English

۳۰ درصد آتش سوزی های جنگل عمدی است

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۹۵ درصد آتش سوزی های جنگل دلایل انسانی دارد که ۳۰ درصد این آتش سوزی ها عمدی است.

۳۰ درصد آتش سوزی های جنگل عمدی است

به گزارش خبرگزاری موج، علی تیموری اظهار داشت: عوامل انسانی به دو بخش تقسیم می‌شود: کسانی که سهواً اقدام به آتش افروزی در پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده با قصد گردشگری و کوهنوردی می کنند و شکارچیانی که در کوه می‌روند و وارد جنگل می‌شوند. این گروه به ویژه گروه گردشگر آتشی را برافروخته می‌کنند برای غذا پختن یا استفاده از آتش اما نهایتاً بی دقتی و عدم اطمینان از اطفای کامل آتش محل را ترک می‌کنند و باعثآتش سوزی در مناطق جنگلی می‌شوند این اشخاص مشخص هستند که می‌توانیم با آموزش این مساله را کاهش بدهیم مخصوصاً در محیط‌هایی که سنوات گذشته محل بیشترین حریق‌ها بوده است مثلاً در پارک ملی گلستان در محیطی که مردم تجمع دارند سوابق نشان می‌دهند این محدوده آتش سوزی بیشتری دارد.

وی افزود: اما گروه دیگری هستند که این اشخاص عمداً نسبت به آتش سوزی جنگل ها پارک‌ها و مراتع اقدام می‌کنند و این سابقه را در برخی استان‌های زاگرسی همین امسال هم داشتیم. امسال در استان فارس و سال گذشته در ایلام. اهداف مختلفی دارند. بخشی به خاطر اینکه یک محیط مرتعی و جنگلی را آتش بزنند تا به مرور بتوانند این زمین را تصاحب کنند و برخی به خاطر برخوردهایی که سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها به دلیل تخلفات با این اشخاص دارند برای انتقام آتش سوزی راه می‌اندازند.

وی افزود: طبق قانون، ماده ۶۷۵ مجازات اسلامی که با تغییراتی که رخ داده هم عین این ماده آمده و منتشر شده است؛ «کسی که عمداً عمارات یا جنگل اشجار یا مزارع یا باغ‌ها را آتش بزند به حبس از ۲ تا ۵ سال محکوم می‌شود». یعنی گروه دوم اگر دستگیر بشوند به دو تا ۵ سال حبس محکوم می شوند.

تیموری با اظهار امیدواری نسبت به اینکه قضات هم برخورد قاطع داشته باشند، خاطرنشان کرد: کسانی هم که شروع به آتش سوزی می‌کنند حتی اگر آتش سوزی رخ ندهد به صرف اقدام به آتش افروزی از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم به حبس می شوند.

۳۰ درصد افراد به صورت عمدی آتش افروزی می کنند

به گفته وی، به نظر می‌رسد حدود ۳۰ درصد از کسانی که آتش افروزی می‌کنند به صورت عمدی این کار را می‌کنند. در یکی دو استان نسبت به دستگیری این افراد اقدام شده البته جوامع محلی و افراد بومی هم می‌توانند خیلی کمک کنند که محیط زیست و ماموران از آتش سوزی عمدی جلوگیری کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: گزارش‌های مختلفی از ۱۰ سال گذشته ارائه شده که حدود ۹۵ درصد از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها به دلایل انسانی است یعنی مثلاً در زاگرس رعد و برق نداریم که باعثآتش سوزی شود و در مجموع، آتش سوزی‌ها ۹۵ درصد عوامل انسانی داشته است و به نظر می‌رسد حدود ۳۰ درصد از این ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است.

وی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی آتش سوزی های عمدی این است که می‌خواهند اغلب زمینی از منابع طبیعی را تصاحب کنند. گاهی هم می‌خواهند انتقام بگیرند. اشخاصی هم درگیری‌های قبیله‌ای و قومی و … دارند که این اتفاق می‌افتد. مثلاً همین کسانی که در پارک ملی بمو و پاسارگاد بازداشت شده‌اند احتمالاً به دلیل درگیری‌های قومی قبیله‌ای آتش‌افروزی کرده‌اند.

تیموری یادآور شد: حدود ۱۷/۵ میلیون هکتار مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که پوشش گیاهی بهتری دارد و حساسیت ما هم بیشتر است به دلیل حفظ تنوع زیستی و گونه‌های حیات وحش اما امکانات و اختیارات پیشگیری و پایش و اطفای حریق در مناطق آزاد را نداریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی