English

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک مطرح کرد؛

بلاتکلیفی طرح شناسایی عوامل آلاینده هوای اراک به سبب فقدان بودجه

اراک- رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پروژه شناسایی عوامل آلاینده هوای شهر اراک که طرح اولیه آن تهیه شده، به سه میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و به سبب فقدان اعتبار بلاتکلیف مانده است.

بلاتکلیفی طرح شناسایی عوامل آلاینده هوای اراک به سبب فقدان بودجه

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از علوم پزشکی اراک، حسن طاهری احمدی با اشاره به لزوم انجام تحقیق علمی در رابطه با شناخت عوامل آلاینده در اراک اظهار داشت: پروپوزال این طرح تهیه و تحویل مسئولان مربوطه شده است اما به‌سبب نبود منابع مالی و اینکه اجازه صرف هزینه یک بخش در بخشی دیگر را نداریم این پروژه بلاتکلیف مانده است و نیاز به هزینه سه میلیارد تومانی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت به نظر می‌رسید که پنج و نیم میلیون نفر افراد بدون بیمه درمانی در کشور وجود دارد که در طرح تحول سلامت قرار شد این افراد تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرند اما بعد از بررسی‌ها مشخص شد جمعیتی بیش از 11 میلیون نفر بدون بیمه درمانی در کشور داریم که بیمه رایگان این حجم از افراد هزینه سنگینی را بر دوش دولت گذاشت.

وی افزود: زمانی که وزارت بهداشت و درمان به دولت یازدهم تحویل شد 8 هزار میلیارد تومان مقروض بود و در آن زمان طراز مالی دانشگاه علوم پزشکی اراک، بیش از 100 میلیارد تومان منفی بود و زمان تحویل دانشگاه به بنده در پرداخت کارانه 16 تا 17 ماه عقب بود که این عقب افتادگی پرداختی‌ها امروز به شش ماه رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در بحث درآمد دانشگاه عمده درآمدها از طریق بیمه بوده و از 20 میلیارد خدماتی که ماهیانه انجام می‌دهیم، 19 میلیارد آن مربوط به بیمه‌ها است و تنها یک میلیارد آن نقد بوده و 19 میلیارد آن انباشته شده، بنابراین مشکل عقب افتادن پرداخت کارانه‌ها از طرح تحول نظام سلامت نیست بلکه مشکل از بیمه‌ها بوده و یکی از عواملی که سبب بدهی به دانشگاه شده بیمه کردن بیش از 11 میلیون نفر فاقد بیمه درمانی بود که پیش‌بینی نشده بودند.

طاهراحمدی بیان کرد: در دو هفته اخیر که مقداری دریافتی و پرداختی داشتیم هنوز بیش از 150 میلیارد تومان از بیمه طلب داریم که اگر پرداخت شود مشکل پرداخت کارانه‌ها و عقب افتادن آن هم برطرف می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت گفت: شاه‌کلید بحث اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت و راهکار ریشه‌ای عمل به اقتصاد مقاومتی در این حوزه توجه و سرمایه‌گذاری ویژه در حوزه بهداشت است و شعار بهداشت بهتر از درمان هم همین را القا می‌کند.

طاهراحمدی ادامه داد: با توجه به سنگین بودن هزینه درمان بیماری‌هایی مانند دیابت که هزینه درمان هر بیماری دیابتی 400 میلیون تومان یا هزینه درمان هر بیمار دیالیزی 250 میلیون تومان است، ضرورت پیشگیری را بیشتر لمس می‌کنیم و خیلی از بیماری‌هایی که هزینه سنگین روی دست دولت و نظام می‌گذارند قابل پیشگیری هستند و یکی از راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی همین پیشگیری است.

وی عنوان کرد: متاسفانه امروز 14 درصد جمعیت ایران دچار دیابت، 19 درصد دچار فشار خون، 30 درصد دچار چربی بالا، 10 درصد سیگاری، 17 درصد چاق و 18 درصد کم‌تحرک هستند که همه این موارد ریشه بیماری‌های قلبی و عروقی و برخی سرطان‌ها هستند و متاسفانه 70 درصد مرگ و میرهای کشور در اثر همین بیماری‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: اگر پیشگیری را مورد توجه قرار دهیم 80 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، برنامه وزارت بهداشت و درمان کنترل بیماری‌های غیرواگیر و سرطان‌ها است.

وی تصریح کرد: بسته‌های خدمتی در حوزه بهداشت تعریف شد و به‌دنبال آن اتفاقات خوبی را شاهد بودیم که از جمله آنها می‌توان به تجهیز کردن روستاها به پزشک اشاره کرد که در گذشته 40 درصد روستاها فاقد پزشک بودن اما امروز موارد خیلی کمی هستند که پزشک ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به حقوق پزشکان گفت: برخی از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی همین الان یکی دو میلیون دریافتی دارند اما متاسفانه با وجود نجیب و با گذشت بودن مردم جامعه این ذهنیت وجود دارد که پزشکان حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند این درحالی است که اگر این موضوع واقعیت داشت بسیاری از پزشکان ما به‌دنبال رفتن به بخش خصوصی نبودند.

وی با اشاره به هزینه‌های دندانپزشکی گفت: یکی از بسته‌های خدمتی که در این طرح شروع شده و ادامه دارد پرداختن به بحث دندان بوده که در دانشکده داندانپزشکی اراک هم خدمات لوکس دندانپزشکی در تایم بعداز ظهر با تعرفه دولتی انجام می‌شود و ان‌شاءالله در آینده نزدیک احداث کلینیکی را برای خدمات دندانپزشکی دنبال می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به داستان بیمارستان یک‌هزار تختخوابی اراک گفت: بعد از بررسی که روی وضعیت بیمارستان های سطح کشور انجام شد متوجه شدند که هشت مورد از استان‌های کشور تعداد تختخواب بیمارستانی کمی دارند که یکی از این استان‌ها استان مرکزی بود که تعداد تخت استان از متوسط کشوری کمتر است.

طاهراحمدی با مذاکراتی که با قرارگاه خاتم دررابطه با ساخت این بیمارستان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که توان آن را نداریم و راه دیگری که وجود داشت استفاده از فاینانس بود اما از آنجایی که برای ساخت هر بیمارستانی باید ردیفی در نظر گرفته شود هنوز ردیفی برای این بیمارستان در نظر گرفته نشده و به‌نوعی در حد حرف باقی مانده است.

وی در پاسخ به سوالی که چرا با وجود تولید داروهای داخلی دارو وارد می‌کنیم گفت: در زمینه دارو نیاز به ارتقاء کیفیت تولیدات داریم و وقتی پزشک ما معتقد است که اثری را که داروی خارجی دارد داروی داخلی ندارد و برای بیمار داروی داخلی تجویز نمی‌کند چاره‌ای جز وارد کردن دارو نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: شاه‌کلید نجات کشور عمل و اجرای بحث اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی معانی متعددی چون حرکت به سمت استقلال کشور در همه عرصه‌ها، تلاش برای کاهش وابستگی، کاهش واردات و افزایش صادرات، ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی، ارتقاء علم و تبدیل آن به ثروت در قالب همین شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاش برای حفظ سرمایه‌های ملی و غیره را می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه