English

امام جمعه اصفهان:

ائمه جماعات نقش محوری در احیای امر به معروف و نهی از منکر دارند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: مهمترین وظیفه روحانیت هدایت انسانهاست و ائمه جماعات نقش محوری در احیای امر به معروف و نهی از منکر دارند.

ائمه جماعات نقش محوری در احیای امر به معروف و نهی از منکر دارند

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد اضافه کرد: روحانیت باید در احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه احساس وظیفه کنند.

وی افزود: اگر امامان جماعت در 600 مسجد به عنوان 600 کانون فرهنگی احساس وظیفه می کردند و با جذب جوانان به مسجد و ارتباط با همسایگان مسجد مشکلات را مرتفع می کردند، نیازی به تذکر و گشت ارشاد نبود.

امام جمعه اصفهان با اشاره به وظایف امام جماعت، خطاب به ائمه جماعات گفت: اینکه عده ای از مردم با پول خود مسجدی را بنا کرده اند و به شما اعتماد کرده و آن را در اختیار شما قرار داده اند، توفیقی است که شامل حال همه کس نمی شود بنابراین باید بگونه ای عمل کنید که پاسخگوی این الطاف در محضر عدل الهی باشید و صرف اقامه نماز جماعت در یک مسجد نمی تواند حق مطلب را ادا کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان که در دیدار با دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر مناطق 15 گانه شهر اصفهان سخن می گفت، افزود: امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین دستورات اجتماعی اسلام است.

وی گفت: دستورات اجتماعی اسلام به دو دسته مالی و غیر مالی تقسیم می شود، که زکات جزو دستورات اجتماعی مالی اسلام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دستورات اجتماعی اسلام برای اصلاح جامعه است و همه وظیفه داریم آن را اجرا کنیم زیرا ترک آن، گناه محسوب می شود.

آیت الله طباطبایی نژاد زکات را در رأس دستورات اجتماعی مالی دانست و افزود: در زیارتنامه امام حسین (ع) می خوانیم «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاهَ وَ آتَیتَ الزَّکاهَ وَ اَمَرتَ بِالمَعروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ المُنکَر» و این سه مورد گل سر سبد دستورات دین است.

وی در بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به روایتی از امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و گفت: « و ما اعمال البر کلها و الجهاد فی سبیل‌الله عندالامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثه فی بحر لجی» یعنی تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا، در مقابل امر به معروف و نهی از منکر به اندازه آب دهانی در مقابل دریایی پهناور بیش نیست.

امام جمعه اصفهان، احیای امر به معروف و نهی از منکر را منحصر در تذکر لسانی ندانست و گفت: آنچه مهمتر از تذکر لسانی است، این است که به مردم یادآور شویم که این وظیفه ایست که اسلام بر دوش همه گذاشته است و باید چگونگی اجرای این فریضه را آموزش دهیم.

آیت الله طباطبایی نژاد خاطر نشان کرد: به رغم اینکه امر به معروف و نهی از منکر از دستورات دین اسلام است، برخی ها در مقابل آن می ایستند و متوجه نیستند که با این کار در مقابل اسلام ایستاده اند و هیچ تعلق دینی ندارند.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: با بصیرتی که از مردم متدین ایران اسلامی در تاریخ انقلاب دیده ایم، با هوشیاری قادرند رئیس جمهوری را انتخاب کنند که تعلق دینی داشته باشد و معیارهایی که مقام معظم رهبری بیان کرده اند را مد نظر داشته باشد.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان متذکر شد: برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید شرایط آن را بر اساس دستورات اسلام لحاظ کرد و نباید برخوردهای اشتباه و بد برخی افراد اندک، دست آویزی برای رد کردن این حکم الهی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: آیا برای اشتباه یک معلم یا مسئول آموزش و پرورش کل سازمان را باید تعطیل کرد؟ در هر دستگاه و سازمانی ممکن است، اشتباه صورت پذیرد و باید با فرد خاطی برخورد شود، لیکن زیر سئوال بردن یک واجب دینی برای اشتباه یک شخص، کار شایسته ای نیست.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان بر ضرورت داشتن حلم و بردباری در کارهای دینی تأکید کرد و اظهار داشت: در آیه 159 سوره آل عمران خداوند دلیل پیشرفت پیامبر (ص) را نرم خویی بیان می کند و خظاب به پیامبر می گوید که اگر تندخو و سختدل بودی قطعاً از پیرامون تو پراکنده می ‏شدند.

وی با اشاره به اینکه انتقال فرهنگ از طریق گردشگران یکی از روش های صدور انقلاب و اسلام به دیگر کشورها است و گفت: متأسفانه به جای اینکه در همه تصمیمات ما مبنای دینی لحاظ شود و پیوست فرهنگی آن بر اساس دستورات دین اسلام در نظر گرفته شود، فقط منافع مادی مد نظر قرار گرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه خواستار تجدید نظر تصمیم برخی مدیران حوزه گردشگری استان در برخورد با گردشگران خارجی شد و گفت: اینکه در ورودی مکان های تاریخی یا گردشگری شهر هزینه بلیت برای گردشگران خارجی و داخلی متفاوت دیده شود، دور از دستورات دین اسلام است.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه ورود گردشگران خارجی براساس موازین شرعی و دینی ما انجام می شود، افزود: باید بگونه ای رفتار کنیم که گردشگران خارجی، جذب رفتار و اخلاق مردم و دستورات اسلام شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه