English

برنامه اجرایی تفاهم نامه همکاری محیط زیستی ایران و فرانسه امضاء شد

برنامه اجرایی تفاهم نامه همکاری محیط زیستی ایران و فرانسه در مراسمی در پردیسان به امضاء معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سگولن رویال وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای جمهوری فرانسه و رئیس بیست و یکمین کنفرانس متعاهدین تغییرات آب و هوا رسید.

برنامه اجرایی تفاهم نامه همکاری محیط زیستی ایران و فرانسه امضاء شد

به گزارش خبرگزاری موج، مجید شفیع پور رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر و ضمن یادآوری سفر سال گذشته رئیس جمهوری به فرانسه و امضاء تفاهم نامه همکاری محیط زیستی میان ایران و فرانسه، گفت: به منظور اجرایی کردن این یادداشت تفاهم و پس از مذاکرات فشرده روز گذشته، مجموعه ای از توافق ها در قالب برنامه عمل و توافق اجرایی مورد نظر دو طرف قرار گرفت.

شفیع پور افزود: این برنامه عمل برای دوره ای دو ساله و به گونه ای تنظیم شده که بتوان با استفاده از امکانات و برنامه ریزی ها در بازه زمانی کوتاه تر، به نفع محیط زیست دو کشور و جهان بهره برد.

به گفته وی، محور نخست اجرا، تمرکز بر مدیریت پایدار آب شامل بهبود روش های توزیع آب، ارتقاء کیفیت آب به ویژه آب آشامیدنی، مدیریت حوضه های آبریز، اعمال روش های مدیریت مطلوب و بازچرخانی آب، نمک زدایی و افزایش راندمان آبیاری را از جمله مباحثمورد تاکید دو طرف در این توافق نامه است.

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: این اقدامات در چارچوب برنامه خاص آب و ائتلاف جهانی برای آب تمیز یا آب بدون نمک(نمک زدایی شده) در صورت برداشت آب از منابع آب شور همچون اقیانوس ها و دریاچه ها که طی کنفرانس ۲۱ متعاهدین تغییرات آب و هوا پاریس رونمایی شد، صورت می گیرد.

وی، مدل سازی، پایش و کنترل آلودگی هوا و مقابله با توفان های گرد و غبار و شن شامل بهبود روش های پیش بینی برای کاهش انتشار را محور دوم این توافق نامه اعلام کرد.

شفیع پور، محور سوم را توسعه بهره گیری از افزایش راندمان مصرف انرژی و استفاده گسترده تر از انرژی های تجدید پذیر در ساختمان های مسکونی و اداری، استفاده از انرژی های تجدید پذیر در بخش حمل و نقل عمومی به منظور ایجاد شهرهای هوشمند و پایدار برشمرد که در ذیل افزایش راندمان صنعتی و برنامه های مرتبط با حوزه انرژی تعریف شده است.

به گفته وی، این بند در قالب ائتلاف بزرگ قیمت گذاری برای کربن، همچنین ائتلاف جهانی بهره گیری از انرژی زمین گرمایی و بهره گیری از انرژی خورشیدی دنبال خواهد شد.

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست، اشاره ای هم به محور چهارم این برنامه عمل داشت و اظهار کرد: همکاری در زمینه تنوع زیستی و حفاظت از سواحل و اکوسیستم های مورد تقویت شامل بسط همکاری های فی مابین موزه تاریخ طبیعی فرانسه و موزه های تاریخ ملی و تاریخ طبیعی ایران در این بند آمده است.

وی افزود: به طور کلی همکاری در زمینه محیط زیست طبیعی و بهره گیری از تجارب و دانش دو طرف در حفظ و نگهداری گونه های در معرض انقراض در زیستگاه های طبیعی همچون یوزپلنگ در این بند مورد تاکید قرار گرفته است.

شفیع پور، تقویت همکاری های علمی در زمینه تغییرات آب و هوا، اشتراک گذاری تجارب، تحقیقات و فناوری در زمینه های تعدیل و سازگاری با تغییرات آب و هوایی میان دو طرف که علاوه بر سازمان های متولی محیط زیست، توسط موسسات آموزشی و علمی ایران و فرانسه همچون دانشگاه تهران و همتای فرانسوی پیگیری خواهد شد را موضوع محور پنجم این برنامه عمل اعلام کرد.

به گفته رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست، این اقدامات در قالب شکل گیری کارگاه های آموزشی و یا طراحی و محقق کردن پروژه هایی در مقیاس کوچک صورت خواهد گرفت.

وی همچنین از برگزاری کارگاه ها و همایش هایی در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست تهران در اوایل اسفندماه سالجاری با همکاری دو کشور خبر داد و افزود: این نمایشگاه فرصتی برای حضور، آشنایی، همکاری، تبادل تجربیات و دانش و فناوری شرکت های فعال ایرانی و فرانسوی در زمینه هایی همچون انرژی، تغییرات آب و هوایی، مدیریت منابع آب و فن آوری های نوین محیط زیستی است.

وزیر محیط زیست فرانسه در رأس هیاتی تخصصی و تجاری شنبه شب به تهران وارد شد و دوشنبه شب تهران را ترک خواهد کرد.

وی طی سفر دو روزه خود به ایران دیدارها و گفت و گوهایی در موضوعات مختلف محیط زیستی، زمینه سازی برای همکاری های دو و چند جانبه در حوزه تغییر آب و هوا و حفاظت از محیط زیست، حضور در سومین نشست کار گروه ملی تغییرات آب و هوا ایران، سفر به ارومیه و بازدید هوایی از اقدامات صورت گرفته برای احیاء و نجات دریاچه ارومیه، دیدار با وزیر نیرو، دیدار از جاذبه های زیست محیطی و تاریخی شهر اصفهان را دنبال می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه