English

حل معضل ریزگردها از شعار تا واقعیت

در حالی که مردم اهواز این روزها طعم خاک و غبار را می چشند اما تنگی نفسشان در میان شعارهای پر طمطراق انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری گم شده است، شعارهایی که بیشتر به رویا پردازی شبیه است تا حقیقت! زیرا برنامه ای جدی و علمی برای حل معضل مزمن ریزگردها وجود نداشت.

حل معضل ریزگردها از شعار تا واقعیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج خوزستان، نزدیک دو ماه است که دولت یازدهم حضور و توجه پررنگی را به این موضوع از خود نشان داده است به گونه ای که با سفرهای مکرر وزرای جهاد کشاورزی و نیرو به خوزستان مسائل مربوط به کنترل کانون های ریزگردها مورد تبادل نظر بوده است تا اینکه در نهایت به نتیجه رسیدند که با کاشت نهال در کانون های ریزگردی برای مهار بحران قدم بردارند؛ روشی که برای رسیدن به نتیجه حداقل یک سال زمان نیاز دارد و معلوم نیست موفقیت آمیز باشد.

در حالی که  این شائبه بوجود آمده که  دولت نزدیک به انتخابات یاد مردم خوزستان افتاده و می خواهد حالا مشکل آنها را حل کند؟به نظر می رسد دولت زودتر می توانست با مدیریتی صحیح حداقل اجازه ندهد منشا داخلی باعث این ریزگردها شود و از سوی دیگر می توانست زودتر بودجه ای تخصیص دهد تا مشکلات حل شود اما چه دیر اقدام به اینکار کرده است.

در همین راستا کاظم نسب نماینده اهواز در مجلس با اشاره به منشا گردوخاک ها و ریزگردهای استان خوزستان معتقد است: ریزگردهای خوزستان هم منشا داخلی و هم منشا خارجی دارد. این ریزگردها هم از کشورهای همسایه و عراق به داخل ایران می آیند و هم از داخل کشور ایجاد می شود.

وی هورهای منطقه بخصوص هورالعظیم را یکی از منشاهای داخلی این معضل ذکر کرد و گفت: برای استخراج نفت تالاب هورالعظیم را خشک کردند و همین موضوع باعث شده تا با کوچکترین باد، گردوخاک از این تالاب برخاسته و به سمت شهرهای استان سرازیر شود.

کانون‌های گرد و غبار خوزستان  نتیجه بی توجهی به کشاورزی است

رییس مجمع نمایندگان خوزستان در این باره معتقد است کانون‌های گرد و غبار خوزستان  نتیجه بی توجهی به کشاورزی بوده و بیان کرد: علت گرد و غبار امروز خوزستان بی توجهی به کشاورزان به ویژه در بخش بیمه است.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری نژاد  با بیان اینکه کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز در گذشته کشتزار، مرتع و باغ بود، اظهار داشت: وقتی آب به این منطقه نرسید همه این زمین‌ها خشک شد و امروز در شادگان این وضعیت در نخلستان‌ها هم در حال تکرار است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، خشک شدن نخلستان‌ها را خطری بزرگ برشمرد و عنوان کرد: احیای نخلستان‌ها و رسیدن آنها به سوددهی زمانبر است و اگر این نخلستان‌ها نابود شود، خطری بزرگ کشاورزی خوزستان را تهدید می‌کند.

وی افزود: یکی از راه‌های مقابله با ریزگردها توجه به کشاورزی فعلی مردم است و ما نباید بگذاریم زمین‌های با کیفیت کشاورزی تبدیل به شوره زار شود.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری نژاد با بیان اینکه بخشی از پروژه نهال کاری در زمین‌های مردم در حال اجرا است، گفت: در اثر عدم تخصیص حقابه این مردم زمین‌های کشاورزی خود را رها کردند و به نظر بنده باید در ابتدا از کشاورز بخواهیم که زمینش را احیا کند و دولت باید با تامین آب این کشاورزان مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کند.

وی بیان کرد: در گذشته هم در مناطقی نهال کاری انجام شد ولی به دلیل بی توجهی و نگهداری غلط این نهال‌ها نابود و پول بیت المال هدر رفت.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در خوزستان حدود ۷۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد و ۷۰۰ هزار بیابان داریم و پروژه نهال کاری در مساحتی محدود در حال انجام است و به همین دلیل این پروژه حل ریشه‌ای مسئله گرد و خاک خوزستان نیست.

از شعار تا واقعیت

همچنین نماینده سابق مردم اهواز در مجلس در این باره  گفت: ریزگردها دارای دو کانون داخلی و خارجی هستند و بدون هیچ تعارفی مشکل حل این ریزگردهایی که کانون خارجی دارند به سادگی قابل حل نیست.

سیدشریف حسینی با اشاره به بحث‌های پیش آمده در مناظره روز جمعه گفت: آن چیزی که در مناظره روز جمعه مطرح شد، بیشتر درباره منشأ ریزگردها بود که مردم عادی و عامی هم این موضوع را می‌دانند مشکل ما ارائه برنامه عملی در این زمینه است و هر کسی ادعا کند این مشکل را به صورت کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌تواند حل کند، شعار داده است.

شریف‌حسینی با بیان اینکه دولت یازدهم در زمینه کنترل کانون‌های داخلی با تأخیر چند ساله توانسته است، فعالیت‌هایی را آغاز کند، گفت: شاید با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته در آینده شرایط ورود ریزگرد به کشور کمی بهبود یابد.

نماینده پیشین اهواز در مجلس شورای اسلامی، ارائه راهکار در خصوص معضلات زیست‌محیطی را از جمله مواردی دانست که در مناظره روز جمعه به آن پرداخته نشد.

وی اظهار داشت: آن چیزی که در مناظره مطرح شد بیشتر درباره منشأ ریزگردها بود که مردم عادی و عامی هم این موضوع را می‌دانند مشکل ما ارائه برنامه عملی در این زمینه است.

شریف‌حسینی  خاطرنشان کرد: همه از شرایط حال حاضر خوزستان و شهرهای دیگری که درگیر معضل ریزگردها هستند ناراحتند اما این امر نیازمند راهکارهای عملی است که تا به حال به آن پرداخته نشده است.

گفتنی است؛ گردوغبار یا ریزگرد، توده‌ای از ذرات جامد ریز غبار و گاه دود و … است که در جو پخش شده و دید افقی را میان ۱ و ۲ کیلومتر محدود می‌کند و برای بیماران تنفسی بسیار زیان‌آور است.بیش از یک دهه از وقوع آن در استان خوزستان می گذرد؛ معضلی که هربار با آمدنش نه تنها زندگی طبیعی مردم را مختل می کند بلکه علاوه بر ایجاد تبعات اجتماعی و اقتصادی مخرب رفته رفته سبب به خطر افتادن سلامتی افراد جامعه و افزایش میل به مهاجرت در میان خوزستانی ها شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه