English

عبور آزاد محموله بزرگ هروئین از ارومیه / ستاد مبارزه با مواد مخدر مدعی شد که تولید شیشه کاهش یافته است

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر از کشف بزرگترین محموله هروئین در کشور در مرزهای شمال شرقی خبر داد. اما گفت که این محموله از ارومیه عبور کرده اما در مرز دیگری متوقف شده است.

عبور آزاد محموله بزرگ هروئین از ارومیه / ستاد مبارزه با مواد مخدر مدعی شد که تولید شیشه کاهش یافته است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج ، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست رهبری صبح چهارشنبه درباره کشفیات جدید اظهار داشت: بزرگترین محموله هرویین در گمرکات کشور کشف شد که بر این اساس یک دستگاه کامیون مربوط به شرکت بین المللی قرقیزستانی با راننده ای ترک از مبدا ترکیه وارد کشور شد و پس از گذشتن از ارومیه به سمت مرز لطف آباد درگز که با کشور ترکمنستان مرزمشترک دارد بدون مشکل ادامه داد. این کامیون به دلیل مشکوک شدن مسئولان گمرک متوقف شد و بررسی های گسترده در این زمینه انجام شد.

وی ادامه داد: پس از بررسی ها ماموران به محفظه ای سربی در جایگاه صندلی راننده مشکوک شده و ماشین در گمرک نگه داشته می شود. محفظه پلمپ شده و بار سالم به این منطقه رسیده بوده است که با دستور رئیس گمرک محفظه باز می شود. مقدار ۵۲۵ بسته هروئین که هر بسته ۱.۱۶ کیلوگرم با مارک عقرب و خرچنگ کشف می شود. معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد این محموله هروئین افزود: این محموله از مبدا ترکیه با هدف رسیدن محموله به مقصد قزقیزستان بوده است که راننده به ارزیاب گمرک پیشنهاد رشوه می دهد که مامور گمرک قبول نمی کند و این موضوع هم به پرونده اضافه می شود.

رشد ۱۹ درصدی عرضه هروئین در کشور

افشار در مورد کشفیات سه ماهه اول کشور گفت: بر اساس گزارش معاونت مقابله باعرضه مواد مخدر در طول سه ماه نخست سال ۹۵،۳۰ درصد رشد نسبت به سال قبل داشتیم که از این میزان ۱۴۵۹۰۴ کیلوگرم تریاک، ۲۳۵۳۱ کیلو حشیش، هروئین هم ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. وی ادامه داد: در گروه مرفین ۱۸۸ درصد نسبت به سال قبل رشد وجود داشته که ۲۳۸۷ کیلو مرفین کشف شده است. درمورد شیشه هم ۴۲۹ کیلو کشفیات داشتیم که ۳۱ درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۹۴ وجو داشته و در مورد سوخته، کوکائین و سایر مواد هم با رشد ۶ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شدیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: از مجموع کشفیات ۸۱درصد تریاک، ۱۳درصد حشیش، ۲.۱درصد هروئین، ۱.۳درصد مرفین، ۰.۲ درصد شیشه و ۱.۳سایر موارد هستند. افشار سهم نیروی انتظامی در کشفیات را قابل توجه دانست و افزود: در کشفیات سهم نیروی انتظامی ۹۵درصد، وزارت اطلاعات ۵‌. ۲ درصد، نیروهای بسیج ۲.۲درصد و باقی کشفیات توسط گمرک و زندان ها بوده است. سخنگوی ستاد از کاهش اقدامات مقابله ای طی سه ماه اول امسال خبر داد و گفت: سال گذشته ۷۰۱ فقره عملیات مقابله ای داشتیم و امسال این تعداد به ۶۶۹ عملیات رسیده است که شاهد کاهش ۵درصدی در این زمینه بودیم. این موضوع نشان دهنده تمرکز بر روی باندهای بزرگ و اقدامات برنامه ریزی شده است.

بیش از ۷۰۰ باند مواد مخدر در کشور متلاشی شدند

وی درباره باندهای متلاشی شده اظهار داشت: ۷۳۹ باند در کشور متلاشی شده اند که با ۲درصد رشد منفی مواجه بودیم. افشار ادامه داد: همچنین در سال ۹۵، کشف ۳۰ مورد کارگاه شیشه داشتیم که نسبت به سال قبل این تعداد ۳ درصد کاهش یافته است و نشان می دهد که این میزان شیشه از خارج کشور وارد شده و بحثتولید کم رنگ شده است. معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد گفت: امسال ۵۱۸۳ خودروی توقیفی داشتیم که در مقایسه با تعداد ۴۴۰۰ خوردروی توقیفی سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است. افشار افزود: امسال در زمینه پاکسازی مناطق آلوده هم ۴۴ درصد رشد داشتیم که تمرکز بیشتر ستاد بر روی خرده فروشان و معتادان متهاجر است. افشار با بیان اینکه در سه ماه اول امسال ۳۲ هزار نفر تحت آموزش مهارت های زندگی و سوء مصرف مواد قرار گرفته اند، اظهار داشت: همچنین ۷۳ هزار نفر در محیط های کاری، در محیط های آموزشی ۱۰۰ هزار نفر تحت آموزش قرار گرفته اند و افراد پذیرش شده در محل های کاهش آسیب، ۶ هزار نفر بوده اند. وی با اشاره به افزایش ۱۰۷ درصدی برنامه های آموزشی از طریق رسانه ملی گفت: تلاش های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ارائه برنامه های پیشگیری در این زمینه و فعالیت های مطبوعاتی قابل تقدیر است. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزود: اجرای طرح همزمان دانش آموزان و معلمان در استان های پرخطر مانند استان قم اجرا شد و امسال در دیگر استان ها دنبال می شود. همچنین آموزش به ۶۰۰ نفر از مدیران در سطح شهر اراک انجام شد و نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد در اراک و رشت دایر است و امیدواریم این طرح در دیگر استان ها اجرایی شود.

پوشش۷۰ درصد از مدارس تحت طرح های پیشگیرانه ستاد مبارزه با مواد مخدر

وی ادامه داد: همه معلمان تحت پوشش طرح های پیشگیری و آموزشی قرار گرفته اند، امیدواریم میزان پوشش دانش آموزان از ۱۰-۱۵ درصد به ۴۰-۵۰درصد برسد. با قولی که آموزش و پرورش به ما داده است امسال ۷۰ درصد از مدارس را تحت پوشش طرح های پیشگیرانه ستاد قرار بدهیم. معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به محیط های کاری نظامی و صنعتی و اداری که جمعیت زیادی را شامل می شود، اظهار داشت: در حال حاضر کارشناسان ما در این محیط ها و محیط های نظامی حضور دارند و به صورت آبشاری در سطح جامعه فعالیت می کنند. افشار گفت: کاهش تقاضا و پیشگیری با رویکرد اجتماعی شدن یکی از اولویت های مهم ستاد است و امیدواریم این اولویت ادامه پیدا کند برای اولین بار در ستاد، جلسات ستاد با حضور دبیر کل و با شرکت اعضای اصلی کنترل و پیشگیری برگزار شد که مصوبات مهمی در این جلسات داشتیم. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش فعالیت گروه های مردم نهاد و روحانیون برای اجرای برنامه های پیشگیرانه گفت: انعقاد تفاهم نامه های همکاری بین دستگاه های ذیربط و استفاده از ورزش برای پر کردن اوقات فر اغت دانش آموزان و جامعه هدف، از جمله دستاوردهای این جلسات مستمر بوده است. وی ادامه داد: مانند همیشه سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی به عنوان استانهای مهم در مبدأ و مقصد حمل و پخش مواد در اولویت هستند و تمرکز برنامه های پیشویرانه در آنها بیشتر است. افشار با اشاره به مصوبه ۱۰ درصدی که شهرداری را مکلف می کند که در اجرای برنامه های پیشگیرانه حضور داشته باشد، افزود: امیدواریم امسال با وجود همکاری مستمر شهرداری اتفاقات خوبی دست کم در پایتخت رخ بدهد. تمرکز بر برنامه های پیشگیرانه برای ستاد اهمیت بسیار زیادی دارد.

سوگیری های جناحی و سیاسی نداریم / تخصیص ۳۳ میلیارد برای پوشش بیمه معتادان

سخنگوی ستاد اظهار داشت: کارهایی که در حوزه مواد مخدر انجام می شود به دور از سوگیری های جناحی و سیاسی است، از این رو دستگاه های عضو ستاد باید کارهای در خور توجهی داشته باشند، مقام معظم رهبری با جدیت برنامه های حوزه پیشگیری را دنبال می کنند و اعتیاد را ام الفساد نامیده اند و به همه دستگاه ها توصیه کرده اند تا درباره پیشگیری از این بلای خانمان سوز فعالیت در خور و قابل ارائه و خلاقانه داشته باشند. از این رو جلسات ۶ ماه یک بار ستاد آسیب های اجتماعی که در حضور رهبری برگزار می شود جلسه بسیار مهمی است که بازخوردها و نتایج قابل اجرا دارد. افشار گفت: امسال ۳۳۰ میلیارد ریال برای پوشش بیمه معتادان در نظر گرفته شده است و امیدواریم تا پایان سال در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد. وی ادامه داد: استفاده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهم است و توجه ویژه به گروه های آسیب پذیر زنان و کودکان و ایجاد فرصت های شغلی برای معتادان بهبود یافته بزرگترین همکاری ستاد با وزارت رفاه است. سخنگوی ستاد اظهار داشت: برگزاری جلسه کمیته درمان با حضور وزیر بهداشت بسیار مهم است که ۲۸ تیرماه برگزار می شود و امیدواریم در این جلسه مشکلات درمانی معتادان و تعیین تکلیف مراکز ماده ۱۶ انجام شود. مصوبات این جلسه می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات معتادان در روند بهبود را تسهیل کند.

تماس زنان با خط اعتیاد درباره عوارض و نشانه های اعتیاد است

افشار گفت: در فروردین ۲۹ هزار و در اردیبهشت ۳۳ هزار تماس با خط اعتیاد انجام شده که بین ۹۶ تا ۹۸ درصد از کسانی که با خط اعتیاد تماس گرفته اند، پاسخ شنیده اند و این آمار قابل دفاعی است. وی ادامه داد: از میزان تماس هایی که با این خط انجام شده زنان که نقش مادر و همسر را در خانواده بر عهده دارند بیشترین میزان تماس ها را داشته اند که عمده سوالات آنها درباره نحوه استفاده از مواد مخدر و عوارض و نشانه های استفاده از مواد مخدر است. سخنگوی ستاد مبازره با مواد مخدر افزود: زنان به عنوان ستون خانواده نقش غیرقابل انکاری در کاهش میزان استفاده از مواد مخدر را دارند، زنان درباره مصرف شیشه، تریاک، هرویین و مواد محرک از کارشناسان سوال پرسیده اند.

امسال ماده جدیدی(کتامین) وارد کشور نشده است

افشار درباره ماده کتامین گفت: وقتی ماده جدید در ابعاد صنعتی وارد می شود، کشفیات در این زمینه باید دلالت بر این موضوع داشته باشد. گزارشات نشان می دهد از ابتدای امسال تاکنون ماده جدیدی به کشور وارد نشده است و شاید به صورت موردی مسافران موادی را آورده اند که این مبین وجود ماده جدید در کشور نیست. کتامین ماده کمک بیهوشی است و در اتاق عمل استفاده می شود و تاثیرات آن ضد درد است و در مصرفش تغییر حالت روحی اتفاق می افتد. وی ادامه داد: در بقیه دنیا سوء مصرف وجود دارد این ماده در اتاق عمل یافت می شود و در بازار و داروخانه این ماده وجود ندارد. گزارشی هم از افزایش استفاده از این دارو وجود ندارد. سخنگوی ستاد در مورد آمار اعتیاد در مراکز انتظامی گفت: طرح ملی که نشان از شیوع مواد در سربازخانه ها هست وجود ندارد و نمی شود ادعا کرد که در سربازخانه ها اعتیاد بیداد می کند اما سربازخانه ها قابل اعتنا و مهم هستند.

مصرف ماری‌جوآنا در کشور نسبت به استانداردهای بین المللی پایین تر است

وی در پاسخ به ادعای خبرنگار خارجی که گفته بود در تهران از همه جا بوی ماری جوآنا استشمام می شود افزود: مصرف مواد در کشور ما نسبت به استانداردهای بین المللی پایین تر است. کشف محموله های بزرگ در کشور ما موید این نکته است که ایران چقدر در بحث پیشگیری فعال است و اقدامات در خوری در این زمینه انجام داده است، حتما جای دیگری را با ایران اشتباه گرفته اند. افشار درباره واگذاری مراکز درمانی به بسیج اظهار داشت: در آیین نامه مراکز ماده ۱۵ بازنگری هایی در حال انجام است و در آن بازنگری از کمی نگری به سمت کیفی نگری رفتیم. برای اینکه این سطح بندی انجام شود ضرورت داشت تیم های حرفه ای، مثل وزارت بهداشت و بهزیستی این کار را انجام دهند در این زمینه وزارت بهداشت یک ناظر بیرونی می خواست و وزارت بهداشت به این جمع بندی رسید از بسیج جامعه پزشکی استفاده کند تا آنها به عنوان نماینده وزارت بهداشت بروند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه