English

تجمع مادران شهدا در قطعه ۲۴ بهشت زهرا(س) / افشاگری علیه مدیر گورستان و بنیاد شهید

مادران شهدای قطعه ۲۴ بهشت زهرای تهران در اعتراض به اقدام رئیس سازمان بهشت زهرای تهران در تجمعی اعتراض کردند.

تجمع مادران شهدا در قطعه ۲۴ بهشت زهرا(س) / افشاگری علیه مدیر گورستان و بنیاد شهید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، ماه های پایانی سال ۸۶ بود که اجرای طرحی به نام «ساماندهی قبور شهدا» شوک بزرگی را بر جامعه ایثارگری وارد کرد که نتیجه آن گود برداری در قطعه ۴۴ گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران و “تجمع و تحصن” خانواده‌های شهدا در مقابل لودرهای راه یافته به قطعات شهدا بود.

این طرح به اسم “بهسازی قبور شهدا” توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری تهران اجرا شد. اما داستان فقط برای بهشت زهرا(س) رخ نداد و متاسفانه کار تا جایی پیش رفت که استخوان های شهدای هشت سال دفاع مقدس در طرح مناسب سازی قبور در امامزاده حسین(ع) قزوین زیر بیل لودرها از دل خاک بیرون آمد و بعد آنها را در کسیه های زباله نگهداری کردند! بهشت زهرای تهران و بنیاد شهید دست در دست هم دادند تا به هر قیمتی شده قبور شهدا را شخم زده و همه را مناسب سازی کنند. آنها می گویند: مناسب سازی قبور شهدا شکل زیبایی به گلزار ها داده و تردد در آنها راحت تر است. نورپردازی و فضای بهتری هم دارد.

اما خانواده شهدا می گویند: گلزار شهدای بهشت زهرای تهران تنها یک گلزار و گورستان نیست بلکه تمام سنگ قبور و ویترین ها حکم موزه را ایفا می کند. همسر شهید ستاری می گوید: من با این سنگ قبر انس گرفته ام اما یک روز آمدم دیدم سنگ مزار را شکسته اند! بر اساس این گزارش باز هم زوربنیاد شهیدی ها و بهشت زهرا(س) تهران بیشتر بود برای همین خانواده شهدا تصمیم گرفتند در مورد این اقدام نا میمون شکایت کنند. و در آذرماه سال ۱۳۹۰ دیوان عدالت اداری رای داد تا مناسب سازی قبور متوقف شود. در این حکم آمده است هرگونه مناسب سازی باید با اجازه خانواده شهدا باشد. اما باز هم برخی مسئولان بنیاد شهید به این حکم دهن کجی کردند و به کار خود ادامه دادند تا اینکه مقام معظم رهبری در دیدار از گلزار شهدای بهشت زهرا (س) تاکید کردند: “شکل ظاهری گلزار شهدا را حفظ نمائید”. ۲۰ خردادماه سال جاری بود که سازمان بهشت زهرای تهران بدون کسب اجازه از خانواده شهدا اقدام به تخریب قبور شهدا کرد.

انتشار این خبر از سوی خبرنگار موج با بازتاب رسانه ای همراه شد اما مدیران بهشت زهرای تهران بدون توجه سکوت اختیار کرده و به کار تخریب ادامه دادند. والدین شهدا کوتاه نیامده و از اقدام گورستان بزرگ شهر شکایت کردند و دادستان شهر آفتاب دستور موقت جلوگیری از تخریب قبور شهدا را صادر کرد. در این حکم دادستان با اشاره به حکم صادره در دیوان عدالت اداری تأکید کرد: تخریب، تعویض و هر گونه ساماندهی گلزار شهدا بدون تفویض اختیار و یا اذن قانونی خانواده شهید جرم بوده و از جنبه حقوقی و کیفری قابل پیگرد است و برای هر گونه ساماندهی مزار شهدا باید اجازه تک تک صاحبان قبور و در صورت فوت پدر و مادر شهید اجازه رسمی همه وراثاخذ شود. اما بهشت زهرای تهران باز هم توجهی نکرد و دهن کجی های این سازمان موجب شد تا خانواده شهدا در جلوی درب پارلمان شهری پایتخت تجمع کرده و با ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران دیدار داشته باشند. نکته قابل تامل این است که با خبر شدیم تخریب قبور کلا در دستور کار اکبر توکلی رئیس فعلی بهشت زهرای تهران است و وی بدون توجه به ارزش های دفاع مقدس در حال شخم زدن گورستان شهر بوده تا درآمد زایی ایجاد کند. در اسنادی که به دست آمده نامه ای از سوی ستاد معراج شهدا است که به اکبر توکلی نوشته شده خانواده شهید «احمد سوداگر» درخواست کرده بودند که نسبت به نصب یک سنگ مزار یادبود در قطعه سرداران برای این شهید والامقام انجام شود اما این بنا در قطعه ۲۸ آن هم بر روی مزار ۸ شهید گمنام دفاع مقدس که در عملیات محرم در سال ۱۳۶۱ توسط ستاد معراج شهدا دفن شده اند صورت گرفته است و مجدداً سنگ یادبود دیگری بنام «شهید شاطری» در آن مکان نصب شده که زیر آن پیکر ۸ شهید گمنام خاک شده است. ستاد معراج شهدای مرکز در این نامه خواسته است هر چه سریعتر نسبت به نصب سنگ مزار شهدای گمنام اقدام شود. این نامه از سال ۹۲ به سازمان بهشت زهرا(س) ارسال شده است.هرچند مادران شهدا اصرار بر توقف تخریب قبور دارند اما مدیران بهشت زهرای تهران با این اقدامات می خواهند این پیام را متذکر شوند که دستور از شخص محمدباقر قالیباف شهردار رزمنده و ایثارگر و برادر شهید است تا قبور شهدا را شخم بزنند! هرچند هنوز شخص شهردار تهران در این خصوص اظهار نظری نکرده است اما شب یکشنبه خانواده شهدا مطلع شدند که پیمانکاران شهرداری تهران شبانه اقدام به تخریب قبور شهدا کرده و با بتن ریزی مزار شهدا را صاف کردند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، روز پنجشنبه خانواده شهدای قطعه ۲۴ بهشت زهرای تهران بر سرمزار عزیزان خود تجمع اعتراضی برگزار کردند. از آنها در مورد اعتراض سوال کردیم که گفتند: چرا سنگ قبور را می شکنند؟ چرا سایبان ها را از بین بردند؟ چرا حجله شهدا را بر داشتند؟ چرا باغچه را از بین بردند؟ چرا از ما اجازه نگرفتند؟ مگر قبر شهیدما یک مکان شخصی و حریم خصوصی نیست؟ چرا به حقوق شهروندی احترام نمی گذارند؟ یکی از مادران ۲ شهید می گفت: بنیاد شهید به ما سر نمی زند بگوید زنده یا مرده ایم حالا با بهشت زهرای آمدند قبر شهید ما را هر طور دلشان بخواهد درست کنند! کن دزدی کردند؟ میلیاردها تومان خوردند. اگر برای پول این کارها را می کنید بگوئید ما پولش را می دهیم. خبرنگار موج از اقدام بهشت زهرای تهران برای مناسب سازی و تسهیل تردد مادران و پدران شهدا هم دفاع کرد اما خانواده شهدا میگویند چرا وقتی که در حال مرگ هستیم یادشان افتاده؟ چرا ۳۸ سال خواب بودند؟ این کارها سیاسی است؟! حالا باید منتظر بود تا مسئولان و مدیران شهری در مورد این موج اعتراضات پاسخگو باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه