English

آیت الله مظاهری:

برخی رفتارهای غیر اخلاقی با توجیه سیاسی، مانع ایفای وظایف روحانیت می شود

آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان، برخی رفتارهای سیاسی به خصوص با توجیه سیاسی را مانع ایفای وظایف سنگین روحانیت دانست.

برخی رفتارهای غیر اخلاقی با توجیه سیاسی، مانع ایفای وظایف روحانیت می شود

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، دفتر آیت الله حسین مظاهری به نقل از این مرجع تقلید افزود: برخی رفتارهای غیر اخلاقی به خصوص با توجیه سیاسی، نظیر بدگویی، غیبت، تهمت، شایعه‌ پراکنی و اهانت، بنابر آنچه در روایات اهل‌ بیت (س) آمده، ولایت بین انسان و خداوند متعال را قطع می ‌کند و از این جهت مانع ایفای وظایف سنگین و اصلی روحانیّت و مانع توانایی و قدرت در حفظ و سپردن امانت تشیّع به نسل‌ های بعدی خواهد شد.

وی افزود: این گونه گناهان، مسلّماً توفیق توبه را نیز از انسان سلب می‌ کند و بسیار خطرناک است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان، نهاد روحانیّت را امانت‌ دار نعمت عظیم تشیّع خواند و بر ضرورت حفظ این امانت و سپردن آن به نسل‌ های بعدی تاکید کرد.

وی که در مدیران مدارس علمیّه و مسوولان مرکز مدیریت حوزه علمیۀ اصفهان سخن می گفت، با اشاره به اهمیت و ضرورت نهاد مدیریت در حوزه ‌های علمیه از تلاش‌ها و فعالیت‌ های مدیران و مسوولان مرکز مدیریت حوزه علمیۀ اصفهان قدردانی کرد.

آیت الله مظاهری، برقراری نظم و انضباط سازنده در امور آموزشی و تربیتی طلّاب و ارتقای برنامه ‌های علمی و اخلاقی را از وظایف و کارکردهای نهاد مدیریت در حوزۀ علمیّه بیان کرد و گفت: یکی از عوامل موفقیت همۀ بزرگان اهمیت به نظم بوده است و مدیران مدارس علمیه وظیفه سنگینی برای حفظ و رشد جریان نظم در مدارس و در بین مدرسین و طلاب، بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه رمز موفقیت، پیشرفت و تعالی طلاب و روحانیون، تکیه بر دو عنصر مجاهدت علمی و کسب تقواست، برنامه‌ریزی و اقدام مؤثر مدیران و اساتید حوزه برای زمینه ‌سازی جهت پیشرفت علمی و معنوی روحانیون بویژه طلاب جوان را ضروری و بسیار مهم دانست و افزود: طلبه باید با دو پایۀ علم و تقوا حرکت کند و به کمال برسد و فقدان یکی از این دو پایه، او را چه از حیث اجتماعی و از نظر مسئولیت ‌های شرعی در مخاطرۀ عجیبی قرار می دهد که جبران آن بسیار مشکل و در برخی موارد غیرممکن است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان نقش اساتید و مدرّسین حوزه را در زمینۀ لزوم تلاش بی‌ وقفه برای علم‌ آموزی صحیح و کاربردی بسیار مهم و بی‌ بدیل ارزیابی کرد و گفت: اساتید حوزه باید بر درسی که ارائه می‌دهند، تسلّط علمی کافی داشته باشند و لازم است ضمن ارائه درس به جهات تربیتی و اخلاقی طلّاب نیز توجّه کنند و به جای پرداختن به بعضی مسائل جانبی و غیر ضروری به ارتقا و رشد علمی و اخلاقی طلاب بیش از پیش توجه کنند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت انسان ‌سازی و تلاش برای تهذیب نفس و تخلّق به اخلاق الهی در حوزه ‌های علمیّه به عنوان یک اصل اساسی و برخی آیات و روایات، خودسازی را مقدّمه دیگرسازی دانست و تاکید کرد: مسئولان و اداره ‌کنندگان حوزه ‌های علمیه و همچنین اساتید و مدرسان، باید در حالی که در رعایت تقوا و مجاهدت با نفس و خودسازی دائمی می‌ کوشند، بصورت عملی و با رفتار نیکو و اخلاقی، به تربیت اخلاقی و معنوی طلاب بپردازند.

آیت‌الله مظاهری با بیان اینکه همواره بسیاری از روحانیون و طلاب از نظر معیشت و زندگی در مضیقه هستند، تأثیر مشکلات معیشتی را بر تحصیل علم و کسب تقوا، مذموم دانست و تأکید کردند: برغم تلاش و دلسوزی مسوولان حوزه ‌های علمیه، مشکلات معیشتی بسیاری از طلاب و فضلاء حل نشده و عامل اصلی این مسأله، کمبود منابع و اعتبارات است.

وی افزود: ولی در هر صورت طلّاب و روحانیّون عزیز باید مراقب باشند در تحصیل و مجاهدت علمی کوتاهی نکنند و به خاطر مشکلات معیشتی صبر خود را از دست ندهند و با بدگویی و گناهان زبانی، تقوای خود را خدشه ‌دار نکنند.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد مدیر حوزه علمیۀ اصفهان گزارشی از عملکرد و فعالیت‌ های مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان ارائه کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه