English

با ورود گمرک به چذابه؛

خروج شاهراه اقتصادی خوزستان از بلاتکلیفی/مدیریت یکپارچه در بازاچه چذابه محقق می شود

با فعالیت شرکت تعاونی گمرک ایران نسبت به بهبود فضای خدماتی رفاهی پایانه و کمک به بالابردن رضایت نسبی تجار و بازرگانان و در نتیجه افزایش میزا ن صادرات از آن مرز اقدام خواهدشد.

خروج شاهراه اقتصادی خوزستان از بلاتکلیفی/مدیریت یکپارچه در بازاچه چذابه محقق می شود

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، استان خوزستان با دارا بودن ۳ اتاق بازرگانی و ۲ پایانه مرزی شلمچه و چذابه، بندرهای خرمشهر و آبادان و فرودگاه‌های بین‌المللی، بیشترین حجم صادرات به عراق را به خود اختصاص داده است. در ارتباط با پایانه‌ها و نقاط مرزی؛ مشکلات ساختاری، مدیریتی، ناهماهنگی و ناکارآمدی سیستم حمل‌ونقل، همچنین نبود نظارت بر کرایه‌ها که موجب افزایش قیمت تمام‌شده اجناس می‌شود.

نبود هیچ‌گونه مدیریت واحدی در مرز چذابه موجب جزیره‌ای شدن فعالیت‌ها و ایجاد مشکلاتی به دلیل تعدد مراجع تصمیم‌گیرنده در این مرزها شده است؛ صادرکنندگان مالیات بسیار سنگینی را برای صدور کالاها متحمل شده و نبود استراحتگاه، پارکینگ، شعب بانک، اختلال در شبکه مخابراتی و جاده نامناسب در چذابه از دیگر مشکلات موجود هستند.

برای حل این معضل تلاشهای مختلفی صورت گرفته بود که به توفیق نمی انجامید تا اینکه امسال در جلسه هدفمند نمودن مدیریت بازارچه مرزی چذابه؛ استاندار  خوزستان  با اشاره به اقدامات   انجام شده   جهت افزایشرشد صادرات  ، فرصت های  اشتغال  زایی ، ایجاد رغبت برای حضور  تجار  و همچنین زیر ساخت های  انجام شده  اشاره کرد  و خواستار ضرورت استفاده از  ظرفیت  های  ایجاد شده   برای  خدمات   بیشتر   به مردم منطقه، استان و کشور   شد.  

شریعتی، مدیریت هدفمند  در بازارچه    مرزی  چذابه  ،ایجاد  نظم  و ساماندهی  خدمات  ، بکار گیری   نیروهای  بومی،  حفظ  حقوق شهرداری بستان و منابع اقتصادی  مردم  منطقه ، استقرار  سامانه   الکترونیکی کنترحمل  بار    برای  جلوگیری از قاچاق کالا  و ایجاد  شفافیت  در هزینه های   موجود   را  از اهداف   مهم  این دستور العمل دانست  که با هماهنگی   فرماندار شهرستان  و گمرک   و  پایانه  باید محقق  شود  . 

در همین راستا رییس گمرک چذابه اظهار کرد: در سال 92 با توجه به شرایط  امنیتی مرزها در  شورای  امنیت ملی  دستور العملی محرمانه  صادر  شد تا وضعیت مرزها  ساماندهی شود.در نتیجه  آن شورای عالی مرزها تشکیل می شود تا بوسیله آن برای حل مشکل مرزها  اقدام کنند و دولت با افزایش اختیاراتش نسبت به رفع مشکلات زیر ساختی اقدام کند.تا هم پاسخگوی دولت باشد و هم بخش خصوصی به آن وصل شود.

 بهروز کرمی افزود:  در نهایت سال 94  اداره کل حمل و نقل و پایانه ها بعنوان متولی بازارچه های مرزی تعیین شد تا بصورت یکپارچه، مدیریت کل مرزها در کشور به عهده این ارگان باشد شود و خدمات را هم تحویل بگیرد  اما پس از یکسال همکاری لازم بین دستگاه ها و پایانه ها انجام نشد  از یک سو آن کار وظیفه ی ذاتی پایانه ها  نبود و از سوی دیگر  نیروهای فنی لازم را نداشت. 

وی اذعان کرد: پس از آن در  مهرماه سال 95 که  پایانه ها  به گمرکات تحویل داده شد پس از تحقیق درباره وضعیت پایانه ها مشخص شد که   مدیریت کنونی مرز چذابه  در  حال حاضر منطبق بر قانون نیست زیرا نه دستگاه ها وظایف خود را انجام می دهند و نه بخش خصوصی  تابع وظایف کشور است، که در نتیجه آن در جلسه با حضور استاندار خوزستان و معاون اقتصادی ایشان ، تعاونی گمرک ایران به عنوان مجری بخش هایی  مانند بارانداز و باسکول تایید شد؛ از آنجایی که گمرک در مجموعه ی خود وظایف ذاتی  همچون  ارائه خدمات فنی گمرکی دارد،  طبق دستور ابلاغی از تهران  تعاونی گمرک ایران ملزم است در مرز های کل کشور از جمله چذابه مدیریت کارهای فنی گمرک را برعهده بگیرند.

کرمی  یادآور شد: در این قرارداد خدماتی که ربطی به کار های گمرکی ندارد، توسط  پایانه ها قرارداد آن بسته می شود. همچین در بحث صادرات نیز پایانه ها دخیل هستند  اما به شرطی که با توجه به حساسیت مرزها مدیریت و کنترل محصولات با گمرک باشد.برای این کار گمرک به جای اینکه به فکر در آمد زایی باشد ناچار است نگاهی به سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشد یعنی تا ده سال گمرک باید پول خرج کند به جای اینکه پول در بیاورد.

به گزارش خبرگزاری موج؛ براساس تفاهم نامه ای که منعقد شده است با این مفاد که تعاونی گمرک مدیریت بخش تخلیه را بر عهده داشته باشد همچنین  در اموری که مربوط به خدمات شهری است ، باید شهرداری حضوری فعال داشته باشد همچنین گمرک پولی را به عنوان کرایه زمین های اطراف پایانه به شهرداری خواهد داد که منبع درآمد خوبی برای شهرداری خواهد بود، تمام کسانی که به عنوان  کارگر در پایانه کار  می کنند نیز بیمه خواهند شد.جالبتر اینکه سامانه ای به کارگرفته می شوند تا عدالت کارگری رعایت شده و زمینه اخذ وجوه غیر قابل توجیه از بازرگانان  را از بین می برد.

گفتنیاست ؛  یکی از بزرگترین معضلات گمرک چذابه که چندین سال است وضعیت اداره آنجا را در وادی بلاتکلیفی رها کرده است نبود مدیرت یکپارچه در آنجاست که منجر به زیانهای وارده ناشی از بی تدبیری و سوءمدیریت همچون استهلاک مادی وتضییع وقت ناوگان حمل بار است لیکن پیش بینی می شود با فعالیت شرکت تعاونی گمرک ایران نسبت به بهبود فضای خدماتی رفاهی پایانه و کمک به بالابردن رضایت نسبی تجار و بازرگانان و در نتیجه افزایش میزا ن صادرات از آن مرز اقدام خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه