English

پتانسیل استان کرمان در استفاده از نیروی باد/عدم تعادل انشعاب گاز در استان

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان کرمان انرژی بادی را نوع دیگری از انرژی تجدیدپذیر دانست و گفت: عملا در کشور ما استفاده از انرژی بادی در استان گیلان و خراسان رضوی متمرکز شده است، اما بر اساس اطلس باد استان کرمان، بسیاری از نقاط استان کرمان پتانسیل استفاده از نیروی باد را دارا هستند.

پتانسیل استان کرمان در استفاده از نیروی باد/عدم تعادل انشعاب گاز در استان

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر فرزاد رضایی در کنفرانس پانل‌های تخصصی تحلیل روندها و بررسی اهداف استان کرمان با محوریت ساختار تولید و اقلیمی در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی کرمان گفت: در این طرح وضعیت موجود استان از ابعاد مختلف زیست‌محیطی، زیربنایی، فرهنگی اجتماعی و ... مورد بررسی قرار گرفته که باید درمورد آینده استان سناریوهای مختلف را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌های سند آمایش استان، چشم‌انداز 15 ساله استان خواهد بود، تصریح کرد: بدون استفاده از همفکری متخصصین، دانشگاهیان و دستگاه‌های اجرایی به برنامه جامع و عملیاتی دست پیدا نخواهیم کرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان کرمان از برگزاری سه پانل تخصصی در جهت استفاده از نظرات صاحب‌نظران در سال آینده خبر داد و اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها به صورتی تدوین شود که از پتانسیل‌های طبیعی همه مناطق بصورت متوازن استفاده شود.

وی با بیان این‌که 4.19 درصد تولید برق کشور متعلق به استان کرمان در سال 92 بوده، عنوان کرد: نیروگاه‌های مختلفی در استان کرمان وجود دارد و با اضافه شدن نیروگاه کهنوج، تعادلی بین شمال و جنوب استان در خصوص تولید برق ایجاد خواهد شد.

رضایی تاکید کرد: از سال 85 تا 93 ظرفیت تولید برق استان کرمان دو برابر شده است و اکنون این تولید به 2 هزار و 35 مگاوات رسیده است.

وی اعلام کرد: روش‌های مختلف برای تولید انرژی نیروگاهی در کشور وجود دارد که در استان کرمان بر اساس سیکل ترکیبی و گازی تولید برق می‌شود که با توجه به شرایط اقلیمی استان کرمان باید استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر مدنظر قرار گیرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان کرمان تنها نیروگاه برق آبی استان کرمان را نیروگاه جیرفت دانست و تصریح کرد: با توجه به موقعیت استان کرمان نیروگاه برق آبی به بزرگی نیروگاه جیرفت ایجاد نخواهد شد و باید ایجاد نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس را در برنامه خود بگنجانیم.

وی استفاده از روش مخازن آب برای تولید برق را یکی دیگر از روش‌های تولید برق اعلام و اظهار کرد: این روش از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر نیست.

رضایی افزود: روش دیگر برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس استفاده از مسیرهای آب است، شایان ذکر است که در این خصوص مطالعات محدودی در استان انجام شده است.

وی انرژی بادی را نوع دیگری از انرژی تجدیدپذیر دانست و عنوان کرد: عملا در کشور ما استفاده از انرژی بادی در استان گیلان و خراسان رضوی متمرکز شده است، اما بر اساس اطلس باد استان کرمان، بسیاری از نقاط استان کرمان پتانسیل استفاده از نیروی باد را دارا هستند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان کرمان از وسعت زیاد استان کرمان و پراکندگی سکونتگاه‌های استان کرمان سخن به میان آورد و تصریح کرد: استان کرمان در رده استان‌هایی قرار دارد که از انرژی خورشیدی زیادی برخوردار است.

وی انرژی پمپ زمین گرمایی را نوعی دیگر از انرژی تجدیدپذیر اعلام و مطرح کرد: این نوع انرژی بصورت خانگی و اداری استفاده می‌شود که متاسفانه در استان کرمان چنین طرحی تا کنون اجرا نشده است.

رضایی با بیان این مطلب که عدم تعادل در بحث سیکل گازی و ترکیبی است، تصریح کرد: نبود زیرساخت‌های برق در جنوب استان کرمان، باعث جلوگیری از توسعه صنایع در جنوب است و در اینجا یک سوال مطرح است که آیا روند توسعه نیروگاه‌های برق با شرایط استان هماهنگ است.

وی اضافه کرد: معتقدیم در این راستا عشایر و در قسمت‌های کپرنشین استان کرمان، باید از انرژی خورشیدی برای تولید برق استفاده کرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان کرمان با اشاره به اینکه بیشترین مشترکین برق استان در بخش مصارف خانگی و تجاری هستند، اظهار کرد: از حیث سهم برق مصرف شده در استان، شهر کرمان در رتبه اول و جیرفت در رتبه بعدی قرار گرفته است.

وی شهر کرمان را دارای رتبه نخست در سهم مشترکین عمومی برق دانست و مطرح کرد: کرمان رتبه نخست در سهم برق مصرفی و رتبه دوم را سیرجان در این خصوص به خود اختصاص داده است، ضمن آنکه بیشترین برق مصرفی در بخش کشاورزی در شهرستان رفسنجان، رودبار جنوب و کرمان است و در استفاده از برق صنعتی شهر کرمان رتبه اول را کسب کرده است.

رضایی در ادامه گاز طبیعی را یکی از ذخایر استراتژیک ایران دانست و خاطرنشان کرد: انرژی گاز در ایران جزء یکی از منابع پایدار است و میزان استفاده از انرژی گاز در استان کرمان 2.2 درصد بوده که در سال 79 به 4.1 درصد رسیده است.

وی از عدم تعادل انشعاب گاز در استان کرمان سخن گفت و تصریح کرد: ضرایب رشد شبکه گذاری گاز استان کرمان بسیار پایین است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان کرمان از وجود دو شبکه انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی در استان کرمان خبر داد و عنوان کرد: به جز مسیر رفسنجان و کرمان، در مابقی استان نفت و فرآورده‌های نفتی به صورت تانکر جابجا می‌شود که این موضوع در مسایل اقتصادی تاثیرگذار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه