English

ماهی بومی رودخانه دز در معرض خطر انقراض

ماهی شیربت از ماهیان بومی رودخانه دز در فهرست گونه های در خطر انقراض می باشد.

ماهی بومی رودخانه دز در معرض خطر انقراض

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول افزود: حجم زیاد رسوبات پائین دست رودخانه دز یکی از نگرانی های زیست محیطی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

فرهاد قلی نژاد همچنین در چهارمین نشست شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری افزود:متاسفانه وجود رسوبات در پائین دست رودخانه دز باعث نگرانی هایی برای دوستداران محیط زیست شده است .

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول اضافه کرد:در ماههای اخیر با چندین مورد واگذاری حریم رودخانه دز روبرو بودیم و کار به جایی رسیده که تصرف از حریم به بستر رودخانه دز نیز رسیده است.

وی گفت: حریم و بستر رودخانه دز باید از سوی یک گروه کارشناس بررسی شود تا جلوی دخل و تصرف غیرمجاز افراد متخلف را گرفت زیرا در صورت بروز سیلاب خساراتی زیادی به بستر رودخانه وارد خواهد شد.قلی نژاد همچنین بر مدیریت و حل مشکل فاضلاب زیباشهر و تیپ زرهی تاکید کرد .

رودخانه دز به عنوان سومین رودخانه پرآب کشور و شاهرگ حیات اقتصادی شمال خوزستان نقش اساسی و مهمی در پویایی اکوسیستم و محیط زیست منطقه و نیز تولید بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شمال استان خوزستان دارد. 

این رودخانه با آبی سرد و زلال علاوه بر پتانسیل گردشگری ، زیستگاه انواع آبزیان بومی و بعضا منحصر بفرد است که به دلیل برخی بی توجهی ها مورد تهدید پسماند و فاضلاب خام و آلودگی قرار گرفته است. 

انواع آبزیان رودخانه و پستانداران آبی رودخانه در اکوسیستم شیرین رودخانه دز زیست می کنند که شامل انواع ماهیان رودخانه از جمله ماهی شیربت،برزم و کپور ماهی و انواع دیگر موجودات ریز آبی و کف آبزی است . 

علاوه براین آبزیان گونه هایی از پستانداران آبی دیگر نظیر ریزآبزی و کف آبزی از جمله شنگ (از جمله پستانداران آبی)،خزندگان آبزی نظیر لاک پشت خزری و گونه مهم و در خطر انقراض لاک پشت فراتی نیز در رودخانه دز زندگی می کنند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه