English

افزایش ۶۴ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به اول سال آبی جاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: تراز دریاچه ارومیه، نسبت به اول سال آبی جاری، ۶۴ سانتی‌متر افزایش داشته و این افزایش معادل بیش از یک میلیارد مترمکعب در واحد حجم و ۵۲۷ کیلومتر مربع در واحد سطح دریاچه است.

افزایش 64 سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به اول سال آبی جاری

به گزارش خبرگزاری موج، «حمید قاسمی» در جلسه‌ی کارگروه احیای دریاچه‌ی ارومیه، اظهار کرد: دریاچه ارومیه، جایگاه و موقعیتی بین‌المللی دارد و در حالت کلی ذخیره گاه زیست کره است.

وی با ارائه‌ی گزارشی از عملکرد اداره کل محیط زیست استان در راستای احیای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: تأمین نیازهای آبی زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه، بررسی اثرات جاده میان‌گذر و اکوسیستم دریاچه و ارائه طرح اجرایی برای راهکارهای اصلاحی، شناسایی و اولویت‌بندی کانون‌های ایجاد گرد و غبار در بستر و حریم دریاچه ارومیه از جمله اقدامات بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: مطالعات پوشش گیاهی و جانوری دو تالاب قره قشلاق و قوری گل، اجرای ۱۶۹ هزار هکتار قرق و حفاظت فیزیکی در عرصه‌های مستعد فرسایش و تولید ریزگرد در حاشیه دریاچه، تجهیز و فعال‌سازی مرکز پایش و آینده پژوهشی دریاچه ارومیه، تهیه و نصب ایستگاه‌های سنجش ریزگردها در سه ایستگاه در حاشیه دریاچه ارومیه نیز از دیگر اقدامات بوده است.

وی ادامه داد: مالچ‌پاشی در کانون‌های تولید ریزگردهای نمکی حاشیه شرقی دریاچه(۳ پایلوت ۱۰ هکتاری) و انجام مطالعات ارزیابی آن، تهیه شناسنامه‌ی تالاب‌های استان، تشکیل اولین و بزرگترین کتابخانه تالاب های استان نیز از جمله اقدامات اداره کل محیط زیست استان بوده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: در زمان تشکیل ستاد احیا دریاچه ارومیه در سال ۹۳، تراز دریاچه برابر با 1270 مترمکعب بوده است، تراز فعلی افزایش ۳۱ سانتی‌متری را نشان می‌دهد در حالی که قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه، سالانه تراز آب دریاچه بیش از ۳۰ سانتی‌متر افت داشت اما بعد از تشکیل ستاد نه تنها شاهد افت تراز آب نیستیم بلکه شاهد تثبیت در دریاچه ارومیه هستیم.

وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌های ستاد احیا در جهت تثبیت آب دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: تعیین نیاز آبی هشت مورد از تالاب‌ها و ۱۴ مورد از رودخانه‌های حوضه‌ی آبریز دریاچه ارومیه، بررسی اثرات جاده میانگذر بر اکوسیستم دریاچه و ارائه‌ی طرح اجرایی برای راهکارهای اصلاحی، شناسایی و اولویت‌بندی کانون‌های ایجاد گرد و غبار در بستر و تحریم دریاچه ارومیه و... از جمله‌ی اقدامات انجام شده در راستای احیای دریاچه‌ی ارومیه بوده است.

وی مطالعه و طراحی سطوح آبگیر باران به‌منظور افزایش پوشش گیاهی را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای احیای دریاچه ارومیه برشمرد و گفت: تأمین آب شرب وحوش جزیره اسلامی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی