English

آزار جنسی در ایران اپیدمی شده است / چرا دختر ۱۱ ساله با شوهر خاله ارتباط جنسی دارد؟

یک روانشناس و مدیر نخستین مدرسه پیشگیری از آزار جنسی در خاورمیانه معتقد است آزار جنسی در ایران اپیدمی شده است.

آزار جنسی در ایران اپیدمی شده است / چرا دختر ۱۱ ساله با شوهر خاله ارتباط جنسی دارد؟

خبرگزاری موج؛ ساعت ۱۹ یکشنبه، بیست و دوم فروردین امسال مردی از اتباع افغان با مراجعه به پلیس از ناپدید شدن دختر شش ساله‌اش به نام ستایش قریشی خبر داد. پس از این شکایت پرونده‌ای تشکیل و تحقیقات در این باره آغاز شد. ۲۴ ساعت بعد، یعنی ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه بیست و سوم فروردین مردی با مراجعه به کلانتری اعلام کرد، پسرش مرتکب قتل ستایش شده است.

متهم به قتل همان شب در مرجع انتظامی به قتل اعتراف کرد و روز بیست و چهارم فروردین در مقابل بازپرس جنایی به تشریح قتل پرداخت. پس از اعتراف متهم به قتل، او با دستور بازپرس روانه کانون اصلاح و تربیت شد. این اقدام باعث مطرح شدن این شائبه شد که قرار نیست قاتل را مجازات کنند. بعد از انتقال متهم به کانون اصلاح و تربیت این شائبه توسط اتباع افغان و برخی هموطنان که به قانون آشنایی نداشتند مطرح شد. باید توجه داشت که سن متهم کمتر از ۱۸ سال است و بر اساس قانون باید او را تا زمان تعیین تکلیف در کانون اصلاح و تربیت نگهداری کرد و حضور او در کانون به این معنا نیست که او را مجازات نمی‌کنند.

بازپرس پرونده از کارشناسان پزشکی قانونی خواسته بود تا چهار موضوع را بررسی کنند. نخستین موضوع سن متهم بود. پزشکی قانونی تائید کرده سن متهم مطابق با شناسنامه‌اش کمتر از ۱۸ سال است. کارشناسان در دومین ماموریت سلامت روحی و روانی متهم را بررسی کردند که با توجه به ادعاهایی که متهم داشت، اعلام شد او از سلامت روحی و روانی برخوردار است. تعیین علت مرگ و وقوع تجاوز دو ماموریت دیگر به پزشکی قانونی بود که در این باره اظهار نظر شد. هرچند هنوز حکم قاتل ستایش صادر و نهایی نشده اما این جنایت از دیدگاه جامعه شناسی و روانشناسی قابل بحث است.

اداره کل امور اجتماعی استانداری تهران با دعوت از خانم دکتر زم روانشناس خانواده و استاد دانشگاه علامه که در کارنامه کاری خود ایجاد نخستین مدرسه پیشگیری از آزار جنسی در خاورمیانه و تدریس در دانشگاه های آمریکا را دارد به همراه شهاب الدین چاوشی معاون اجتماعی و سیاسی استاندار تهران و یک کارشناس بهزیستی این جنایت را بررسی کردند. دکتر زم خیلی بی پرده و شفاف با معاون استاندار صحبت کرد و افزود: به نظر شما رابطه جنسی کودک ۴ ساله با پدربزرگش چه مفهومی دارد؟ قطعا وضع این دختر نسبت به ستایش بدتر است. متاسفانه سوء استفاده جنسی بچه ها در ایران اپیدمی شده است. آسیب های اجتماعی مانند زنجیر به هم وصل است. چاوشی در ادامه گفته های دکتر زم اظهار داشت: بهتر است در این خصوص برنامه ای تهیه کنید و بر اساس گزارش آماری این موضوع را در شورای اجتماعی مطرح کنیم. دکتر زم معتقد است: انقلاب اسلامی ما را در خانه حبس نکرد، بلکه زن مذهبی را وارد اجتماع کرد و حالا این قشر با فاجعه هویتی روبروست. چرا دختر ۱۱ ساله با شوهر خاله ارتباط جنسی دارد و مجبوره صدایش را در نیاورد؟ آنقدر که ما از آزارگر جنسی می ترسیم او از ما نمی ترسد. آمارها نشان می دهد که ۲۵ درصد روسپی ها در بچگی مورد سواستفاده جنسی قرار گرفتند و این یعنی اینکه باید پیشگیری کنیم؛ چرا که دنیا به این نتیجه رسیده که پیشگیری ۹۳ درصد جواب می دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه انداختن طلا و جواهر در دستان بچه ها یعنی زنگ خطر گفت: کتابی برای کودکان نوشتم به نام اینکه من همه را دوست دارم ...اما که در مورد اینکه خانه همسایه امن نیست توضیح می دهد و با زبان کودکان به کودک می گوئیم نباید هر کاری کرد و به هر فردی اعتماد کرد. قطعا اگر ستایش کشته نشده بود این جلسات تشکیل نمی شد، در حالی که هر روز هزاران نفر کشته می شوند.

لطفا اجازه دهید حوزه پیشگیری فعال شود و برای آن برنامه ریزی کنید. باید پدر و مادرها و بچه ها آموزش ببینند چرا که در ایران تا فاجعه ای رخ ندهد، موضوع پیگیری نمی شود. چاوشی در پاسخ به اظهارات زم افزود: این موارد واجب است. ما با بحران مواجه هستیم. چرا باید دختری در انظار عریان ظاهر شود؟ چرا ربا و ریا در جامعه زیاد است؟ تمام این موارد جای کار دارد و ما آماده هستیم. دکتر زم ادامه داد: متاسفانه در کشور ما قبح همه چیز شکسته شده و باید گفت دروغگوهای بزرگی هستیم و قبول کنیم که آزار جنسی در ایران قدمت دارد. به گزارش موج هرچند این جلسه به پایان رسید اما دیگر خبری از ادامه این نشست ها و تصمیم گیری های خاص گرفته نشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی