English

فاز اصلی احیای دریاچه ارومیه مهر امسال به صورت جدی کلید می خورد

مجری طرح نجات دریاچه ارومیه گفت: مهرماه امسال فاز تثبیت در مراحل احیای دریاچه ارومیه پایان می‌یابد و فاز اصلی احیای این تالاب بین المللی کلید می خورد.

فاز اصلی احیای دریاچه ارومیه مهر امسال به صورت جدی کلید می خورد

به گزارش خبرگزاری موج، عیسی کلانتری پیش از ظهر دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اظهار داشت: اولویت در برنامه‌های فاز احیا، تبدیل حداکثری اراضی کشاورزی به آبیاری‌های نوین و رعایت حقابه دریاچه ارومیه، تسریع در اجرای پروژه‌ها عمرانی و پروژه‌های تعادل بخشی خواهد بود.

وی ادامه داد: با وجود انتقادهای زیاد در سال‌های اول پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه، مردم عزیزمان همکاری و همراهی خود را برای احیای این نگین زیبای شمالغرب کشور بیشتر کرده‌اند.

کلانتری با بیان اینکه خواسته و اولویت اصلی مردم آذربایجان احیای دریاچه ارومیه است افزود: باور مردم به احیای دریاچه ارومیه، همراهی در طرح‌های قرق و نکاشتن محصولات کشاورزی پرآب بر و ایجاد تعامل در پروژه‌های عمرانی باعثسرازیری بودجه و اعتبارات به پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه شده است.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این مراسم با تقدیر از اقدامات دفتر استان آذرباجان غربی در سال های گذشته اظهار کرد: رویکرد فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه مردمی است و سرعت احیای این دریاچه زیبا با مشارکت مردم بالاتر خواهد رفت.

محمدمسعود تجریشی از ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها توسط دفتر استانی تقدیر کرد و گفت: باید نقش دفتر استانی در مدیریت هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها و ارزیابی فعالیت ها و روند اجرای پروژه ها بیش از گذشته باشد.

در این مراسم از خدمات سیدهادی بهادری مدیر قبلی دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی تقدیر به عمل آمد و فرهاد سرخوش به عنوان مدیر جدید این دفتر معرفی شد.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در ۲۰ سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه ۵۷۰۰ کیلومتری آن در مهرماه سال گذشته تنها حدود ۱۰ درصد باقی مانده بود.

به رغم بارش های مناسب، دریاچه ارومیه هم اکنون نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد، پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا ۳۲ میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.

در تراز اکولوژیک ۱۲۷۴.۱ متری دریاچه ارومیه، میزان آب نزدیک به ۱۴ میلیارد متر مکعب بوده است..

ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقداماتی را آغاز کرده که نتیجه بخش بوده است.

هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه برابر با ۱۲۷۰.۹۷ بالاتر از سطح آزاد دریا است که نسبت به تاریخ مشابه در سال گذشته ۵۰ سانتیمتر و نسبت به ابتدای سال آبی جاری(اول مهر ۱۳۹۴) برابر با ۸۹ سانتیمتر افزایش دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه