English

مشاور عالی شهردار اصفهان:

کاوش‌های حفاری مترو سبب کشف آثار تاریخی اصفهان شد

اصفهان - مدیرعامل سابق سازمان قطارشهری اصفهان حفاری‌های صورت گرفته برای مترو را کمکی به شناخت تاریخ اصفهان دانست و گفت: با حساسیت زیاد و صرف هزینه‌های بسیار آثار کشف شده حفظ شد.

کاوش‌های حفاری مترو سبب کشف آثار تاریخی اصفهان شد

به گزارش خبرگزاری موج، جواد شعرباف صبح چهارشنبه در همایش بررسی تجارب ساخت مترو در بافت تاریخی شهرهای اصفهان و لندن در راستای حفظ میراث فرهنگی که در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد به بیش از 25 سال مطالعات در مورد مترو اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: به شهروند این شهر بودن افتخار می‌کنم و مانند هر اصفهانی این مسئولیت را بر خودم می‌دانم که باید آثار تاریخی حفظ شود.

وی افزود: اگر اصفهان در جهان شناخته شده به دلیل میراث فرهنگی این شهر است و فضای امروز شهر اصفهان و مدیریت کلان آن همه بر این اتفاق نظر دارند .

مشاور عالی شهردار اصفهان با تاکید بر مشکلات زیست محیطی که گریبان گیر شهرهای بزرگ است، اظهار داشت: مصالح کلان‌شهرها چیزی نیست که بتوان چشم بر آن بست، بزرگ‌ترین مشکل کلان‌شهرها محیط زیست و حمل‌ونقل است.

وی ادامه داد: این راهی است که تمام کلان‌شهرهای دنیا پیموده‌اند و با برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و با استفاده از عمل صحیح می‌توانیم بر این مشکل غلبه کنیم.

شهرهای تاریخی جهان، عبور مترو را تأیید کرده‌اند

شعرباف خطوط مترو را در تمام دنیا به‌عنوان راه حلی مهم مطرح کرد و ادامه داد: تنها شهر ما نیست که به این سو رفته است. شهرهای تاریخی مانند رم و پاریس و لندن نیز با مشکلاتی شبیه مشکل اصفهان روبرو بوده‌اند و چندین خط از زیر آثار ملی آن‌ها رد شده است .

وی در مورد روال برنامه ریزی قطارشهری در اصفهان ابراز داشت: ما بر آن بوده‌ایم که علم و تکنولوژی و تمهیدات حفظ میراث فرهنگی با یکدیگر در ساخت مترو اصفهان اعمال شود. امروز هم ساخت مترو و هم حفاظت از بناهای تاریخی به صورت علمی مطرح می‌شوند و تعارضی با هم ندارند. در پاریس 16 خط مترو، به طول بیش از 200 کیلومتر و بیش از 100 سال قدمت وجود دارد .

علم و تکنولوژی مشکلات و مسائل مردم را حل کرده است

مشاور عالی شهردار اصفهان با بیان اینکه علم و تکنولوژی توانسته مشکلات و مسائل مردم را حل کند، بیان داشت: مشکلی نیست که امروز علم از عهده آن بر نیامده باشد به‌خصوص در زمینه حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی این اتفاق افتاده است. با تفاهم و حس مشترک می‌شود با مسئولیت، هم احداث مترو و هم حفظ ابنیه تاریخی را پاسخ دهیم .

وی گفت: ایستگاه‌های میدان انقلاب و میدان امام حسین(ع) ایستگاه‌های کلیدی بودند که اگر آن‌ها ساخته نمی‌شدند خط مترو قابل بهره‌برداری نبود با نشست‌های مستمر و جلسات زیاد کمیته‌ای پنج نفره تشکیل شد که وظیفه تعیین راهبرد را بر عهده گرفتند .

شعرباف در مورد شیوه احداث و پیشروی خطوط مترو گفت: در ایستگاه‌ها ابتدا کاوش‌های مورد نیاز انجام می‌گرفت که قدم به قدم با نظارت اداره میراث فرهنگی بود. ساخت این خطوط با نظارت کامل سازمان یونسکو صورت گرفت. مسیرهای انتخابی پیشنهاد کارشناسان جهانی و پس از مطالعات بسیار طولانی بود .

حفاری‌های صورت گرفته، کمکی اساسی به شناخت تاریخ اصفهان بود

وی حفاری‌های صورت گرفته را کمکی به شناخت تاریخ اصفهان دانست و اظهار داشت: پس از کشف سنگ‌فرش‌های باستانی با حضور کارشناسان میراث فرهنگی و با حساسیت زیاد و صرف هزینه‌های بسیار آثار کشف شده حفظ شد .

مشاور عالی شهردار اصفهان در مورد خط دو مترو اظهار داشت: خط دو شرقی غربی از شمال شرقی اصفهان شروع می‌شود و از زیر میدان امام(ره) گذر می‌کرد، رد شدن مترو از زیر میدان امام (ره) چالش بزرگی بود و تجربه چهارباغ و زمان زیادی که ما از دست دادیم سبب شد تا مسیر از زیر میدان امام(ره) تغییر کند .

وی یادآور شد: گزارش‌ها و مطالعات به عمل آمده برای خطوط مترو در 85 جلد ترجمه شد و هیات کارشناسی به نظر یونسکو در تیر 1395 آن را پس از بررسی در شهر بن آلمان تصویب کرد .

چرایی تغییر مسیر خط دو متروی اصفهان

شعرباف در مورد تغییر مسیر خط دو اظهار داشت: برخی تمهیدات سال‌ها ما را زمین‌گیر می‌کند و فرصت‌ها را از ما می‌گیرد. نظر میراث فرهنگی بر آن بود که عبور از زیر میدان امام (ره) موردی ندارد و اما به دلیل هزینه و زمان مصرفی این کار صورت نگرفت .

وی به آثار باستانی کشف شده اشاره کرد و گفت: هر جا با آثار فرهنگی برخورد کردیم همه آثار را حفظ کردیم هر چه به دست آمد مرمت کردیم و همه این کارها با هزینه قطار شهری و شهرداری انجام شد. هزینه‌های زیادی برای حفظ آثار برآورد شد که 9 میلیارد تومان است البته هزینه به مراتب بیشتر از این است .

شعرباف با بیان اینکه خوشحالم که توانسته‌ایم دغدغه‌های میراث فرهنگی را فراهم کنیم، اضافه کرد: مترو اگر چه وسیله‌ای بسیار گران است اما وسیله‌ای سالم در حمل‌ونقل و مسائل زیست محیطی است .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی