English

آیت‌الله ملک‌حسینی:

دخالت سیاست‌بازان در عرصه هنر موجب غضب الهی است/ اجازه ندهیم عرصه هنر دم‌دستی شود

نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دخالت سیاست‌بازان در عرصه هنر موجب غضب الهی است.

دخالت سیاست‌بازان در عرصه هنر موجب غضب الهی است/ اجازه ندهیم عرصه هنر دم‌دستی شود

به گزارش خبرگزاری موج، آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی بعد از ظهر امروز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که نباید عرصه فرهنگ جولانگاه سیاست و سیاسیون شود اظهار کرد: باید بر زبان و دست کسی که تلاش می‌کند مانع تداخل حوزه سیاست در فرهنگ شود، بوسه زد.

نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: فعلا احساس این است که از خدا بر جامعه غضب باریده که سیاست‌بازان در همه عرصه‌ها نظر می‌دهند و حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان این که چنین موضوعی نباید برای کسانی که در عرصه هنر و فرهنگ و برای اصلاح کارها غیرت می‌کشند و اخلاقیات و مسائل شرعی را مد نظر قرار می‌دهند صدق کند، خاطرنشان کرد: باید تلاش این گونه افراد پاس داشته شود.

این استاد برجسته حوزه‌های علمیه با بیان این که، کاش موضوع مشهد به کل کشور تعمیم داده می‌شد و همه کشور حریم امام رضا(ع) دیده می‌شد افزود: اگر حرام حرام است در همه جا باید حرام باشد و اگر موضوعی در یک نقطه حرام شود باید در همه کشور حرام شود لذا در کشوری که بارگاه امام رضا(ع) در آن واقع شده باید حرام و حلال‌های خداوند در همه جای آن رعایت شود.

ملک‌حسینی تصریح کرد: برخی تصویرهایی که در بیرون نشان داده می‌شود گاه در صدا و سیما هم نشان داده می‌شود که امیدواریم روزی غیرتی بورزیم و در مورد این موضوع هم فریاد بزنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: باید در چنین مواقعی تفکیک‌ها برداشته شود تا مردم تکلیفشان را در این زمینه بدانند.

وی با تأکید بر این که به لحاظ موسیقی هر کسی نظری دارد و دولت باید بر اساس فتوای مقام معظم رهبری باید حرکت کند و حد و مرزها بر اساس این فتوا مشخص شود، افزود: شبه‌های مصداقی را هم مرجع تعیین می‌کند بنابراین نه تنها در موارد روشن بلکه در موارد ناروشن نیز فتوا وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان بیان کرد: به لطف خداوند در این استان مسوولان و متولیان به دنبال کنسرتی نیستند که بخواهد مشکلی ایجاد کند و خوشبختانه خود مسؤولان معضلات اجتماعی را به خوبی می‌شناسند.

وی با بیان این که همه از مردم عادی گرفته تا وزیر ارشاد لازم است در برابر آن چه که حرام بوده و مطابق با شرع نیست موضع‌گیری داشته باشند تصریح کرد: همچنین است که متولیان امر باید تفاوتی بین دو مفهوم هنرمندی و هنرپیشگی قائل باشند.

این استاد حوزه‌های علمیه افزود: در بحث هنرمندی فرد خلاق هنر با هنر خود معامله نمی‌کند و هنرمند لحظه به لحظه تلاش می‌کند که هم هنر خود را فاخر کند و هم جایگاه رفیع در بین هنرشناسان پیدا کند.

وی گفت: اما وقتی که هنر تبدیل به پیشه شد و قرار شد در قبال آن پول گرفته شود و بازاری شد با عقل انسان‌ها ارتباط پیدا نمی‌کند بلکه با احساس منطبق می‌شود و به سراغ امیال و هوس‌ها می‌رود و به مرور مبتذل می‌شود.

ملک‌حسینی افزود: خلط بین هنرمندی و هنرپیشگی اتفاقی است که اکنون رخ داده است بنابراین اگر وزارت ارشاد جایگاه هنرمندان را تعالی دهد هنر هم تعالی پیدا می‌کند و اگر موسیقی به هنرمندان سپرده شود قطعا تعالی پیدا می‌کند و اگر هم به دست بازاریان سپرده شود منزلت آن فرو کاسته می‌شود.

وی عدم تفکیک بین خوانندگی و نوازندگی را از عوامل خلط و مشکلات در حوزه موسیقی دانست و گفت: اگر کسی در این زمینه استاد شد و هنر را نفروخت لحظه به لحظه تعالی پیدا می‌کند که وظیفه ارشاد اسلامی این است که اجازه ندهد هنر دم دستی شود و به پیشه تبدیل شود.

ملک‌حسینی در ادامه گفت: همین موجب می‌شود که تنش‌ها را داشته باشیم و لجام آن را باید یک زمان کشید.

ملک‌حسینی در ادامه دیدار وزیر ارشاد اسلامی با وی به لزوم شکل‌گیری فقه هنر که توسط وزیر ارشاد مطرح شده اشاره کرد و گفت: این حرکت در سال‌های قبل شروع شده بود ولی دچار رکود شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه