر و طول خطوط انتقال و فوق توزیع نیز8634 کیلومتر مدار است.

وی اظهار داشت: وجود صنایع عمده و حیاتی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، نورد، نیشکر و غیره در استان خوزستان، این استان را در زمره یکی از قطب‌های صنعتی کشور قرار داده که استمرار کار آنها منوط به تداوم وافزایش کیفیت برق‌رسانی به صنایع فوق است.

دشت بزرگ تصریح کرد: به لحاظ شرایط جغرافیایی و آب و هواییِ استان خوزستان و طولانی بودن فصل گرما به مدت حداقل شش ماه در سال و همچنین بالا بودن رطوبت نسبی هوا و بروز پدیده‌های خاص جَوَی از جمله مه غلیظ و گرد و غبار، طی سال‌های اخیر تولید انرژی و بهره برداری از شبکه برق با شرایط خاص روبرو شده است.

وی افزود: تاسیسات و تجهیزات این صنعت به طور مستقیم در معرض این پدیده‌ کم‌سابقه قرار دارد که اثرات آن آ‌سیب‌های وارده به تجهیزات، کاهش تولید، عملکرد ناخواسته تجهیزات، تولید برق از دست‌ رفته، انرژی‌های توزیع نشده، قطعی برق مشترکان صنعتی و غیرصنعتی شده و باعث خسارات مالی به بخش‌های تولید، انتقال و توزیع  شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت سهامی برق منطقه‌ای خوزستان  با اشاره به سابقه وضعیت گرد و غبار در خوزستان گفت: پدیده گرد و غبار در استان  خوزستان از سال 1380 در شهرهای جنوبی این استان نمایان شد که این پدیده تا سال 84 در تمام شهرهای استان و در سال 87 تعداد پنج استان  و در حال حاضر در برخی شرایط تا 20 استان  کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: این پدیده با تعداد 73روز در سال 91 و با بیشترین غلظت 10هزار  میکروگرم بر متر مکعب از سال 89 تاکنون در استان خوزستان بوقوع پیوسته که تا سال‌های گذشته طوفان‌های گرد و خاک عمدتاً در فصول بهار و تابستان و با توالی کمتر در فصل‌های پاییز و زمستان رخ می‌داد ولی اخیراً  این وضعیت در فصل زمستان نیز با هرگونه تغییر جَوَی مشاهده می‌‌شود که نمونه آن در زمستان سال گذشته بوده که صنعت برق خوزستان را مختل کرد.

دشت بزرگ در این نشست، عمده تاثیرات گرد و خاک در تاسیسات صنعت برق را شامل؛ افزایش شدید هزینه‌های تعمیر و نگهداری و شستشوی تجهیزات، افزایش تعداد کلیدزنی در شبکه و کاهش عمر تجهیزات، افزایش میزان انرژی توزیع نشده در شبکه انتقال و فوق توزیع، شکست عایقی تجهیزات فشار قوی ناشی از آلودگی گردوخاک بخصوص در شرایط رطوبت، اشکال در سیستم‌های حفاظت و کنترل و مدارات الکترونیکی و سیستم‌های مخابراتی، کاهش ترانزیت و درآمدهای خدمات انتقال ناشی از بروز حوادث و خروجی‌های تحمیلی تجهیزات شبکه و کاهش قابلیت خنک کنندگی ترانسفورماتورها و ظرفیت عملی بهره برداری عنوان کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی