English

یخاب پناهگاه حیات وحش شد

منطقه شکار ممنوع یخاب آران و بیدگل به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

یخاب پناهگاه حیات وحش شد

به گزارش خبرگزاری موج و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان، الهیار دولتخواه رئیس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان اظهار کرد: جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست روز سه شنبه 24 اسفند به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد و در این جلسه منطقه یخاب و پنج منطقه محیط زیستی کشور با هماهنگی های قانونی و مطالعات انجام شده با سطوح جدید حفاظتی تعیین و ارتقای سطح آنها به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.

وی با اشاره به اینکه منطقه یخاب در سال 92 با تلاش ها و پیگیری های محیط زیست و انجمن های مردم نهاد منطقه به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده بود، تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری های مستمر، در کمتر از دو سال، منطقه یخاب در جلسه اخیر شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور از شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

دولتخواه با اشاره یه اینکه منطقه یخاب می‌تواند پشتیبان خوبی برای زیستگاه گونه ارزشمند یوز آسیایی باشد، تصریح کرد: طی سال های اخیر و با نظارت ها و گشت های مستمر محیط بانان و دوستداران محیط زیست شهرستان آران و بیدگل، به ویژه انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد، منطقه یخاب از نظر پوشش جانوری و گیاهی، وضعیت بسیار مطلوبتری را نسبت به گذشته پیدا کرده است.

وی ارتقای منطقه یخاب به پناهگاه حیات وحش را زمینه ای برای بهره‌مندی خردمندانه و پایدار از این منطقه دانست و گفت: یخاب به دلیل هم مرز بودن با پارک ملی کویر می تواند مسیر مهاجرتی مهمی برای گونه های جانوری بخصوص یوزپلنگ آسیایی باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل به موقعیت و وضعیت جغرافیایی پناهگاه حیات وحش یخاب اشاره کرد و گفت: این منطقه که در شمال شرقی شهر ابوزیدآباد و بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل واقع است، دارای اقلیمی کوهستانی، دشت های آبرفتی، تپه ماهوری و در قسمت غربی به صورت اجتماع شنهای روان است. وضعیت اقلیمی آن دشتی کوهستانی با آب و هوای گرم و خشک و دامنه تغییرات ارتفاع منطقه از 800 متر تا 2800 متغیر است.

دولتخواه، پوشش گیاهی بسیار مناسب، منابع آبی فراوان و وجود چشم اندازهای بسیار زیبا و منحصر به فرد را از جمله ویژگی های پناهگاه حیات وحش یخاب برشمرد و تصریح کرد: این ویژگی ها سبب شده است که این منطقه زیستگاه گونه های جانوری همچون کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، کفتار، گربه شنی، کاراکال، خرگوش و… باشد.

وی خاطرنشان کرد: این منطقه زیستگاه پرندگانی همچون عقاب طلایی، سارگپه، بالابان، دلیجه، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره و دودوک و خزندگانی همچون افعی شاخدار ایرانی، مار جعفری، تیر مار، شتر مار شیرازی، مار قیطانی، بزمجه، جکوی دم پهن کایزرلینگ، آگامای استپی، آگامای سروزغی دم سیاه و … است.

دولتخواه، پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش یخاب را در برگیرنده گیاهانی چون درمنه، خارشتر، قلم، چرخه، نسی، گون، پرند، تاغ، اشنان، جاز، بادام کوهی، انجیر کوهی، سیا گینه، اسفند، اشک، شوره و … ذکر کرد.

وی همچنین به تاریخچه حفاظت از منطقه یخاب اشاره و تصریح کرد: این منطقه از زمان معرفی پارک ملی کویر به دلیل قرار داشتن در مجاورت پارک و مهاجرت حیات وحش از پارک ملی به این منطقه در برخی از فصول تحت گشت و کنترل نیروهای اجرایی پارک ملی کویر قرار داشت.

وی با بیان اینکه بعد از سال 1360 با راه اندازی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان نیروهای اجرایی آن اداره اقدام به نظارت و کنترل منطقه می کردند، افزود: از آبان ماه سال 13899 با راه اندازی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل مسؤولیت نظارت بر این منطقه بر عهده این اداره قرار گرفت و خوشبختانه با پیگیری های انجام شده در اوایل سال 1392 رسما به عنوان منطقه شکار ممنوع و در حال حاضر نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد.
 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه