English

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

حوزه‌های علمیه در گسترش و پیشرفت کتابخانه‌های تخصصی نقش ارزنده‌ای داشتند

سید عباس صالحی :حوزه‌های علمیه در گسترش و پیشرفت کتابخانه‌های تخصصی نقش ارزنده‌ای داشتند که کتابخانه تخصصی آیت‌الله شهرستانی ازجمله این خدمات ارزنده بوده است.

حوزه‌های علمیه در گسترش و پیشرفت کتابخانه‌های تخصصی نقش ارزنده‌ای داشتند

به گزارش خبرگزاری موج ازقم، سید عباس صالحی در همایش کتابخانه‌های تخصصی استان قم مکتا که در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی و با حضور آیت الله استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در قم برگزار شد، افزود: کتابخانه‌ها مکان‌هایی هستند که در آن زمان و مکان وجود معنا ندارد و فردی که در آن قرار می‌گیرد با جهانی بزرگی از اندیشمندان بزرگ تاریخ در طول سده‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پایگاه قدرت نرم اسلام در طول تاریخ مساجد بودند که با پیوند خوردن آن‌ها با کتابخانه‌ها تمدن بزرگ اسلامی را تشکیل دادند  امروز نیز اگر به دنبال تمدن سازی نوین اسلامی هستیم باید این دو پایگاه را به‌درستی تقویت کنیم.

صالحی ادامه داد: کتابخانه‌های بزرگ اسلامی در طول تاریخ همواره محلی برای پرورش اندیشمندان بزرگ بوده و پژوهشگاه بزرگی را در این عرصه به وجود آورده بودند که موفق شدند تا بذرهایی که در مساجد کاشته شده بود را باور کرده و تمدن نوین اسلامی را ایجاد کنند.

 وی با اشاره به شکل‌گیری کتابخانه‌های تخصصی در ادوار مختلف تاریخی در تمدن طلایی اسلام اضافه کرد: در تاریخ اسلام کتابخانه‌های تخصصی همواره در موازات کتابخانه‌های عمومی وجود داشته که کتابخانه خواجه نصیر طوسی ازجمله آن‌هاست که به خاطر وجود رصدخانه مراغه کتاب های بازارشی در زمینه‌های هندسه و ریاضی نیز در آن درخشندگی داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد:  کتابخانه‌های تخصصی کشور در حکم مراکز پیش‌ران تولید علم و دانش هستند که باید به مسائل روز جامعه پرداخت و پاسخگوی این قبیل مسائل باشند.

صالحی اضافه کرد: نوعی نهضت بازگشت به کتاب و کتاب‌خوانی بعد از انقلاب اسلامی در قم ایجادشده که بسیار ارزشمند است و امروز نیز دروازه ورود به تمدن نوین جهانی از پیوند بین مساجد و کتابخانه‌ها می‌گذرد.

وی به نقش حوزه‌های علمیه در تقویت و گسترش کتابخانه‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: حوزه‌های علمیه در گسترش و پیشرفت کتابخانه‌های تخصصی نقش ارزنده‌ای داشتند که کتابخانه تخصصی آیت‌الله شهرستانی ازجمله این خدمات ارزنده بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: کتابخانه‌های تخصصی قم در وضعیت مطلوبی قرار دارند اما لازم است تا هم‌افزایی بین این کتابخانه‌ها با مراکز تخصصی در بیرون از استان و به‌ویژه با کتابخانه‌های تخصصی دانشگاهی بیشتر شود که به‌نوبه خود می‌تواند نقش مهمی را در اتحاد بین این دو نهاد داشته باشد.

صالحی اضافه کرد: باید مناسبات و ارتباط بین کتابخانه‌های تخصصی با مخاطبان آن بیشتر از همیشه شود و کتابداران نیز باید خود اهل تحقیق و فهم علم باشند تا نقش یک راهنمای دلسوز و آگاه را برای مخاطبان خود ایفا کنند همچنین باید کاری کرد تا کتابخانه‌های تخصصی به پاتوقی برای اهل علم در کشور تبدیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتابخانه‌های تخصصی را باید پیش‌ران تولید علم در کشور تفسیر کرد و لازمه این امر هم آن است که کتابخانه‌های تخصصی باید مسئله محور بوده و به نیازهای اساسی جامعه پرداخته و با آن‌ها پاسخ دهد همچین باید کتابخانه‌های تخصصی به نیازهای اجتماعی جامعه پرداخته و نسبت به آن حساس باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه