English

انتخابات پر حاشیه در اهواز

پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت همزمان با دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضوربیش از 600 کاندیدا در اهوازبرگزار شد.

انتخابات پر حاشیه در اهواز

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، با وجودی که 3 روز از اعلام نتایج انتخابات شوراهای شهر در کلانشهر ها می گذرد لیکن کلانشهر اهواز هنوز نتوانسته منتخبانش را بشناسد، موضوعی که باعث ایجاد حواشی و گمانه زنی های مختلفی شد تا اینکه در پی انتشار لیست هایی از آمار صندوق ها از روز شنبه در فضای مجازی، تعدادی از نامزدها با مراجعه به فرمانداری نسبت به این مساله اعتراض کرده و مدعی تقلب در روند انتخابات و بازشماری آرا شدند.

 از روز شنبه نیز کمیته بازرسی انتخابات شورای شهر و روستا در خوزستان  برای جلوگیری از مشکلات به این موضوع ورود کرد و خواستار شفافیت در این موضوع شد تا در نهایت سرپرست فرمانداری اهواز دیروز از بازشماری 22 صندوق مشکوک اخذ رای در اهواز خبر داد و معلوم شد که تعدادی از صورتجلسه های شعب رای گیری دارای مغایرت است.

 نبی اله خون میرزائی در خصوص نتایج آرای شورای شهر اهواز اظهار کرد: کار ثبت سامانه ای ۴۰۴ صندوق اخذ رای، از۴۱۳ صندوق اخذ رای در انتخابات شورای شهر اهواز تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه انجام شد.

وی عنوان کرد: تعداد کمی از صورتجلسات تنظیمی در محل شعبه به علت اشکال در ارقام و اعداد مندرج در صورتجلسه قابلیت ثبت در سامانه را ندارند و سامانه به علت خطای اعداد، آنها را نمی پذیرد.

خون میرزائی ادامه داد: روشن ترین علت این خطا، این است که تعداد آرای صورتجلسه شده از ۱۳برابر تعداد تعرفه های مصرف شده بیشتر است و به این  معنی که به فرض اینکه اگر ما یک هزارتعرفه در یک صندوق مصرف کرده باشیم، حداکثر با فرض اینکه هر نفر به ۱۳ نفر رای داده باشد، می بایست ۱۳ هزار رای در این صندوق داشته باشیم و حالا اگردر این صندوق بیشتر از ۱۳ هزار رای صورتجلسه باشد، این چنین صورتجلساتی قابل ثبت درسامانه نیستند به خاطر اینکه آمار آرا، با آمار تعرفه های مصرفی همخوانی ندارد.

سرپرست فرمانداری شهرستان اهواز افزود: سایر صندوق های اخذ رای که اطلاعاتشان در سامانه ثبت شده باشد، به هیئت نظارت شهرستان ارسال خواهد شد، تا هیئت نظارت شهرستان بر اساس اطلاعاتی که خودش  در صورتجلسات ثبت کرده است، آنها را به لحاظ کمی راستی آزمایی کند، و سپس درباره آنها قضاوت کند.

خون میرزائی اضافه کرد:پس از بررسی آنها در صورت تائید، مراتب تائید را به هیئت اجرایی ستاد انتخابات شهرستان اعلام می کند و در صورتی که صحت آنها را تائید نکند و مغایرتی ببیند، مغایرت را به ستاد انتخابات ارجاع می دهد، تا ستاد انتخابات بر اساس بررسی صورت گرفته توسط هیئت نظارت، مغایرت ها را رفع کند.

وی درخصوص تعدادی از شعب که توافق شده بود مورد بازشماری قرار گیرند، در دست بازشماری هستند و نتایج بازشماری ملاک عمل خواهد بود.

سرپرست فرمانداری شهرستان اهواز در خصوص اعلام نهایی نتایج آرای شورای شهر اهواز گفت: آرائی که بعد از ظهر روز۳۱  اردیبهشت اعلام شد، آرای غیر قطعی ۳۳۳ شعبه اخذ رای بود و حال که ثبت آرا به ۴۰۴  شعبه رسیده و در واقع ثبت آنچه ممکن بوده انجام شده است. این آمار شعب و صندوق های ثبت شده به هیئت نظارت بر انتخابات شوراها منعکس می شود و آرای قطعی پس از تائید هیئت نظارت قابل انتشار است.

 در همین حال عضو کمیته بازرسی انتخابات شورای شهر و روستا در خوزستان در پاسخ به این سئوال که آیا ابطال انتخابات اهواز صحت دارد یا خیر؟ گفت: در حال بررسی کلیه موارد و راست آزمایی هستیم و تا حصول و جمع بندی نهایی مستلزم کمی زمان است و مطمئن باشید هرجا لازم باشد مر قانون را اعمال می کنیم.

جواد کاظم نسب الباجی از حضور مجدد هیئت عالی نظارت استان و همچنین هیئت بازرسی در محل ستاد انتخابات شهرستان اهواز از صبح امروز خبرداد و افزود: تاکید ما بر صیانت از آرا پاک مردم و احقاق حق کلیه افرادی است که به روند نتایج انتخابات اعتراض داشته اند.

وی با بیان این مطلب که روند رسیدگی به اعتراضات و تخلفات انتخابات اهواز به دور از هیاهو، فشار و جانبداری در حال انجام است، تصریح کرد: متاسفانه هجمه های روز گذشته برخی رسانه های خبری که توسط تعدادی از افراد تغذیه غلط اطلاعاتی می شداند، اوج کم مهری و نامهربانی در حق هیئت بازرسی است. خوشبختانه برخی افراد مورد اعتراض در این ستاد توسط هیئت عالی نظارت و بازرسی شناسایی و  از ورود به سالن های شمارش و تجمیع آرا منع شدند.

الباجی همچنین به مصوبه دیروز این دو هیئت برای بازشماری و بررسی صورتجلسه های ۶۰ نفر اول اشاره کرد و ادامه داد: این اقدام شروع شده است و در هرجایی که تخلفی صورت گرفته باشد کل آرا مجدد بازنگری می شود. البته مغایرت در تعدادی از صورتجلسات نیز کشف و تائید شده است.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اعلام نهایی نتایج این دوره از انتخابات گفت: روند رسیدگی بسیار دقیق است و هیئت نظارت عالی استان تاکید دارد که کلیه شک و شبهات برطرف شود تا حقی از کسی ضایع نشود.

گفتنی است ؛  درحالی که همراهی مردم خوزستان با دولت تدبیر و امید موضوعی غیر قابل مناقشه است اما در بطن خوزستان گاهی اتفاقاتی می افتد که نه تنها چهره دولت بلکه اصل اساسی نظام که همان صیانت از آرای ملت است را مخدوش می کند؛ ناگفته پیداست در چنین شرایطی ورود مراجع ذیربط قضایی و شخص استاندار به این موضوع می تواند اعتماد از دست رفته مردم اهواز را بازیابی کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه