English

جرمی کوربین: جنگ عراق یک فاجعه بود

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس روز چهارشنبه به دنبال انتشار گزارش کمیته چیلکات در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳، در نشست مجلس عوام گفت که با هر معیاری این جنگ یک فاجعه بود

به گزارش خبرگزاری موج، رهبر حزب کارگر که از مخالفان شروع جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی بود، تصریح کرد: تصمیم اشغال عراق یکی از مهمترین تصمیم‌های سیاسی در بریتانیای معاصر بوده است.

وی افزود: جنگ عراق آخرین راه حل نبود و تنها یک اقدام تجاوزکارانه نظامی براساس بهانه های دروغین بود. رهبر حزب کارگر عنوان کرد: جنگ عراق به جای اینکه باعثحفظ امنیت در داخل و خارج شود، سبب انتشار خشونت‌های فرقه‌ای و تروریسم در عراق و در منطقه و همچنین به تهدید امنیت دیگر نقاط جهان منجر شد.. کوربین افزود: این حرکت تجاوزکارانه همچنین منجر به از بین رفتن بنیاد اعتماد در عرصه سیاسی شد. وی همچنین با اشاره به راهپیمایی ۱٫۵ میلیونی صورت گرفته علیه این جنگ پیش از اشغال عراق، گفت: در حالی که نخبگان حاکم در انگلیس و آمریکا ارزیابی بسیار غلطی داشتند، بسیاری از مردم با راهپیمایی مخالفت خود را با این تصمیم غلط نشان دادند.. رهبر حزب کارگر که در مارس سال ۲۰۰۳ میلادی در زمان رای گیری در مجلس عوام رای علیه ورود انگلیس به جنگ عراق داده بود، افزود: گفت مخالفان جنگ عراق از بی رحمی صدام ناآگاه نبودند، اتفاقا بسیاری از آنها علیه صدام مبارزه می‌کردند، آن هم در سال‌هایی که حکومت بریتانیا و آمریکا حامی او بودند. وی گفت که جنگ عراق سبب بی اثباتی کل منطقه و نیز منجر به تجاوز نظامی به لیبی و افزایش تهدیدات تروریستی شد. جرمی کوربین که در سپتامبر سال گذشته(۲۱ شهریورماه ۹۴) به رهبری حزب کارگر انتخاب شد، پیش از این در گفت و گو با ' بی بی سی ' تصریح کرده است: حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی ازنظر من یک ' حمله نامشروع ' شمرده می شود و دخالت انگلیس در این جنگ نیز ' فاجعه بار ' بوده است. این سیاستمدار کهنه کار انگلیسی افزود: ورود انگلیس به ' جنگ نامشروع ' عراق سبب از بین رفتن منابع انسانی و مالی زیادی شد و نتایج این جنگ را هنوز نیز می توان شاهد بود. پناه جویان زیادی براثر این جنگ وارد کشورهای منطقه شدند و شماری از آنها هم اینک در دریای مدیترانه جان می بازند. وی در پاسخ به این سووال آیا تونی بلر بایستی به عنوان یک جنایتکار جنگی محاکمه شود، گفت: ' اگر تحقیقات ثابت کند که او مرتکب جنایت جنگی شده، باید مورد محاکمه قرار گیرد. هر کسی که مرتکب این جنایت شود بایستی به دست عدالت سپرده شود. ' تونی بلر در ۲۰ مارس سال ۲۰۰۳ به پیروی از جورج بوش رئیس‌جمهوری وقت آمریکا دستور اعزام نیروی نظامی انگلیس را به عراق صادر کرد. حمله نظامی آمریکا و انگلیس به عراق به بهانه وجود برنامه فعال تسلیحات کشتار جمعی توسط رژیم صدام صورت گرفت؛ ادعایی که بعدها ثابت شد بی پایه و اساس و دروغ بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه