English

بازگشایی دایک مرزی در ورودی آب به تالاب هامون

مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: بازگشایی دایک مرزی در نقاط حساس ورودی آب به تالاب هامون با همکاری وزارت کشور و ستاد کل مرزیابی صورت گرفته است.

بازگشایی دایک مرزی در ورودی آب به تالاب هامون

به گزارش خبرگزاری موج، سعید محمودی در جلسه بررسی وضعیت گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان و تالاب هامون با اشاره به سبک بین المللی این تالاب گفت: هامون را به عنوان دوازدهمین ذخیره گاه زیست کره در فهرست یونسکو ثبت کردیم که مراسم اهدای دیپلم آن نیز در اردیبهشت ماه برگزار شد.

وی با بیان اینکه امسال بهترین سال از لحاظ آبی بود، اظهار کرد: امسال آب بهتری در اثر سیلاب رودخانه‌های سیستان وارد تالاب هامون شد بنابراین در بهار سال ۹۵ آبگیری خوب و وضعیت اکولوژی مناسب بود به طوریکه برخی پرندگان تا چهار بار هم تخم گذاری و جوجه آوری داشتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به آخرین وضعیت هامون در قسمت صابوری و هامون هیرمند اظهار کرد: امسال با توجه به اقدامات صورت گرفته در قسمت صابوری که کانون‌های گرد و غبار متمرکز هستند و حدود ۲۰۰ هزار هکتار است کانون‌ها کنترل شدند و در قسمت هیرمند آب خوبی وجود دارد و تلاش داشتیم از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

محمودی با اشاره به طوفان گرد و غبار سیستان و بلوچستان در ۲۳ و ۲۴ تیرماه اظهار کرد: منشا این طوفان در شمال افغانستان و هرات و حتی تاجیکستان بود که کشور ما را تحت تاثیر قرار داد و شهروندان سیستانی را دچار مشکل کرد بنابراین بیشتر کانون‌ها در افغانستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه میانگین تبخیر ۵۰۰۰ میلی متر است گفت: با این حال آب خوبی در قسمت هامون صابوری وجود دارد، تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه نیز بر نوسانات پهنه آبی در هامون صابوری ایران و افغانستان تا حد زیادی کنترل شده است تا آبها هدر نشود و سعی کردیم با بودجه کمی که در اختیار داشتیم حداکثر اقدامات را عملیاتی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه طوفان‌های شن و ماسه در ۲۳ و ۲۴ تیرماه باعثکاهش دید افقی و تصادفات و مشکلاتی در مسیر جاده‌ها شد، اظهار کرد: سرعت باد بر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید. در تاریخ ۲۵ تیر از روستاهایی که در معرض شن‌های روان بودند بازدید کردیم همچنین به دنبال آن ستاد مدیریت بحران تشکیل شد.

محمودی با اشاره به تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب هامون اظهار کرد: انجام مطالعه طرح جامع شناسایی مکانیزم وقوع گرد و غبار توسط دانشگاه سیستان انجام شده و گزارش نهایی آن به دفتر طرح ملی مقابله با گرد و غبار ارسال شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان اقدامات احیایی برای تالاب هامون و مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان را تشریح کرد و از وضعیت مناسب تالاب هامون نسبت به گذشته خبر داد.

وی افزود: لایروبی و اقدامات اصلاحی و هدایت آب در داخل تالاب با هدف ماندگاری بیشتر آب و کنترل کانون‌های ریزگرد از دیگر اقداماتی است که انجام شده و باید تداوم داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی