English

دبیر همایش مکتب فلسفی اصفهان:

دومین همایش مکتب فلسفه اصفهان ۱۷ اسفند برگزار می‌شود

دومین همایش مکتب فلسفه اصفهان با رویکرد احیای مکتب بزرگانی چون ابن سینا، شیخ بهایی و میرداماد 17 اسفندماه در اصفهان برگزار می‌شود.

دومین همایش مکتب فلسفه اصفهان 17 اسفند برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، علی کرباسی‌زاده اصفهانی دبیر همایش مکتب فلسفی اصفهان در نشست خبری دومین همایش مکتب فلسفی اظهار داشت: در تاریخ فلسفه اسلامی با روی کار آمدن صفویه حرکتی جدید در نظام فلسفی به وجود آمد و اغلب تغییرات در حوزه اصفهان بوده که در رأس آن‌ها میرداماد، شیخ بهایی و شیخ مفید هستند.

وی افزود: فیلسوفان اسلامی از دوران صفوی به بعد در مکتب اصفهان خلأ موجود در نظام فلسفی اسلام را پر کردند، کاری که در اصفهان صورت گرفته و پیش از آن این اتفاق رخ نداده، اندیشه‌های فلسفی با رجوع نظام‌مند به آیات قرآن همراه شد، اساتید این مسئله را تلفیق قرآن و برهان می‌دانند.

دبیر علمی همایش مکتب فلسفه اصفهان خاطرنشان کرد: در این همایش به ابعاد دیگری از حوزه فلسفی اصفهان می‌پردازیم، غلامحسین ابراهیمی، سید حسن سعادت مصطفوی و محقق اساتید برجسته فلسفه هستند که در ارتباط با دومین همایش مباحثی را مطرح می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از عللی که لازم بود این همایش‌ها را برگزار کنیم این بود که بسیاری از متون فلسفی و عرفانی که در حدود 400 سال در اصفهان نوشته شده گرد غربت کتابخانه‌ها را می‌خورد و تلاش ما این است که در این همایش تعدادی از این متون چاپ شود تا ظرفیت علمی آن به مخاطب نشان داده شود تا دانشجویان بدانند بیش از آنچه که فکر می‌کنند ظرفیت و دیدگاه جدید در دوره معاصر را داریم.

کرباسی زاده بیان کرد: این همایش با پیام آیت‌الله مظاهری و آیت‌الله جوادی آملی آغاز می‌گردد، در سخنرانان اصلی همایش مهدی محقق رئیس انجمن مفاخر ایران سخنرانی می‌کند، در مراسم افتتاحیه برنامه نکوداشت سید حسن سعادت مصطفوی را داریم که از فیلسوفان و ابن‌سینا شناسان بزرگ ایران هستند.

وی گفت: یک جلد مقالات برتر همایش نخست و 4 جلد همه مقالات این دور از همایش چاپ می‌شود، چندین رساله از فاضل اصفهانی از مفاخر تخت فولاد منتشر می‌شود و در مجموع متونی در این همایش منتشر می‌شود که شاید تا کنون هیچ یک از فلاسفه معاصر با آن‌ها آشنا نبوده‌اند.

دبیر علمی همایش مکتب فلسفه اصفهان تصریح کرد: یکی از دلایل برگزاری این همایش این است که مکتب فلسفی اصفهان برای بسیاری شناخته شده نیست در حالی که 6 مدرسه فلسفه در اصفهان وجود داشته، روز چهارشنبه نیز پنلی داریم که اساتید منتقد نسبت به مکتب فلسفه اصفهان در آن به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

پیام آیت‌الله مظاهری مهم‌ترین دلیل ادامه حرکت

سعید محمدی دبیر اجرایی همایش سعید درباره حامیان این همایش اظهار داشت: دانشگاه اصفهان، شهردار اصفهان، معاون پژوهشی و معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان و شورای اسلامی شهر اصفهان حامیان دومین همایش مکتب فلسفه اصفهان هستند.

وی افزود: یکی از دلایلی که سبب شد این حرکت ادامه یابد پیام آیت‌الله مظاهری در نخستین همایش بود که ایشان اذعان به ادامه این حرکت داشتند و ما سعی بر این داریم تا به بهترین نحو دومین همایش را برگزار کنیم.

پخش زنده دومین همایش مکتب فلسفه اصفهان از شبکه اصفهان

سید علی معصوم زاده معاون سیمای صدا و سیمای اصفهان بیان کرد: 17 اسفند بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مراسم افتتاحیه را به صورت زنده از شبکه اصفهان پخش می‌کنیم و در صورت امکان مراسم به صورت زنده از یکی از شبکه‌های ملی نیز پخش می‌شود، همه سخنرانی‌های افتتاحیه نیز ضبط و در جدول روزانه پخش قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این‌گونه همایش‌ها کمک می‌کند تا سطح علمی و فرهنگی استان نیز بالا رود، مراسم اختتامیه نیز به صورت زنده پخش می‌شود و رایزنی‌هایی نیز برای پخش زنده در شبکه شما صورت گرفته که در صورت تأیید این مهم صورت می‌گیرد.

نخستین همایش مکتب فلسفه اصفهان در سال 91 برگزار شد که در همایش نخست 16 کتاب از حکمای فلسفه اصفهان رونمایی شد و در این همایش 17 کتاب به چاپ رسیده و رونمایی می‌شود، در پایان این نشست خبری از برنامه هوشمند مکتب فلسفی اصفهان رونمایی شد.

در این برنامه هوشمند مقالات، سخنرانی‌ها، اصلی‌ترین نسخ حکمای فلسفی اصفهان، بیش از 100 نسخه خطی و تقویم حکمای فلسفه اصفهان قرار داده شده که در تقویم حکمای فلسفه نظریات آن‌ها قرار داده شده و این برنامه در وب‌سایت همای با آدرس hamayesh2.iswh.ir قرار داده شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی