English

شهردار قم:

افزایش ماندگاری زائر در قم اقتصاد شهر را دگرگون می‌کند

شهردار قم با تاکید بر اینکه ماندگاری زائر در شهر قم زیر پنج ساعت است افزود: اگر این ماندگاری به بیش از 24 ساعت برسد با توجه به اینکه سالیانه 20 میلیون زائر وارد شهر قم می‌شوند تحولی در اقتصاد شهر صورت خواهد گرفت.

افزایش ماندگاری زائر در قم اقتصاد شهر را دگرگون می‌کند

به گزارش خبرگزاری موج از قم، شهردار قم در دیدار آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه با وحدت کلمه‌ای که در دو سال اخیر در شهر قم ایجاد شده اقدامات گسترده‌ای در شهر شکل گرفته است اظهار کرد: امروز تقریبا شهرداری با تمام ارگان‌های شهر هماهنگ و مرتبط بوده و ارتباط خوبی با استانداری، سازمان‌های خدماتی، بیوت مراجع، حوزه، اوقاف و حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران داریم.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری قم با نیروی انتظامی و دستگاه قضایی به صورت ماهانه جلسات مشترک دارد خاطرنشان کرد: مباحث شهری در چارچوب خوبی در شهر قم پیش می‌رود.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه کارهای شهر به خوبی پیش رفته است تصریح کرد: چند چالش عمده در شهر داشتیم که یکی از آنها بدهی هزار و 600 میلیارد تومانی به بانک‌ها و 300 میلیارد تومانی به پیمانکاران بوده.

وی با تاکید بر اینکه نزدیک به هزار و 100 میلیارد تومان از بدهی‌ها تهاتر شده است گفت: با جلساتی که برگزار شد توانستیم این بخش بدهی را مستهلک کنیم و بار زیادی را از دوش شهرداری برداریم.

سقائیان‌نژاد با اشاره به رکود صنعت ساختمان در کشور اذعان کرد: ما امروز از نظر مالی در شرایط سختی قرار داریم ولی با این اوضاع رکود کشور هیچ قرضی گرفته نشده و از نظر پرداختی کارکنان مشکلی نداریم.

وی با اشاره به بدهی دولت به شهرداری قم گفت: با پیگیری صورت گرفته توانستیم 700 میلیارد تومان از بدهی‌ها را به صورت اوراق خزانه دریافت کنیم و در این زمینه حمایت علما، مراجع تقلید، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران استان بسیار اثرگذار بود.

شهردار قم به وضعیت پروژه‌های نیمه تمام شهر اشاره کرد و با تاکید بر اینکه بیش از 98 درصد آنها به اتمام رسیده است بیان کرد: تقاطع 15 خرداد، رمپ و لوپ تونل غدیر، تقاطع مقداد، فاز اول و دوم بلوار آیت‌الله بروجردی، فاز سوم بلوار زائر، زیرگذر پیامبر اعظم، مجتمع انارستان، تقاطع غیرهمسطح شهدای مدافع حرم، مجموعه پل‌های 9 دی و... از جمله پروژه‌هایی است که مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به احداث کمپ‌های زائر در شهر قم اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در گذشته داشتیم استقرار زائرین در محدوده حرم مطهر و جمکران بود که این کمپ‌ها فضای خوبی را برای اسکان اضطراری فراهم کرده و خدمات مطلوبی نیز به زائرین ارائه می‌شود و از نظر دیگر بحث نازیبایی اسکان در محدوده حرم و جمکران را نخواهیم داشت.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اجرای پروژه آسفالت معابر شهر قم تصریح کرد: سال گذشته بیش از 240 هزار تن آسفالت در سطح معابر و شوارع شهر قم توزیع شد و امسال 300 هزار تن آسفالت را در برنامه داریم تا مشکلات معابر شهر را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: باید در یک برنامه پنج ساله این پروژه ادامه پیدا کند چرا که بسیاری از معابر شهر مشکل دارند.

شهردار قم با تاکید بر ضرورت ایمن‌سازی بوستان‌های شهر گفت: در گذشته مشکلات ایمنی داشتیم که امروز اکثر بوستان‌ها، آبنماها و پارک بازی کودکان ایمن شده است.

وی گفت: از محل اعتبارات سفر رهبری 25 بوستان در شهر احداث شده و ورودی جعفریه نیز ساماندهی شده است.

سقائیان نژاد به افزودن 40 دستگاه اتوبوس به ناوگان خدمات عمومی شهر اشاره کرد و افزود: 10 ایستگاه آتش‌نشانی نیز احداث و تجهیز شد که بخشی از آن با منابع سفر رهبری و منابع داخلی شهرداری بوده است.

وی اذعان کرد: از نظر استانداردهای ایمنی و توزیع ایستگاه‌های آتش‌نشانی در کشور قم جایگاه نخست را دارد.

شهردار قم به بازگشایی برخی معابر و شوراع شهری اشاره کرد و گفت: بازگشایی بلوار جمهوری اسلامی در منطقه دو گشایش خوبی در این منطقه بود که باید ادامه پیدا کند.

وی به احداث بلوار آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و افزود: این پروژه به تقاطع ولیعصر(عج) متصل شده و در آینده به یکی از شریان‌های اصلی شهر تبدیل خواهد شد.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه به دنبال تکمیل ادامه بلوار فردوسی هستیم گفت: این پروژه‌ها در امتداد هم گشایش ترافیکی در شهر قم ایجاد می‌شود.

وی به کاشت بیش از 500 هزار اصله درخت در شهر اشاره کرد و افزود: امسال نیز همین برنامه ادامه پیدا خواهد کرد و هر سال سه مترمربع سرانه فضای سبز را اضافه خواهیم کرد.

شهردار قم با تاکید بر تامین آب و پساب مورد نیاز پارک‌های شهر اذعان کرد: در گذشته نزدیک به 300 لیتر از آب شرب آبیاری فضای سبز صورت می‌گرفت و در حال حاضر در مسیر تکمیل آبیاری زیر فشار فضای سبز هستیم.

وی به پیگیری تامین ظاهر و امکانات مناسب در مساجد اشاره کرد و گفت: با هزینه‌های اندکی می‌توان مشکلات ظاهری مساجد را حل کرد که در این زمینه در صدد حمایت از مساجد هستیم.

سقائیان‌نژاد گفت: در صورتی که سرویس‌بهداشتی مساجد به صورت عمومی در اختیار مردم  قرار گیرد شهرداری اقدام به ساماندهی و بهسازی آنها خواهیم کرد.

وی با اشاره به وضعیت خط A و B مترو قم تصریح کرد: قراردادهای خط اول متروی شهر مشکلاتی داشت که اصلاحاتی صورت گرفت و امروز مشکل قانونی نداریم.

شهردار قم گفت: در بحث فاینانس نیز با کشور روسیه هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا بتوانیم واگن‌های خط اول را تامین کنیم؛ اگر این کار تکمیل شود بخش عمده مشکلات حل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خط دوم مترو قم به دلیل اجرای منوریل به حاشیه رفته بود افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم مجددا این خط در برنامه قرار گرفت.

سقائیان‌نژاد گفت: منوریل نیز از پارکسوار به سمت میدان مطهری حرکت خواهد کرد و و باقی مسیر توسط مترو پوشش داده خواهد شد که از مسیر پردیسان به سمت بازار و باجک است.

وی با بیان اینکه به زودی کار اجرایی حفاری تونل خط دوم آغاز می‌شود اذعان کرد: دولت دیگر زیر بار هزینه‌های مترو نمی‌رود و ما به دنبال این هستیم که با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد مشکل مترو در شهر قم حل شود.

شهردار تصریح کرد: فاینانس مترو در خط B در مسیر پیگیری است و اگر این خط اجرایی شود در حوزه ترافیکی گشایش خوبی خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه امروز شهرداری دارای نقشه راه است گفت: برش برنامه سال 96 طبق برنامه قم 1400 با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و پروژه‌های متعدد در قالب آن تعریف شده است.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه ماندگاری زائر در شهر قم زیر پنج ساعت است افزود: اگر این ماندگاری به بیش از 24 ساعت برسد با توجه به اینکه سالیانه 20 میلیون زائر وارد شهر قم می‌شوند تحولی در اقتصاد شهر صورت خواهد گرفت.

وی به پیش‌بینی پروژه‌های جذاب برای زائرین و مسافرین اشاره کرد و گفت: اجرای آکواریوم، تله سیژ، تله کابین، بوستان کوثر، باغ پرندگان، بوستان زائر، ساماندهی مسیرهای تاریخی، بهسازی چهل اختران و... می‌تواند شرایط خوبی در شهر قم ایجاد کند.

وی از قطعی شدن احداث سه هتل پنج ستاره در شهر قم خبر داد و افزود: این پروژه‌ها در مسیر واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران قرار دارد.

وی همچنین به شرایط سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم اشاره و تصریح کرد: واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران برای جذب آنها به این شکل است که ابتدا زمین تحویل شده و عوارض گرفته نمی‌شود و در زمان بهره‌برداری هزینه زمین دریافت می‌شود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به استقرار شورای شهر جدید قم گفت: مجددا شورا به تیم فعلی اعتماد کردند و امیدواریم در مسیر آینده بتوانیم اقدامات خوبی در شهر قم انجام دهیم. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه