English

این زنگ‌ها برای ما به صدا درمی‌آید

حسین الهی‌قمشه‌ای در مراسم یادبود خواهرش زنده‌یاد مهدیه الهی‌قمشه‌ای گفت: همان‌طور که می‌گویند هر مراسم ختمی، مراسم ختم خود ماست و این زنگ‌ها در واقع برای ما به صدا درمی‌آید.

به گزارش خبرگزاری موج، حسین الهی‌قمشه‌ای، برادر زنده‌یاد مهدیه الهی‌قمشه‌ای در مراسم یادبود درگذشت این شاعر، مترجم و ادیب فقید، گفت: به قول حافظ «فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت…» برای من که نزدیک به ۵۰ سال علاوه بر رابطه خویشاوندی با ایشان دوستی، انس و الفت داشتم این غم فراق بسیار سخت است.» وی همچنین با مصداق آوردن از شعر شاعرانی دیگر در وصف غم هجران به تشریح تعابیر مختلفی از مرگ در اندیشه و کلام عرفا و اندیشمندان جهان پرداخت و گفت: همان‌طور که می‌گویند هر مراسم ختمی، مراسم ختم خود ماست و این زنگ‌ها در واقع برای ما به صدا درمی‌آید.

الهی‌قمشه‌ای خاطرنشان کرد: قرآن کریم از مرگ خبر نداده است, به تعبیری این خبر را شیطان داده است که ما می‌میریم. قرآن می‌گوید شما نزد پروردگارتان می‌روید. همچنین در جای دیگری اشاره دارد: هیچ مفری در هنگام مرگ وجود ندارد، زیرا شما نزد رب و پروردگار خود خواهید رفت. در تمام جهان از واقعه مرگ تعابیر شیرین و آرامبخشی وجود دارد. از آثار شکسپیر گرفته تا آثار ویکتور هوگو. یکی از این تعابیر نیز، تعبیر پیامبر اکرم است که فرمودند: مردم خوابند و وقتی می‌میرند بیدار می‌شوند. تعبیر دیگر این است که ما بعد از مرگ دوباره متولد می‌شویم و مصداق روشن این تعبیر را می‌توان در شعر مشهور مولانا «از جمادی مردم و نامی شدم / وز نما مردم به حیوان برزدم / مردم از حیوانی و آدم شدم / پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم…» دید و البته خوشا به حال کسی که قبل از مرگ دوباره متولد شود.

مراسم ترحیم زنده‌یاد مهدیه الهی‌قمشه‌ای – شاعر، مترجم و ادیب فقید - با حضور جمعی از وزرا، مدیران فرهنگی و اهالی فرهنگ و ادبیات صبح امروز جمعه ۲۵ تیرماه در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه