English

دستور کار نجفی نماینده مردم بابل برای توسعه شهرستان

علی نجفی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با بیان دیدگاهی دستور کاری برای توسعه شهرستان بابل نوشت.

دستور کار نجفی نماینده مردم بابل برای توسعه شهرستان

به گزارش خبرگزاری موج، این نماینده مجلس شورای اسلامی نوشت: به زودی انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار می شود و بدون اغراق، اهمیت این انتخابات در شهرستان بابل، به دلایلی که در ادامه اشاره خواهد شد، مضاعف است! مسائلی همچون گروه های مرجع و نقش آنها در انتخابات، برنامه ها و دستور کار مسوولین و کاندیداهای انتخابات و توسعه گرایی در شهرستان قابل توجه است.

انتخابات و گروه های مرجع:

گروه های مرجع و امینِ مردم در انتخابات آنهایی نیستند که کاندیدایی برای آنها پست و وام و شغل، مهیا کرده باشد. مردم این گونه تبعیض ها و بی عدالتی ها را به خوبی درک می کنند و آن را بر نمی تابند!

مردم در انتخابات با کسانی مشورت می کنند که در نظرات و مشاوره های خود صادق باشند نه کاسب!

گروه ها و افراد مرجع در انتخابات، امین مردم هستند نه حافظ و طالب منافع خود!

مردم از آن تعداد افراد خاص می پرسند که شما برای منفعت خود فعالیت انتخاباتی می کنید یا برای منافع و مصالح جمعی؟

مردم قضاوت می کنند که سهم برخی افراد خاص از فعالیت سیاسی و انتخاباتی و تقرب و یا حمایت از یک کاندیدا، چیست و جایگاه منافع مردم و مصالح عمومی، در این فرایند حمایت و تقرب، کجاست؟

منتخبین باید نماینده همه مردم باشند، نه نماینده آمال و آرزوها و خواسته ها و افکار تعدادی خاص!

همگرایی و توسعه:

وحدت و همگرایی و اجماع برای توسعه، از مهمترین ضرورت ها به شمار می رود! در پیام نوروزی سال ١٣٩٦ ابراز امیدواری کردم که سال جدید به سال اجماع بر روی اولویت های توسعه در شهرستان بابل تبدیل شود. ولیکن وحدت و همگرایی به نمایش و شعار نیست! ما وحدت را برای توسعه می خواهیم نه برای نمایش و نه برای پوشش کاستی ها و ضعف های خود!  همگرایی تقلید و تظاهر نیست! تقلید، تکرار ناشیانه ای است که با اصالت و نجابت و خردورزی و عقلانیت، نسبتی ندارد. شعور مردم را نمی توان به سخره گرفت!

توسعه نیافتگی شهرستان بابل:

شهرستان بابل، عقب نگهداشته شده است. آیا توسعه و پیشرفت این شهرستان بزرگ، به مسلخ منافع و مطامع فردی، اندیشه های کوته بینانه و اختلافات سلیقه ای و... در آمده است؟

پرسش من این ست که چرا این شهرستان بزرگ، بعد از حدود چهار دهه از انقلاب اسلامی، یک هتل بزرگ یا یک ورزشگاه مدرن حداقل پنج هزار نفری یا یک پروژه و طرح کلان گردشگری یا صنایع تبدیلی ندارد؟ چرا کمربندی جنوبی بابل بیش از 15 سال به طول کشید؟ چرا بیش از نیم قرن خط راه آهن در ٢٠ کیلومتری بابل (قائمشهر)، قرار دارد ولی بابل به آن وصل نیست!

چرا مرکز استراتژیک مرغ لاین بابلکنار به مرز نابودی و تعطیلی رسیده بود؟ و البته هم اکنون خوشبختانه در مسیر احیا و رونق ولو با سرعت کم قرار گرفته است. چرا کشتارگاه بندپی غرب، به ضعف و سوء مدیریت و اختلاف منجر شد؟

سهم شهرستان از جذب سرمایه گذاری استانی و ملی چقدر است؟ چرا از سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی در این شهرستان که اتفاقا برخی از آنها بومی هستند، حمایت جدی نمی شود؟ و هر کدام به بهانه ای، آزرده خاطر و نگران شده اند؟ چگونه از بخش خصوصی حمایت خواهیم کرد؟ چرا علیرغم ظرفیت های موجود، نرخ بیکاری در شهرستان بابل نسبتا بالاست؟

ارتباط مکمل اقتصاد روستا و اقتصاد شهری به دلایلی همچون کم رونق شدن دامپروری، فقدان توجه لازم به روستاها بویژه در تولید، مشکلات اصناف و غیره به صورت جدی در حال گسستن است!

آیا پروژه و طرح عملیاتی در شهر بابل در حوزه هایی همچون حل ترافیک، زیباسازی و مبلمان شهری، پسماند، تامین پارکینگ خودرو، رونق سرمایه گذاری و تجارت و بازار، گردشگری و... در دستور کار قرار دارد؟

برنامه و پیشنهادات مسوولین اجرایی در شهرستان و استان و شورای شهر و شهرداری فعلی و بعدی در ابن زمینه ها چیست؟

سهم جذب اعتبارات ملی در روند توسعه شهر بابل چه میزان است؟ آیا پروژه ای در این خصوص تعریف شده است؟ آیا اهتمام و پیگیری شایسته در این زمینه ها، بعمل آمده است؟

نظریه:

به اعتقاد اینجانب، چشم انداز توسعه این شهرستان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. بابل از مسیر توسعه دور شده است. بابل از درون در حال تهی شدن از ظرفیت هایش است! از سال های گذشته، این اتفاق در حوزه گردشگری، به وقوع پیوست و امروز گردشگران زیادی به بابل نمی آیند.

به مرور این وضعیت به حوزه بازار و سپس سرمایه گذاری سرایت کرد. امروز برخلاف گذشته، از اقصی نقاط استان برای خرید و تامین مایحتاج خود به بابل نمی آیند بلکه پاساژها و مراکز خرید شهرهای ساحلی و غیره را ترجیح می دهند. آمار جذب سرمایه گذاری نیز  ناامید کننده است. متاسفانه این وضعیت امکان دارد به زودی به بخش بهداشت و درمان و پرشکی که یکی از مهمترین مزیت های شهرستان بابل بوده است، سرایت کند! به گونه ایکه برخی از مردم شهرستان بابل و دیگر شهرها، بجای بابل که سالیان متمادی نماد مسلم طبابت در شمال ایران بوده است، شهرهای دیگر را برای مراجعات پزشکی، ترجیح می دهند!

سهم و جایگاه ضعف در مدیریت ها در پیدایش و استمرار این وضعیت چیست؟ چه کسی و چگونه باید این وضعیت را جبران کند و تغییر دهد؟

سوال مهم اینجاست که مدیران اجرایی شهرستان بابل آیا از آمادگی ذهنی و تجربه و توان و تخصص لازم برای استفاده از ظرفیت های فراوانی که وجود دارد، برخوردارند؟

چه باید کرد؟

بایستی با این روندها و گرایشات نامناسب و ضد توسعه و پیشرفت بابل، مقابله کرد. آیا برنامه ای علمی و مدون وجود دارد تا در سطح کلان پیگیری شود؟ تدوین و اجرای سند توسعه شهرستان بابل چه وضعیتی دارد؟

صداقت و شفافیت دو اصل ضروری و مهم برای تحقق آرمان های توسعه در شهرستان بابل است. دو اصلی که هیچ مصلحتی را بر نمی تابد! فعالیت های محفلی، مخل آرمان های مذکور است.

نخبگان باید حاشیه گزینی و عزلت نشینی را رها کنند! عرصه سیاست ورزی، جولانگاه خردورزان و عاقلان و فرهیختگان و دانایان است نه فرومایگان و نادانان و هوچی گران!

سند توسعه شهرستان بایستی یک بار دیگر در دستور کار قرار گیرد.

همچنان که در نشست با تعدادی از روسای ادارات شهرستان در اواخر سال گذشته، تاکید و درخواست نمودم، ارائه دو یا سه طرح مشخص برای پیگیری عملیاتی شدن آن، حاِیز اهمیت است.

کاندیداهای شوراهای شهر و روستا بایستی برنامه محور و توسعه گرا باشند.

با اغتنام از فرصت انتخابات ریاست جمهوری، اینجانب موارد مذکور (بویژه نقش و سهم دولت در این خصوص) را از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری مطالبه خواهم کرد.

اینجانب و دفتر من در شهرستان، از نقطه نظرات شما مردم عزیز استقبال می کنیم.

با امید به اعتلای روزافزون شهرستان بابل

زنده باد بابل

زنده باد امید و عقلانیت در مسیر توسعه و پیشرفت

علی نجفی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی