English

محوطه بیرونی مسجد جامع ۷۰۰ ساله فرومد ساماندهی شد

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی گفت: ساماندهی محوطه بیرونی مسجد جامع 700 ساله فرومد به پایان رسید.

محوطه بیرونی مسجد جامع 700 ساله فرومد ساماندهی شد

به گزارش خبرگزاری موج، سید محمد صادق رضویان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این مرحله از مرمت کار برداشت خاک اطراف محوطه مجموعه، نمایان سازی و انجام بندکشی جداره ها و اجرای سنگفرش اطراف مسجد انجام شد و پیش از این کار مرمت بام این مسجد با انجام برداشت کاهگل فرسوده پشت بام و اجرای دوباره آن و اصلاح ناودان‌ها انجام شده بود.
رضویان گفت: این بنا یکی از آثار ارزشمند معماری دوره خوارزمشاهیان است و در مساحتی حدود 820 متر مربع به صورت 2 ایوانی ساخته شده و متشکل از 2 ایوان شمالی و جنوبی، 2 ایوانچه در طرفین ایوان‌ها، شبستانی در ضلع شرقی ایوان جنوبی و شبستانی به قرینه آن در ضلع غربی، 2 رشته رواق در طرفین صحن، اتاق گنبد دار چهار گوش در ضلع غربی ایوان شمالی و سردری مزین است.
سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی افزود: با توجه به شیوه معماری، نقشه 2 ایوانی و پوشش ایوان ها و تزیینات بنا از جمله تلفیق کاشی‌های فیروزه ای و لاجوردی و مقایسه آن با 2 بنای تاریخ‌دار دوره خوارزمشاهیان یعنی مسجد جامع گناباد و مسجد ملک زوزن، تاریخ ساخت مسجد جامع تاریخی فرومد به اوایل قرن هفتم هجری قمری نسبت داده می شود.
روستای هدف گردشگری فرومد در انتهای شرقی شهرستان میامی و در مسیر میامی به سبزوار واقع است و مسجد جامع این روستا با شماره 345 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه